Smer „nás okradol na mýtnom tendri o viac ako 620 miliónov eur“ – kričal koncom roka 2019 na jednej z bombastických tlačových konferencií Igor Matovič. Do jeho predvolebnej kampane sa útok na spoločnosť SkyToll, ktorá od roku 2010 zabezpečuje výber mýta, znamenito hodil. Spolu s ďalšími veľkými vyhláseniami a obvineniami kohokoľvek, na kom mohol získať politické body, sa dostal rovno do premiérskeho kresla.
No ukončenie spolupráce so SkyTollom počas jeho vládnutia neprišlo. Dôvodom mohla byť impotencia Matovičovej vlády čokoľvek zmysluplné realizovať. Ale ani jeho dvaja nástupcovia neprišli so žiadnym radikálnym riešením. Dva a pol roka po slovách I. Matoviča technokratický premiér Ľudovít Ódor avizoval ďalšie trestné oznámenie pre podpis pôvodnej zmluvy na mýtny systém medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a SkyTollom.
Zmluva bola podľa neho pre štát „absolútne nevýhodná“, a ako dodal, situáciu „napriek dostatku času dosiaľ nikto neriešil“. Nakoniec však z trestného oznámenia nebolo nič. Ako uviedol pre TREND Úrad vlády Slovenskej republiky, trestné oznámenie by bolo rovnaké ako to, ktoré už prebieha, a tak sa nakoniec žiadne nepodávalo. Akcie oboch premiérov ukazujú na plamennú rétoriku pri hľadaní vinníka, prečo je mýto drahé, no len málo skutočných krokov k pomenovaniu reálneho problému.
Rozhodne tomu nepomáhajú ani záujmové organizácie, napríklad nezisková organizácia Zastavme korupciu alebo Únia autodopravcov Slovenska. Tie prakticky od začiatku zavedenia mýtneho systému s veľkým mediálnym pokrytím kritizujú jeho vznik a fungovanie. Inak to nebolo ani v tomto roku, keď v polovici októbra spoločne požiadali Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky o preverenie predĺženia zmluvy na mýtny systém.
Domnievajú sa totiž, že Národná diaľničná spoločnosť pri predĺžení mýtnej zmluvy so SkyTollom nepostupovala efektívne a nevybrala najlacnejšiu možnosť. Rovnako neustále apelujú na výšku provízie, ktorú z mýtneho systému získava SkyToll. Aj pod tlakom informácií, ktoré medializovali, sa Ľ. Ódor téme venoval, keďže cieľom v programovom vyhlásení bolo znížiť náklady na výber mýta pod dvadsať percent.
Skrátka, výber mýta sa na Slovensku stal vysoko politickou témou, podobne ako zdravotníctvo. A ako to s politikou býva, tá často vytvára nielen neexistujúce problémy, ale riešenie problematických situácií aj patrične zhoršuje. Tak ako sa Slovensko extrémnou politickou pozornosťou na zdravotníctvo posunulo do jednej z najhorších pozícií v zdraví obyvateľov v Európe, aj mýtny systém sa stal symbolom korupcie a neefektivity. Pritom je to celé opačne.
Zacyklené Slovensko sa brodí v minulosti. Chyba s menom Matovič má však aj svoje pozitíva
Inovatívne riešenie zo Slovenska
Slovenský mýtny systém patrí k najinovatívnejším na svete a stal sa vzorom pre množstvo krajín. Napríklad Alberto Fernández Wyttenbach, v roku 2021 zodpovedný za trhové aplikácie satelitných riešení v rámci Európskej vesmírnej agentúry, vybral Slovensko ako krajinu s najlepšou praxou pri implementovaní mýtneho systému riadeného technológiou GNSS. Ide o globálny navigačný satelitný systém – technológiu, ktorá je relatívne mladá, ale s výbornou operačnou schopnosťou.
Ako príklad uvádza rok 2014, keď SkyToll len za tri mesiace zaviedol mýto na 15-tisíc kilometroch ciest rozdelených na viac ako tritisíc spoplatnených úsekov. Keby sa mala takáto zmena realizovať klasickou mikrovlnnou technológiou, bolo by potrebné na cesty zaviesť tisíc nových brán, čo by si vyžiadalo mnohonásobne viac času aj prostriedkov. Na základe tohto počinu získal slovenský satelitný systém v roku 2015 globálne ocenenie od Medzinárodnej cestnej federácie. Odvtedy uplynula už takmer dekáda, no na význame použitej technológie sa nič nezmenilo. Naopak, satelitný mýtny systém sa stáva základom pre zavádzanie nových alebo aktualizáciu starých mýtnych systémov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?