Bol to jeden z najpikantnejších príbehov, ktorý sa vo svete financií udial. Počas krízy v roku 2008 kulminovala snaha potomkov Ferdinanda Porscheho o prevzatie kontroly nad spoločnosťou Volkswagen. Jedným z následkov bolo, že nemecká automobilka, ktorá sa dnes ledva zmestí do prvej stovky, sa na deň stala najhodnotnejšou firmou na svete. Vlastníci akcií masívne zarobili na úkor amerických hedžových fondov, ktoré prišli o dvadsať miliárd dolárov. Druhým následkom bol odpredaj výrobných činností Porsche Volkswagenu. Od akvizície uplynulo iba pár rokov, no Porsche sa chce opäť osamostatniť a nastúpiť na cestu veľkolepého rastu kapitalizácie Tesly či Ferrari. Investori spozorneli.
Veľké plány
V roku 2008 dosiahla automobilka Porsche obrovský hrubý zisk na úrovni asi 8,5 miliardy eur. Paradoxom bolo, že vtedy vyrobila menej než stotisíc kusov áut. Zisk 90-tisíc eur na jeden automobil však nebol realistický. Dôvod vysokých ziskov bol kdesi úplne inde – konkrétne v nakúpených derivátoch, ktoré automobilka držala. To bol dôvod, prečo ju BBC nazvalo „hedžovým fondom s prílepkom automobilky“.
Celý príbeh sa začal už v roku 1993, keď sa výkonným riaditeľom spoločnosti stal Wendelin Wiedeking. Porsche prežívalo hlbokú krízu a dosahovalo stratu 150 miliónov dolárov ročne. W. Wiedeking všetko zmenil a po dekáde skvelého riadenia firmy a s pomocou japonských poradcov zvýšil jej tržby niekoľkonásobne. Chcel však dosiahnuť ešte omnoho viac, než iba postaviť automobilku opäť na nohy. Spolu s akcionármi preto začali spriadať plány, ako získať Volkswagen, teda automobilový gigant s 50-násobne väčšou produkciou vozidiel.
Hra sa začína
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?