Biznis sa vyvíjal od lokalizácie k delokalizácii – lokálni výrobcovia sa prepájali s obchodníkmi, internacionalizovali sa a zvyšovali rozsah svojho predaja a výroby. Postupne vznikala globalizácia – veľké firmy pohlcovali malé, celý svet sa prepojil, začali sa vyrábať globálne produkty. Z niektorých lokálnych firiem sa stali globálni hráči. Volkswagen opustil Wolfsburg, Eset si založil pobočku v San Diegu, Elcom nakupuje z Číny a OMS vyrába v Indii. Svetu vládnu globálne produkty, chute a vône – Coca-Cola, Heineken, McDonald’s.
Postupne dochádza k zmenám. Veľkí hráči neporazia tresku z Ryby Žilina, pivo Bernard z Humpolca, Horalku zo Serede, korbáčiky zo Zázrivej či Kofolu z Rajca. Globálne firmy to začínajú chápať a vzniká glokalizácia – v McDonald’s v Nemecku a v Česku sa čapuje pivo, v Číne, Taliansku alebo v Indii sa ponúkajú mieste špeciality. Aj niektorí nákupcovia v globálnych sieťach pochopili, že ľudia chcú nakupovať miestne špeciality.
Relokalizácia
Globalizácia narazila na svoje hranice a vzniká takzvaná relokalizácia. V globálnych reťazcoch sa stráca čoraz viac hodnoty, ale aj možnosť kontroly kvality a pôvodu predávaných výrobkov. Ďalším problémom sú dôsledky na životné prostredie. Slovenské obchody ponúkajú množstvo stolovej či minerálnej vody zo zahraničia. A hoci máme pitnú vodu dopravenú až do našich domovov, kupujeme si ju v plastových fľašiach. Takmer deväťdesiat percent ľudí na Slovensku má pitnú vodu z verejných vodovodov a napriek tomu Slováci vypijú vyše 370 miliónov litrov balenej vody.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?