Najväčší problém je učenie nudných vecí a memorovanie. Väčšina študentov nemá problém učiť sa nové veci. Najmä na gymnáziách sa však učíte veci, ktoré vám do veľkej miery v živote nikdy na nič nebudú.

Učitelia zvyknú argumentovať, že úlohou gymnázií je poskytnúť žiakom všeobecné vzdelanie a prehľad vo viacerých predmetoch. V poriadku.

Ale jedna vec je mať základný prehľad o svete z hľadiska fyziky či občianskej náuky a druhá vedieť naspamäť rôzne poučky, ktoré si na internete viete vyhľadať za pár sekúnd.

Byť hodnotení na základe toho, čo sa namemorujete, mi pripadá nesprávne. A vôbec to neodráža, či danej veci skutočne rozumiete alebo nie.

Druhý veľký problém je podľa mňa nešťastný známkovací systém. Často nenachádza podporu nielen u študentov, ale niekedy ani u samotných učiteľov, ktorí ich rozdávajú. Študentov tento systém zvykne skôr demotivovať ako motivovať. Čo o tebe vlastne hovoria dobré známky?

Sami môžeme do školy priniesť nápady, ktoré nás budú rozvíjať

Prinesú ti samé jednotky v živote úspech? Budúcich zamestnávateľov v skutočnosti známky príliš nezaujímajú. A pri vlastnom podnikaní vám tiež veľmi nepomôžu. Prečo sme na ne potom stále upätí?

Fakt je, že škole sa vyhnúť nedá. Musíme do nej chodiť, hoci nás nudí, nenapĺňa nás a psychicky nás unavuje. No práve preto sa ju môžeme pokúsiť spraviť zaujímavejšou. Nemusíme čakať, že to za nás spraví niekto iný alebo že sa to jedného dňa zmení samo od seba.

Aj my študenti predsa môžeme priložiť ruku k dielu. Môžeme prísť s nápadmi, ktoré nás budú rozvíjať v niečom, čo nám klasické vyučovanie neprinesie, naučíme sa riešiť rôzne problémy a popritom pomôžeme i vlastnej škole. Dokonalá win-win situácia.

Základ je dať si odvážny cieľ, ktorý je zároveň splniteľný. Treba si ho dobre premyslieť, zvážiť svoje možnosti a schopnosti. Aspoň mne sa to tak osvedčilo. V mojich ďalších stĺpčekoch vám napíšem o mojich nápadoch a projektoch, na ktorých som sa podieľal na našej škole. 

Autor je študentom Gymnázia Hubeného v Bratislave.