Je totiž aj tak s čímkoľvek ťažko porovnateľný. My však nerobíme výnimku a do porovnávacej tabuľky mu súperov predsa vyberáme. Za kritérium volíme výkon, cenu a schopnosť potešiť aj náročnejšieho vodiča. Výsledok – pestrá spoločnosť: Audi S1 Sportback, Mazda MX-5 a VW Golf GTI.
Treskúci stret koncepcií
Mini JCW – to je motor uložený vpredu a pohon predných kolies. Takto sa to v nižších segmentoch najviac nosí. Napriek tomu s ním ladí len Golf GTI. Hoci Mazda MX-5 ešte vonia novotou, ostáva verná klasickej koncepcii svojich predchodcov (motor vpredu a zadné kolesá v zábere).
Audi S1 akoby sa pokúšalo spájať prednosti svojich súperov – motoru vpredu sekunduje systém 4 x 4. „Blbuvzdorné“ štvorkolky schopné jazdiť ako po koľajniciach sa tešia čoraz väčšej obľube. Pretáčavá MX-5 je však spomedzi súperov najzábavnejšia. JCW a GTI sa príliš nechce do zákrut, túto nechuť však koriguje elektronika.
Audi S1 Zdroj: Audi
Ani na počtoch sa nezhodnú
Súperi nepatria medzi plnohodnotné rodinné autá. Za také totiž považujeme minimálne štvor-, päťdverové kompakty s plným počtom piatich sedadiel. Najtesnejšie s nimi koliduje trojdverový päťmiestny GTI. Škoda, že pozíciu v strede zadnej lavice problematizuje hlavová opierka – neochotná vysunúť sa dostatočne vysoko. Nastupovanie k zadným sedadlám uľahčuje systém Easy Entry.
Sportback má síce pätoro dverí, ale len dve miesta vzadu. Počtom miest s ním ladí JCW, disponuje však len trojicou dverí. Systém Easy Entry mu však chýba, preto predné sedadlo sa po nastúpení posádky dozadu nevracia do pôvodnej polohy.
Mazda MX-5 je roadster. To znamená dvojo dverí, dvojmiestny interiér a sklápaciu plátennú strechu. V žiadnom prípade neodporúčame pomýliť si ju s rodinným autom.
K zábavnej jazde výkonný motor nerozlučne patrí. To platí o JCW, S1 aj o GTI. Z výkonu MX-5 síce na zadok asi nespadnete, jeho nedostatok však kompenzuje zábavnosť zadného pohonu.
Mazda MX-5 Zdroj: Mazda
Štvorvalcové dvojlitre
Vzácna zhoda panuje na štvorvalcovej architektúre pohonných jednotiek aj na dvojlitrovej kubatúre. No kým štvorvalce JCW, S1 a GTI sú prepĺňané turbodúchadlami, agregát MX-5 vyznáva tiež modernú koncepciu atmosférického plnenia. Motor MX-5 je však napriek tomu – či práve preto - menej pružný, to znamená, že dobre ťahá v užšom spektre využiteľných otáčok.
Chýbajúce kilowatty a newtonmetre sa prejavujú v zaostávaní v akcelerácii a maximálnej rýchlosti. V tejto spoločnosti MX-5 nevyniká ani nízkou spotrebou. Na druhej strane ťah motora Skyactiv rastie v závislosti od otáčok lineárne na rozdiel od turbomotorov. Má aj jemnejšie prechody a umožňuje citlivejšie dávkovanie záberu akcelerátorom. To je výhoda najmä na šmykľavej vozovke.
VW Golf GTI Zdroj: Volkswagen
Športová automatická prevodovka JCW skracuje čas akcelerácie na stovku v porovnaní s manuálnou prevodovkou o 0,2 sekundy. Dvojspojkový automat ako alternatíva k ručne radenej prevodovke pracuje v GTI, tam sú však akceleračné časy vyrovnané. S1 a MX-5 môžete získať len s manuálnou prevodovkou. Jej výhodou je nižšia cena aj plnší zážitok vodiča z ovládania auta.
JCW šetrí palivo
V prípade áut s takto ladeným charakterom spotreba paliva v rebríčku priorít na poprednom mieste nefiguruje. Ak je však zaujímavá, poteší. Najviac radosti v tejto disciplíne prináša Mini John Cooper Works s jasne najmenším apetítom. Medzigeneračne zaznamenal veľký pokrok hoci jeho motor zvýšil kubatúru aj výkon. Nasledujú VW Golf GTI a Mazda MX-5. Najmenšie Audi S1 Sportback si potiahne najviac aj vďaka pohonu štyroch kolies.
Najžiadanejší je Golf
Štatistiky Združenia automobilového priemyslu SR vypovedajú o trhových preferenciách modelových radov. V tomto rebríčku jasne kraľuje VW Golf. Za prvých deväť mesiacov získal na konto 931 registrácií. Nasledujú Audi A1 (86), Mini Cooper (79) a Mazda MX-5 (17).
Audi je najdynamickejšie
Schopnosť okamžite sa odpichnúť z miesta a dramaticky zrýchľovať, sa u tejto sorty obzvlášť cení. Parametrom akcelerácie z 0 na 100 km/h s pevným štartom pozíciu lídra ukoristilo Audi S1 Sportback (5,9 s) hlavne preto, že jeho prepĺňaný štvorvalec 2,0 TFSI zjavne prekonáva motory súperov v špičke krútiaceho momentu. Pri meraní akcelerácie je výhodou aj lepšia trakcia štvorkolky počas štartu. V tesnom závese nasledujú Mini John Cooper Works (6,1 s) a VW Golf GTI (6,5 s). Mazda MX-5 (7,1 s) peletón uzatvára s trochu väčším odstupom. V maximálnej rýchlosti sú medzi prvým – Audi S1 Sportback (250 km/h) a posledným – Mazda MX5 (214 km/h) ešte väčšie rozdiely.
Mini John Cooper Works a porovnateľné modely na slovenskom trhu | ||||
Mini John Cooper Works | Audi S1 Sportback | Mazda MX-5 Skyactiv-G160 | VW Golf GTI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 998 | 1 984 | 1 998 | 1 984 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 170 (231)/5 200 – 6 000 | 170 (231)6 000 | 118 (160)/6 000 | 162/ (220)/4 500 – 6 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 250 – 4 800 | 370/1 600 – 3 000 | 200/4 600 | 350//1 500 – 4 400 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. automatická |
Pohon | predný | 4 x 4 | zadný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,1 | 5,9 | 7,3 | 6,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 246 | 250 | 214 | 244 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,7 | 7,1 | 6,7 | 6,4 |
Počet miest na sedenie | 4 | 4 | 2 | 5 |
Počet dverí | 2 | 5 | 2 | 3 |
Rázvor (mm) | 2 500 | 2 469 | 2 310 | 2 637 |
Objem batožinového priestoru (l) | 211 | 210 | 130 | 380 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 33 389 | 31 350 | 29 590 | 30 160 |