Keď má byť jeden vlastník záhradky proti verejnému záujmu, tak poslanci súčasnej koalície dosiahli Pyrrhovo víťazstvo. Takto komentoval Robert Fico z pozície opozičného lídra verdikt Ústavného súdu SR o protiústavnosti zákona, ktorým jeho prvá vláda umožnila stavať diaľnice na cudzích pozemkoch. V honbe za rýchlejším budovaním ciest sa neštítila pošliapať elementárne vlastnícke práva občanov. Špeciálny zákon pohnali na súd politickí oponenti.

Dnes má premiér R. Fico šancu na opravu. Ak chce naplniť jednu zo svojich priorít a zdynamizovať nielen diaľničnú výstavbu, ale aj prípravu ďalších významných stavieb, mal by sa podujať na riešenie náročného hlavolamu, ako získať pôdu od ľudí jednoduchším a rýchlejším spôsobom, ktorý by zároveň rešpektoval posvätné súkromné vlastníctvo. Urobiť to teda tak, aby sa princípy nadobúdania pozemkov čo najviac blížili prísloviu o celej ovci a sýtom vlkovi.

Rozdrobená pôda

Druhá vláda R. Fica má nebývalý priestor na otvorenie citlivých a náročných tém, ktoré si zaslúžia systémové riešenia do budúcnosti. Vzhľadom na pozíciu, akú získal Smer-SD po voľbách, sa nemusí vybíjať v sporoch s koaličnými partnermi, ale má priestor na vlastnú koncepčnú prácu. Jednou z oblastí, ktoré by potrebovali zakotviť nové stabilné a korektné princípy, je vykupovanie pôdy štátom pre dôležité investície.

Najvypuklejšie sa tieto ťažkosti prejavujú pri príprave diaľničnej výstavby. Tú zvykne brzdiť slimačie tempo výkupu pozemkov. Okrem zdĺhavého postupu vyvlastňovania pôdy majiteľov, ktorí sa so štátom nedohodnú na podmienkach predaja, komplikuje situáciu aj extrémne rozdrobené vlastníctvo pozemkov. Pramení ešte z uhorských reforiem. Tie zaviedli princíp dedenia pôdy každým potomkom.

V praxi sa tak stáva, že pri zaberaní pozemkov pod diaľnicu ide často o drobné výmery a každú z nich navyše vlastní niekoľko majiteľov. Neraz stojí v ceste taký, s ktorým je problém sa skontaktovať. Alebo sa nájdu špekulanti, ktorí chcú z pustenia pozemkov čo najviac vyžmýkať.

„Na severných úsekoch diaľnic je oveľa väčšia rozdrobenosť ako na západnom alebo strednom Slovensku,“ približuje hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík. Keď sa diaľničiari pozreli na vybrané úseky ciest, narátali najmenej deväťsto a najviac desaťtisíc majiteľov pozemkov na jeden dlhší konkrétny úsek. V priemere na kilometer vyšli približne tri stovky vlastníkov.

Usporiadanie vzťahov k pôde nie je pre štát najlacnejší špás. Len administratívne náklady majetkovoprávneho vyrovnania jedného vlastníka vyjdú podľa NDS okolo 330 eur. Je to suma, ktorá približne zodpovedá súčasnej výške hrubej mesačnej minimálnej mzdy. Podľa informácií TRENDU sú tisícky prípadov, keď administratívne výdavky spojené s majetkovým vyrovnaním pozemkov prevyšujú samotnú náhradu vyplácanú vlastníkovi.

Pozemkový rébus

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa