V doručovateľskom biznise dnes ide o rýchlosť, efektívnosť, digitalizáciu, znižovanie nákladov na prepravu, zdieľanie služieb a zvyšovanie komfortu pre zákazníkov. Slovenská pošta vo všetkých týchto oblastiach za dravou konkurenciou súkromných doručovateľov zaostáva.

Zreformovať tento veľký štátny podnik sa snažili viacerí riaditelia v minulosti, narážali však na politikov. Tí neboli naklonení nepopulárnym zmenám v podobe radikálneho osekania počtu zamestnancov aj pobočiek či veľkých investícií do zefektívnenia a digitalizácie doručovacej činnosti. Na veľké reformy nebola za vlád Smeru-SD politická vôľa, ale ani financie.

Úroveň pokusov o modernizáciu pošty výstižne zhodnotil Najvyšší kontrolný úrad SR vo svojej nedávnej správe o činnosti Slovenskej poš-ty za roky 2017 až 2019. Kontrolóri píšu, že plány na zlepšenie situácie pošty neodrážali reálne trendy vývoja, ekonomickú realitu ani možné riziká. Pošte navyše chýbala jasná stratégia, ako podnikať na vysokokonkurenčnom trhu.

Radikálne zoštíhlenie

Od vlaňajšieho leta má pošta nové vedenie. Jej nový riaditeľ Martin Ľupták sa chystá na ďalší pokus o reformu tohto podniku. V pláne má najskôr masové prepúšťanie zamestnancov, ich počet sa ma znížiť o vyše 750. Bude z čoho sekať, lebo pošta v súčasnosti zamestnáva skoro 13-tisíc ľudí. Tým sa vyrovná napríklad železničiarom a je to dokonca viac, ako na Slovensku zamestnáva automobilka Volkswagen.

Osobné náklady sú pritom pre poštu veľký balvan. Predvlani prekročili 190 miliónov eur, čo je viac ako polovica z celkových výnosov, ktoré dosiahli 350-tisíc eur. Vyplýva to z výročnej správy za rok 2019. Novšie čísla o hospodárení za minulý rok zverejní pošta až na konci marca.

Podľa informácií TRENDU z prostredia poštového biznisu nebudú dobré a pravdepodobne bude štátny doručovateľ v hlbokej strate. Naposledy mala poš-ta veľkú stratu v roku 2018, a to až 4,6 milióna eur. „Je pravda, že sa nachádzame v mimoriadne zložitej hospodárskej situácii,“ priznáva hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková. Možnú stratu nekomentovala.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa