Pri výbere porovnávaných modelov sme ako kritérium volili cenu, benzínový motor s adekvátnym výkonom a pohon štyroch kolies. Pritom ako zvyčajne uprednostňujeme typové rady, ktoré sú na slovenskom trhu v danom segmente najžiadanejšie.
Na takto nastavenom site sa zachytili BMW 535i xDrive a Mercedes-Benz E 400 4Matic. Z trojlístka nemeckých značiek vypadlo Audi A6, ktoré v benzínovej trakcii danú výkonovú a cenovú hladinu neobsadzuje. Nahradili sme ho ďalšou tohtoročnou novinkou Jaguarom XF 35t AWD.
Štvorvalec medzi šesťvalcami
Súperi jednotne využívajú služby prepĺňaných benzínových agregátov, pričom spomedzi nich sa vyníma volvo. Typovému rad S90 jeho tvorcovia naordinovali zostavu pohonných jednotiek (vznetových aj zážihových) zloženú výhradne z dvojlitrových štvorvalcov, čo platí aj pre tento najvýkonnejší derivát T6. Tomu sa povie downsizing dovedený do dôsledkov.
Hoci aj súperi v ponuke motorov disponujú štvorvalcami (jaguar len vznetovými), výkon nad 300 koní zatiaľ dolujú zo šesťvalcov vyšších kubatúr, lebo tak majú zmapovaný dopyt trhu. Bude zaujímavé sledovať, aké stanovisko k pohonnej jednotke S90 T6 zaujme o pár rokov trh jazdených automobilov. Na výsledok si zrejme počká aj konkurencia skôr, ako sa vydá podobnou cestou, ak ju na ňu ešte predtým nevyprevadí európska legislatíva.
BMW r. 5 Zdroj: BMW
Volvo je najúspornejšie
Motiváciou k dowsizingu je nižšia tvorba emisií a tým aj nižšia spotreba pri zachovaní výkonu. Vskutku – Volvo S90 T6 AWD dosahuje najnižšiu priemernú spotrebu v kombinovanom cykle – 7,2 l/100 km. Nasledujú spoločne BMW 535i xDrive a Mercedes-Benz E400 4Matic (7,6 l) a potom až s odstupom Jaguar XF 35t AWD (8,6 l). Na našom testovacom okruhu sme Volvu namerali priemerných 8,6 l/100 km.
Žiaľ, výsledok z našej praxe porovnávať nemôžeme, lebo na rozdiel od importéra Volva zastúpenia konkurenčných značiek na testy ponúkajú takmer výhradne verzie s naftovými motormi, ktoré tvoria v danom segmente jadro biznisu.
Mercedes je najdynamickejší
Volvo S90 T6 vybavené dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom svojimi akceleračnými schopnosťami mierne zaostáva za vybranými konkurentmi osadenými objemnejšími šesťvalcami. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,9 sekundy. Dynamickejšie je BMW 535i xDrive (5,6 s) aj Jaguar XF 35t AWD (5,4 s) a na čele sa usadil Mercedes E 400 4Matic, ktorý stovku prekoná za 5,2 sekundy.
Mercedes-Benz tr. E Zdroj: Daimler
Najťažšie je BMW
Dynamika auta závisí nielen od výkonu motora, ale aj hmotnosti celku. Najnižšiu pohotovostnú hmotnosť deklaruje Jaguar XF 35t AWD (1 760 kg), nasledujú Volvo S90 T6 AWD (1 784 kg), Mercedes-Benz E 400 4Matic (1 820 kg) a najťažšie je BMW 535i xDrive (1 840 kg). Takže neplatí, že by mierne zaostávanie volva v akcelerácii limitovala jeho vysoká hmotnosť.
Deväťstupňová medzi osemstupňovými
Keď pokračujeme cestou krútiaceho momentu, prichádzame k prevodovkám. Volvo aj jeho súperi v tejto cenovej a výkonovej hladine ponúkajú už v štandarde automatické (kto si potrpí na manuálne radenie, môže získať takto vybavené BMW 535i, ale len so zadným pohonom).
Osemstupňový automat sa stal pre túto šľachtu samozrejmosťou, len prevodovka mercedesa disponuje ešte jedným stupňom navyše. Pôvodne sme mali podozrenie, že sa uplatní len na nemeckých diaľniciach bez rýchlostných limitov, ale z vlastnej skúsenosti vieme, že deviatka sa zapája aj pri tempe 130 km/h.
Jaguar XF Zdroj: Jaguar
Zjednocujúce adaptívne tlmiče
S90 T6 si môžete zakúpiť výhradne s pohonom štyroch kolies, disponuje ním aj porovnávaná konkurencia. Len BMW a jaguar ponúkajú k rovnakému motoru ako alternatívu zadnokolky.
Klasické tlmiče pruženia majú svoje limity, lebo nedokážu plniť vysoké nároky motoristu na komfort a stabilitu súčasne. K volvu si ako alternatívu k nim môžete objednať adaptívne tlmiče na prednú nápravu spolu so vzduchovým pružením vzadu. Jaguar má v štandarde tiež klasické tlmiče, v ponuke figurujú aj adaptívne alebo športové, ale pneumatické k dispozícii nie je.
BMW svojho reprezentanta vybavuje adaptívnym podvozkom už v štandarde, ale pneumatické pruženie jeho cenník neponúka. Adaptívne tlmiče, ktoré podľa potreby dokonca regulujú aj svetlú výšku, sú súčasťou výbavy mercedesa a vzduchové pruženie sa tiež dá objednať.
Pohodlné a priestranné volvo
Za konkurenčnú výhodu Volva S90 voči súperom považujeme priestor na zadných sedadlách a úroveň pohodlia cestujúcich vzadu hrá vyrovnanú ligu spolu s Mercedesom E, tesne pred Jaguarom XF. BMW 5 zaostáva. To sa však zrejme zmení k lepšiemu, lebo už vo februári vstúpi na trh päťkový bavorák novej generácie.
Volvo S90 T6 AWD a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Volvo S90 T6 AWD | BMW 535i xDrive | Jaguar XF 35t AWD | Mercedes-Benz E 400 4Matic | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 969 | 2 979 | 2 995 | 3 498 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R6 | V6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 235(320)/5 700 | 225 (306)/5 800 | 250 (340)/6 500 | 245 (333)/5 250 – 6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 400/2 200 – 5 400 | 400/1 200 – 5 000 | 450/4 500 | 480/1 200 – 4 000 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 9-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,9 | 5,6 | 5,4 | 5,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7,2 | 7,6 | 8,6 | 7,6 |
Rázvor (mm) | 2 941 | 2 968 | 2 960 | 2 939 |
Objem batožinového priestoru (l) | 500 | 520 | 540 | 540 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 57 000 | 60 250 | 64 031 | 62 466 |