Keď som k práve otestovanému derivátu so vznetovým štvorvalcom 2,0 TDCi, dvojspojkovou prevodovkou PowerShift a pohonom štyroch kolies AWD hľadal sokov, mohol som vyberať z tých verzií, s ktorými už mám z testov osobnú skúsenosť. Tu sú v abecednom poradí: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4WD 9AT, Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD A6 a VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion 7st. DSG.
Na ročníku záleží
V tejto spoločnosti majú Ford Kuga aj Honda CR-V už na začiatku porovnávania jeden hendikep. Sú to služobne staršie modely. Oba si píšu ročník 2012. Retrospektívne pritom Kugu jemne zvýhodňuje fakt, že do Európy dorazila až rok po svojej svetovej premiére. V minulom roku absolvovala modernizáciu (pohonné jednotky nevynímajúc). Aj CR-V medzitým zakúsila facelift a s ním získala aj porovnávaný vznetový štvorvalec 1,6 i-DTEC.
Mimochodom, už vieme, ako vyzerá CR-V piatej generácie, no do Európy dorazí podľa posledných informácií až v budúcom roku. Má to výhodu aj nevýhodu súčasne. Ak si aktuálnu generáciu CR-V kúpite ešte pred skončením jej výroby, o rok budete mať auto, ktoré sa už nevyrába, čo sa následne odrazí aj na cene na trhu jazdeniek. Na druhej strane môžete dúfať, že s blížiacim sa koncom aktuálnej edície si budete môcť CR-V zadovážiť ešte výhodnejšie ako v súčasnosti.
Kia Sportage a VW Tiguan sú čerstvé akvizície, ktoré sa po generačnom reštarte objavili na trhu vlani a v žatve trhových preferencií práve chytajú druhý dych.
Honda CR-V Zdroj: Honda
Jedno turbo proti dvom
Súperi využívajú služby vznetových štvorvalcov. S modernizovaným dvojlitrom Kugy svojou kubatúrou aj systémom prepĺňania jedným trurbodúchadlom ladia pohonné jednotky Tiguana a Sportage. V spoločnosti sa vyníma Honda s 1,6-litrovým zdvihovým objemom a dopingom dvoma turbami. Svojou konštrukciou stále patrí k tým najpokrokovejším a vysoko uznávaným.
Ako sa predávali. Obľúbenosti jednotlivých modelov vystavuje vysvedčenie ohlas trhu. Podľa štatistiky Združenia automobilového priemyslu SR v decembri, teda v mesiaci, v ktorom vrcholil rekordný rok 2016, si z porovnávanej štvorčlennej vzorky najviac registrácií na svoje konto – presne 104 zapísala Kia Sportage. Nasledujú VW Tiguan (71), Honda CR-V (39) a Ford Kuga (28). Celkovo sa spomedzi SUV a crossoverov najväčšej obľube tešila Suzuki Vitara (218) pred modelmi Hyundai Tucson (160) a Kia Sportage.
Kia Sportage Zdroj: Kia
Rozdielna dvojspojka
Kuga po modernizácii získala do tandemu k turbodieslu namiesto klasického automatu dvojspojkovú šesťstupňovú prevodovku PowerSchift. Je rýchlejšia a mala by prinášať aj úsporu pohonných hmôt. Dvojspojkovým automatom (DSG) sa pýši tiež Tiguan. Keď však dvaja robia to isté, výsledok nemusí byť rovnaký. V prípade Kugy verzia s dvojspojkovou prevodovkou v šprinte na stovku stráca celú sekundu oproti manuálnej. Zato v prípade Tiguana sú akceleračné schopnosti s dvojspojkou a bez nej vyrovnané.
Klasické automatické prevodovky, ktoré sú stále bez konkurencie v komforte radenia, no podväzujú dynamiku auta aj jeho spotrebu, užívajú Sportage a CR-V. Kým Sportage ostáva verný šiestim stupňom, CR-V hviezdi deväťstupňovou technikou. Z mojej skúsenosti však môžem potvrdiť, že na bežných komunikáciách sa deviatka nezapája vôbec a na diaľnici (130 km/h) len občas.
VW Tiguan Zdroj: Volkswagen
Každá štvorkolka je iná
Súperi si trúfajú na nepohodu a ľahší terén hlavne systémom pohonu štyroch kolies. Pritom zhodne aplikujú elektronicky riadenú medzinápravovú spojku. V zásade je z výroby nastavená tak, že pri strate adhézie predných kolies sa do záberu pripájajú zadné. Takto to funguje v CR-V (4WD) aj v Sportage (4WD).
Nastavenie v Kuge je odlišné. Zadné kolesá nastupujú do záberu už pri miernej akcelerácii aj napriek tomu, že vozovka je suchá. Má to svoju výhodu aj nevýhodu súčasne. So záberom štyroch kolies je auto na ceste stabilnejšie, no zadné kolesá v zábere zvyšujú spotrebu.
Tiguan sa v tejto spoločnosti vyníma vyspelejším systémom 4MOTION Active Control. Vodič môže otočným spínačom na stredovom paneli zvoliť zodpovedajúci povrch. Systém vzápätí reguluje záber štyroch kolies, adaptívne tlmiče pruženia, prácu prevodovky, protipreklzového systému, ABS aj asistenčných systémov rozjazdu do kopca a zjazdu strmým klesaním. Vyšším terénnym ambíciám Tiguana zodpovedá aj jeho svetlá výška.
O praktickosti
Od rodinného SUV právom očakávate nielen brodivosť, ale aj praktickosť. Niečo o nej naznačujú už hodnoty objemu batožinových priestorov (v porovnávacej tabuľke). Ako vidíte, v tejto disciplíne bodujú hlavne Tiguan a CR-V. No praktickosť je aj o flexibilite zadnej lavice a jej kompatibilite s kufrom.
Kuga disponuje dvojicou delených zadných sedadiel. Pritom operadlá sa dajú plynulo polohovať. Keď ich sklopíte dopredu, nezaujmú celkom vodorovnú polohu. Prechod z kufra do interiéru však delí schod. Pred modernizáciou bola k dispozícii vyberateľná polica, ktorá vytvárala dvojité dno a plynulý prechod do interiéru. Po modernizácii sa „vyparila“.
K príplatkovému bezkľúčovému zamykaniu získate bezdotykové elektrické otváranie (a zatváranie) zadných dverí – stačí kopnúť pod zadný nárazník. Sportage má delené operadlá a ich sklon sa dá tiež plynulo ladiť. Sklápajú sa do roviny s dnom kufra.
CR-V dostalo delené nielen operadlá, ale aj sedáky. Pritom polohu operadiel sa nastavíte v dvoch možných úrovniach. Ak potiahnete za páčku zo strany kufra alebo za slučku na boku zadných sedadiel, nasleduje automatický proces – sedák sa preklopí dopredu, hlavová opierka sa sklopí a celé operadlo padne do takmer vodorovnej polohy.
Operadlá Tiguana sa dajú plynulo polohovať aj sklopiť do roviny s dnom batožinového priestoru. Za pozornosť stojí, že jedine Tiguan má pozdĺžne posuvné delené zadné sedadlá. Ale pozor, ak ich posuniete dozadu, kufor sa scvrkne z deklarovaných 615 na 520 litrov.
Spotreba. O SUV sa vie, že vo všeobecnosti dosahujú vyššiu spotrebu paliva ako porovnateľné sedany, liftbacky a hatchbacky. Na príčine je hlavne ich vyššia silueta a z nej vyplývajúce horšie aerodynamické vlastnosti. Keď však vzájomne porovnávame tieto štyri SUV, niet sa na čo vyhovoriť. O tom, ako dopadli v laboratórnych testoch, vypovedá porovnávacia tabuľka. Tá hovorí, že najmenší apetít má Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4WD (5,1 l/100 km) a najvyšší Kia Sportage (5,9 l/100 km). Všetkým štyrom som zmeral spotrebu na testovacom okruhu a zaznamenal (podľa očakávania) odlišné hodnoty. Najmenej si potiahol VW Tiguan 2,0 TDI BMT 4Motion, ktorý zaznamenal priemerných 6,0 l/100 km. Nasledujú Honda CR-V 1,6 iDTEC 4WD (6,6 l/100 km) a Ford Kuga (7,5 l/100 km). Kia Sportage 2,0 CRDi AWD mala namiesto automatickej šesťstupňovú manuálnu prevodovku, preto jej výsledok 6,8 l/100 km nie je porovnateľný.