Aspoň medzi veľkými, ktorí sú rozhodujúci pre trhové trendy. Aby zaujala, predstavila na Slovensku temer neznámu odrodu úveru na bývanie – ofsetovú hypotéku. Pri nej sa vie viac „pohrať“ s úrokovou sadzbou, ktorá má na rozhodovanie klientov najväčší vplyv.

Vďaka previazaniu na depozitnej strane, v čom tkvie tajomstvo tohto produktu, môže klientom znížiť sadzbu až o polovicu. Riadna sadzba bez ohľadu na toto zvýhodnenie je nastavená „od“ a kopíruje miery vo veľkých bankách, ktoré sa rozhodli zatiaľ ani opticky neposúvať latky nižšie.

Potrebujú

Poštová banka úvery na bývanie zaviesť potrebuje. Aj keď, ako to začiatkom roka pre TREND hovoril jej šéf Andrej Zaťko, hypotéka nie je pre nich rovnako ako pre iné banky produktom, po ktorom by nejako túžili. „Ale je nám jasné, že pre časť klientely, ktorú chceme osloviť, je úver na bývanie nutnosťou.“

Opticky najnižšiu úrokovú saszbu na trhu získa klient, len ak splní niekoľko prísnych podmienok

Prečo sa Poštovka snaží zaujať netradičnou hypotékou

Zdroj: Milan David

Poštová banka sa so svojím zacielením pod novým vedením posunula smerom k bonitnejšej klientele, ktorá býva skôr v menších mestách než na vidieku. Ak chce byť konkurencieschopná, musí hypotéku mať. Je to produkt, ktorým banky vedia udržiavať retailového klienta vo svojich radoch dlhý čas, hoci aktuálne na hypotéke nezarábajú tak ako v minulosti. Kým má človek v banke hypotéku, je náchylný využívať aj jej iné produkty.

Čo je ofsetová hypotéka

Ofsetová hypotéka vznikla vo Veľkej Británii pred viac ako 15 rokmi. Vo väčšej miere sa rozšírila po začiatku krízy, keď sa ľudia začali správať inak. A začali si viac sporiť. Na Slovensku ju mávala mBank, uviedla ju aj Fio banka.

Cesta k rastu

Poštová banka chce v retaili rásť rýchlo. Svedčí o tom aj skutočnosť, že chce poskytovať veľké úvery. Je to zrejmé už z nastavenia podmienok pri získavaní hypoték. Úrokovo zvýhodnené sú úvery nad 70-tisíc eur, čo je trhový nadpriemer. Rýchly rast v úveroch by mohol biznis model banky lepšie vyvážiť. Lebo hoci v depozitoch od obyvateľstva bola koncom roka 2013 na trhu štvorkou (novšie čísla v tejto štruktúre nezverejňuje, nie je vylúčené, že atakuje aj trojku), dokonca je väčšia ako Prvá stavebná sporiteľňa.

V úveroch však takúto pozíciu nemá. Ledva uzatvára prvú desiatku. V konečnom dôsledku tak z depozitných vkladov financuje skôr úverové projekty korporátnej klientely. Od tých sa však v poslednom roku odkláňa, chce sa venovať takmer výhradne malým klientom.

Prečo sa Poštovka snaží zaujať netradičnou hypotékou

Zdroj: Milan David

Ideálna pre ofset

„Potrebovali sme zmeniť vzhľad banky a produkty, aby boli príťažlivejšie pre mladšiu klientelu.“ Andrej Zaťko, šéf Poštovej banky

Práve to, že Poštová banka má veľké pokrytie v retailových vkladoch, podčiarkuje jej rozhodnutie pre ofsetovú hypotéku. Vždy bola známa tým, že jej vklady od obyvateľov majú veľkú „usadeninu“. To znamená, že aj keď ich ľudia nemajú na viazaných účtoch, veľkou časťou z nich dlhodobo nehýbu.

Ofsetová hypotéka v Poštovej banke

  • kombinuje sporenie a úver

    Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

    • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
    • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
    • Menej reklamy na TREND.sk
    Objednať predplatné

    Máte už predplatné? Prihláste sa

Google news icon Nájdite nás na Google news a kliknite Sledovať