Vyššia stredná trieda ešte odoláva valcujúcemu trendu koncepcie „všetko vpredu“ (motor a poháňané kolesá). Trojica súperov XF, r. 5 aj tr. E vyznáva klasiku s motorom uloženým vpredu a pohonom zadných kolies. Tá v polovici minulého storočia svetu automobilov dominovala.
Vzácnu zhodu spochybňuje len A6 s motorom aj pohonom kolies pod prednou kapotou. Súčasnosť sa však aj vo vyššej strednej triede stáva érou čoraz populárnejších štvorkoliek. Nie náhodou pohon 4 x 4 alternuje v XF (RWD), v A6 (Quattro) aj v r. 5 (xDrive). Nová generácia triedy E na derivát 4Motion ešte len čaká.
Zdroj: Jaguar
Podvozky
Jazda so sedanom vyššej strednej triedy sa zvyčajne spája s vysokým jazdným komfortom, ale stále platí, že koľko motoristov – toľko chutí. Napríklad my sme testovali XF vo verzii R-Sport, ku ktorej patrí aj športový podvozok. Na XF si však môžete zvoliť štandardné pruženie alebo aj adaptívny podvozok. Kto však preferuje pneumatické pruženie, bude zrejme sklamaný. Na XF sa objednať nedá.
Nemeckí súperi tiež ponúkajú popri štandardných podvozkoch aj podvozky s adaptívnymi tlmičmi aj športové pruženie v rôznych modifikáciách. Ale vzduchové pruženie si môžete objednať len do A6 a tr. E, zatiaľ čo cenník sprevádzajúci r. 5 takúto možnosť neponúka.
Zdroj: Audi
Motory
V súboji sa nám ocitli z hľadiska spotreby paliva úsporné verzie vybavené v triede donedávna zaznávanými vznetovými štvorvalcami. V troch prípadoch sú to najvýkonnejšie vznetové dvojlitre v zostavách ich pohonných jednotiek. Pre r. 5 je k dispozícii ešte výkonnejší dvojlitrový turbodiesel 525d (160 kW/218 k).
Tí motoristi, ktorí sú zvyknutí mať pod kontrolou robustnejšiu výkonovú rezervu, ich budú považovať za požadované minimum, ak zaň považujeme akceleračné schopnosti z 0 na 100 km/h na hranici siedmich – ôsmich sekúnd. Pre náročnejších máme dobrú správu – všetky štyri modely sú k dispozícii aj s trojlitrovými šesťvalcami. Sú výkonnejšie, kultivovanejšie, ale dosahujú aj citeľne vyššiu priemernú spotrebu.
Zdroj: BMW
Prevodovky
Viac ako šesťstupňové automatické prevodovky sú medzi prémiovými modelmi vyššej strednej triedy takmer uzákonené. Vyniká trieda E s deväťstupňovou architektúrou. Klasické automaty pracujú v XF, r. 5 aj v tr. E, len A6 využíva dvojspojkový systém. V jeho prospech hovorí rýchlejšie radenie, na druhej strane prevodovky súperov sú kultivovanejšie.
Aj BMW má pre r. 5 športovú prevodovku, ba aj dvojspojkovú prevodovku, nemontujú sa však do verzií 520d. Ak patríte k motoristom, ktorí aj v aute tejto cenovej kategórie dávajú prednosť šesťstupňovému ručnému radeniu, môžete ho mať v len jaguare a v BMW, pritom lacnejšie ako automat. A6 a tr. E sa už s manuálnymi prevodovkami nepredávajú. S manuálnymi prevodovkami už autá nie sú rýchlejšie ani úspornejšie ako s najmodernejšími automatmi.
Zdroj: Daimler
Ako sa predávajú
Nemecké sedany vyššej strednej triedy v štatistikách predajnosti naďalej dominujú. V apríli 2016 bol najžiadanejší Mercedes- -Benz tr. E, ktorý získal na svoje konto 13 registrácií. Na ďalších miestach v tesnom závese nasledujú Audi A6 (10) a BMW r. 5 (11). Jaguar XF rozšíril svoje konto len o dve registrácie (podobne ako Hyundai Genesis). Možno by mu pomohla flexibilnejšia cenová politika.
Ktorý je rýchlejší
Najdynamickejší sedan z porovnávanej sorty je Mercedes-Benz E 220 d. Súperov valcuje akceleráciu z 0 na 100 km/h (7,3 s) aj maximálnou rýchlosťou (240 km/h), na ktorej má svoj podiel deväťstupňová automatická prevodovka. Ako vypovedá porovnávacia tabuľka, najviac sa mu blíži BMW 520d, potom nasledujú plece pri pleci Audi A6 2,0 TDI a Jaguar XF 2,0D.
Ktorý je najúspornejší
Tieto štvorvalcové turbodiesle zdobí ekonomika prevádzky. Podľa údajov výrobcov najnižšiu priemernú spotrebu dosahuje Mercedes-Benz 220 d (3,9 l/100 km). V jeho prípade opäť úraduje aj deväťstupňová automatická prevodovka. Nasledujú BMW 520d (4,1l/100 km), Audi A6 2,0 TDI (4,2 l/100 km) a Jaguar XF (4,3 l/100 km). My sme na testovacom okruhu s identickým motorom vyskúšali len Jaguar XF 2,0d. Zaknihoval si priemerných 5,4 l/100 km.
Jaguar XF 2,0D a konkurenčné modely na slovenskom trhu | ||||
Jaguar XF 2,0D | Audi 6 2,0 TDI | BMW 520d | Mercedes-Benz E 220 d | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 999 | 1 968 | 1 995 | 1 950 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 132 (180)/4 000 | 140 (190)/3 800 – 4 200 | 140 (190)/4 000 | 143 (194)/3 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 430/1 750 – 2 500 | 400/1 750 – 3 000 | 400/1 750 – 2 500 | 400/1 600 – 2 800 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 8-st. automatická | 9-st. automatická |
Pohon | zadný | predný | zadný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,1 | 8,2 | 7,7 | 7,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 229 | 232 | 233 | 240 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,3 | 4,2 | 4,1 | 3,9 |
Rázvor (mm) | 2 960 | 2 912 | 2 968 | 2 939 |
Objem batožinového priestoru (l) | 540 | 530 | 520 | 540 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 46 242 | 45 770 | 48 242 | 47 520 |