Oproti konkurencii novovznikajúcich modelov má tú výhodu, že jeho základ tvorí osvedčená technika už aplikovaná na VW Tiguan druhej generácie. Novinka v jej najjagavejšej podobe s výkonnejším z dvoch štvorvalcov 2,0 TDI, prevodovkou DSG a pohonom 4 x 4 absolvovala redakčný test a tým, ktorých zaujala, núkame jej konfrontáciu s nasledovným výberom – Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4 x 4, Jeep Renegade 1,6 Mjet 4WD Trailhawk a Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD.
Renegade s otáznikom
S cenou nad 31-tis. eur už tieto deriváty klopú na dvere šľachty medzi kompaktnými SUV hlavného prúdu. Veľkostne sa vo vybranej spoločnosti negatívne vymedzuje len Jeep. Má kratší rázvor, menší priestor v interiéri aj nižšiu kapacitu batožinového priestoru. Prečo potom tá cena? Terénna verzia Trailhawk má totiž na svoje poslanie napríklad aj adekvátnu výbavu, ktorá niečo stojí.
Na margo praktickosti – žiadny zo súperov nedisponuje posuvnou zadnou lavicou. Ateca má delené zadné operadlá, tie sa polohovať nedajú a sedák ostáva v celku. Po sklopení operadiel na rozhraní s interiérom čnie (na rozdiel od súperov) veľký schod. Do kufra sa dostanete aj bezkontaktne – kopnutím pod zadný nárazník, rovnako kufor zatvoríte. Takúto vymoženosť trojica konkurentov neponúka.
Lavica v Sportage má delené len operadlá a ich sklon je plynulo nastaviteľný. Keď ich sklopíte, vytvoria s dnom batožinového priestoru rovinu. V Renegade nájdete sedák v celku a sklopné zadné operadlá. S dnom batožinového priestoru vytvoria rovinu prostredníctvom medzipodlahy. V CR-V sú delené sedáky aj operadlá. Ich sklon si môžete nastaviť v dvoch polohách. Ak potiahnete za páčku zo strany kufra alebo za slučku na boku zadných sedadiel, sedák sa automaticky preklopí dopredu, hlavová opierka sa sklopí a celé operadlo padne do roviny s dnom kufra.
Honda CR-V Zdroj: Honda
Terénne vlastnosti
Pohon štyroch kolies dáva výberu v porovnaní s prednokolkami konkurenčnú výhodu, hlavne keď napadne sneh. Svetlá výška ich zas kvalifikuje nielen na zdolávanie obrubníkov, ale aj na poľné a lesné cesty. Do terénu sa najviac hodí Jeep. V jeho prospech hovorí svetlá výška až 220 mm a možnosť voľby zo širokej palety jazdných režimov – auto, sneh, piesok, blato a kamene.
Na rozdiel od súperov v Renagade sa dá celkom odpojiť zadný pohon. Ateca disponuje voličom jazdných režimov do terénu – off-road a sneh a na cestu eco, normal a sport. V Sportage sa plynulý rozjazd (napríklad na klzkom podklade) dá uzavrieť rozdelením krútiaceho momentu na obe nápravy. Zato CR-V terénnu podporu nad rámec pohonu štyroch kolies neponúka.
Jeep Renegade Zdroj: Jeep
Výkon verzus spotreba
Súperov spája švorvalcová architektúra a dvojlitrové vznetové motory. Pritom je pozoruhodné, že podľa deklarovaných parametrov najvýkonnejšia Ateca dosahuje aj najnižšiu spotrebu v kombinovanom cykle. Zrejme svoj podiel na tom má dvojspojková prevodovka, ktorá napriek niektorým nevýhodám najviac podporuje dynamiku auta a na rozdiel od klasických automatických prevodoviek znižuje aj spotrebu. Na druhej strane, medzi udávanou spotrebou v kombinovanom cykle a nami nameranými hodnotami je v prípade testovaného Seatu dosť veľký rozdiel.
Podľa deklarovaných údajov najnižšiu priemernú spotrebu v kombinovanom cykle dosahuje Seat Ateca – 5,0 l/100 km. Nasledujú Honda CR-V (5,1 l), Jeep Renagade 5,9 l) a Kia Sportage (6,3 l). Zato test na našom testovacom okruhu vystavil nasledovné vysvedčenia: Seat Ateca 7,0 l/100 km, čo je o dva litre viac, ako uvádza výrobca.
Kia Sportage s manuálnou prevodovkou zaznamenala na identickom okruhu 6,8 l a Honda CR-V si vypýtala 6,6 l/100 km. Jeep Renegade sme v danej špecifikácii netestovali. Na ekonomiku prevádzky má vplyv aj hmotnosť auta. V disciplíne pohotovostná hmotnosť vedie Jeep Renegade s deklarovanými 1 505 kg. Najviac sa mu blíži Seat Ateca (1 610 kg), s odstupom nasledujú Kia Sportage (1 704 kg) a Honda CR-V (1 713 kg).
Kia Sportage Zdroj: Kia
Ako sa predávajú
Podľa štatistiky Združenia automobilového priemyslu SR sa za prvých deväť mesiacov na Slovensku predalo 1273 nových vozidiel Kia Sportage, čím sa radí do prvej desiatky najpredávanejších áut. Už výrazne hlbšie v rebríčku figurujú Honda CR-V (385) a Jeep Renegade (77).
A Seat Ateca? Práve prichádza na trh. Svoje prvé registrácie zaknihoval v novembri, no tieto čísla v čase písania článku neboli ešte k dispozícii. Ak sa mu bude dariť tak ako jeho koncernovému príbuznému Tiguanu (476), má solídnu perspektívu. Do trhových preferencií však čoskoro prehovorí aj Škoda Kodiaq. Predajcovia začnú prijímať objednávky ešte pred koncom roka.
Seat Ateca 2,0 TDI 4Drive a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Seat Ateca 2,0 TDI 4 Drive | Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4 x 4 | Jeep Renegade 1,6 Mjet.4WD Trailhawk | Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1968 | 1 597 | 1 956 | 1 995 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 140 (190)/3 500 – 4 000 | 118 (160)/4 000 | 125 (170)/3 750 | 136 (185)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 400/1 750 – 3 000 | 350/2 000 | 350/1 750 – 2 500 | 400/1 750 – 2 750 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 9-st. automatická | 9-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 | 10,6 | 8,9 | 9,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 212 | 197 | 196 | 201 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,0 | 5,1 | 5,9 | 6,3 |
Rázvor (mm) | 2 638 | 2 630 | 2 570 | 2 670 |
Svetlá výška (mm) | 189 | 165 | 220 | 172 |
Objem batožinového priestoru (l) | 485 | 589 | 351 | 503 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 31 070 | 31 240 | 31 760 | 31 590 |