Nová talianska akvizícia zaujíma jeho miesto v prémiovom segmente strednej triedy. Vyskúšali sme najvýkonnejšiu verziu so vznetovým motorom a typovým označením Alfa Romeo Giulia 2,2 MTJ 180. Hlavne svojimi jazdnými vlastnosťami zanechala nad očakávanie dobrý dojem. Teraz by ho mala potvrdiť aj trhovými preferenciami. O kus koláča bude súťažiť s takými prominentmi strednej triedy, ako sú Audi A4 2,0 TDI, BMW 320d a Mercedes-Benz C 220 d.
Je lacnejšia
Voči súperom má nová Alfa isté výhody. V prvom rade je nová, neopozeraná. Služobným vekom sa jej najviac blíži Audi A4, ktoré v aktuálnom generačnom vyhotovení poznáme od vlaňajška. Nasleduje súčasný Mercedes-Benz C, ktorý má v rodnom liste zapísaný rok 2014, a BMW 3 aktuálnej generácie sa predstavilo ešte o dva roky skôr.
Na prvý pohľad ďalšou výhodou Giulie je cena. Oproti porovnávaným súperom vychádza o cca dvetisíc eur lacnejšie. Pritom na rozdiel od súperov už v štandardnej výbave obsahuje napríklad asistenciu udržania v jazdnom pruhu a tempomat. V ponuke za príplatok však nenájdete napríklad adaptívne tlmiče pruženia alebo Head-up displej. U súperov si ich však objednať môžete. Podľa nášho názoru Alfa mohla ísť s cenou ešte nižšie, aspoň kým odhalí všetky svoje kvality.
Audi A4 Zdroj: Audi
Ide po bavoráku
Giulia v súlade s tradíciou značky akcentuje športovú genetiku. Napriek tomu prekvapuje, že koncepčne nekopíruje svojich predchodcov s predným pohonom, ale stavia na klasike (motor vpredu a záber zadných kolies), aj keď aktuálny trend sa vydáva opačným smerom. Aj preto mnohí experti Giuliu upodozrievajú, že ide po krku predovšetkým trojkovému bavoráku, dokonca že ho kopíruje.
Podľa nás druhé tvrdenie neobstojí. Na to je Alfa príliš originálna. S prvým však vrelo súhlasíme. Charakterovo mu je najbližšie. Do tohto rámca patrí aj správa, že špičková verzia 2.9 Bi-Turbo V6 510 MT QV prelomila rekord severnej slučky Nurburgringu, ktorú doposiaľ medzi sedanmi držalo Porsche Panamera Turbo.
Audi A4 s predným pohonom je trochu inde a na jazdný komfort zameraný Mercedes-Benz C tiež. Oba modely však môžu byť vybavené tak, aby spĺňali aj športové ambície svojich majiteľov.
BMW 3 Zdroj: BMW
Prevodovka na ústupe
Alfa do ringu stavia svoj nový celohliníkový prepĺňaný vznetový štvorvalec vo svojej najvýkonnejšej verzii. Motory súperov sú mu maximálnym výkonom aj veľkosťou krútiaceho momentu veľmi podobné. Tí však majú vo svojich zostavách pohonných jednotiek aj výkonnejšie agregáty – Mercedes-Benz ponúka ďalší ostrejší štvorvalec, Audi môže ponúknuť šesťvalce a BMW dáva na výber výkonnejšie štvorvalce aj šesťvalce. Pritom so šírkou palety rastie šanca, že sa značka trafí do vkusu zákazníka.
Na strane prevodoviek k šesťstupňovej manuálnej konkurenti stavajú adekvátnu techniku. Ručne radená prevodovka však v strednej triede postupne vymiera. Ak díler objedná predvádzacie auto s takouto prevodovkou, ťažko sa ho raz bude zbavovať. V kurze sú jednoznačne automaty. Giulia môže mať osemstupňový, Audi sedemstupňový dvojspojkový, BMW osemstupňový klasický alebo športový a Mercedes-Benz ponúka ako alternatívu k manuálnej sedemstupňovú automatickú prevodovku.
Mercedes Benz C Zdroj: Mercedes Benz
Vyrovnaný rekord
Ekonomika prevádzky nepatrí k parametrom, ktoré športuchtivého vodiča interesujú najviac. Napriek tomu Alfa Romeo Giulia 2,2 MTJ drží s vybranými súpermi v spotrebe krok. Najlepší výsledok – 3,8 l/100 km dosahuje síce BMW 320d, ale o druhé miesto sa delí Alfa s mercedesom 220 d (4,2 l), v tesnom závese nasleduje Audi A4 2,0 TDI. V praxi sa na našom testovacom okruhu Alfa výsledkom 5,4 l/100 km doslova vytiahla. Keď zalistujeme v histórii našich testov, vidíme, že rovnaký výsledok sme zaznamenali v roku 2014 s Mercedesom C 220 BlueTec BE so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, čo bol a stále je najlepší výsledok v strednej triede. Nasledujú BMW 320d Touring xDrive 8A z roku 2013 a VW Passat 2,0 TDI 6A z roku 2015 so zhodným rezultátom 5,6 l/100 km.
Na šprinte záleží
Nové talianske eso má športový charakter, a tak v jeho prípade hrajú dynamické parametre podstatnú úlohu. Spomedzi nich najviac sledovaný údaj o akcelerácii z 0 na 100 km/h hovorí v jeho prospech. Zaznamenáva čas 7,3 sekundy. Najviac sa mu blíži charakterovo najbližší súper – BMW 320 d (7,5 s) a plece pri pleci nasledujú Audi A4 2,0 TDI a Mercedes-Benz C 220 d (7,7 s).
Vysvedčenia od zákazníkov
Alfa Romeo Giulia sa začala predávať v lete tohto roku. V júli si na konto pripísala prvých päť registrácií a v auguste k nim pribudli ďalšie tri. V ôsmom mesiaci však sedany vybraných súperov išli na odbyt ešte lepšie. Svoju bilanciu si najviac upevnilo BMW 3 s tridsiatimi siedmimi registráciami, nasledujú Audi A4 (12) a Mercedes-Benz C (6).
Alfa Romeo Giulia 2,2 MJT a konkurenčné modely na slovenskom trhu | ||||
Alfa Romeo 2,2 diesel 180 | Audi A4 2,0 TDI | BMW 320d | Mercedes-Benz C 220 d | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 143 | 1 968 | 1 995 | 2 143 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 132 (180)/3 750 | 140 (190)/3 800 – 4 200 | 140 (190)/4 000 | 125 (170)3 000 – 4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 380/1 500 | 400/1 750 – 3 000 | 400/1 750 – 2 500 | 400/1 400 – 2 800 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | zadný | predný | zadný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,2 | 7,7 | 7,5 | 7,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 240 | 235 | 234 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,2 | 4,3 | 3,8 | 4,2 |
Rázvor (mm) | 2 820 | 2 808 | 2 810 | 2 840 |
Objem batožinového priestoru (l) | 480 | 480 | 480 | 480 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 36 600 | 38 850 | 38 400 | 38 478 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |