Je totiž aj tak s čímkoľvek ťažko porovnateľný. My však nerobíme výnimku a do porovnávacej tabuľky mu súperov predsa vyberáme. Za kritérium volíme výkon, cenu a schopnosť potešiť aj náročnejšieho vodiča. Výsledok – pestrá spoločnosť: Audi S1 Sportback, Mazda MX-5 a VW Golf GTI.

Treskúci stret koncepcií

Mini JCW – to je motor uložený vpredu a pohon predných kolies. Takto sa to v nižších segmentoch najviac nosí. Napriek tomu s ním ladí len Golf GTI. Hoci Mazda MX-5 ešte vonia novotou, ostáva verná klasickej koncepcii svojich predchodcov (motor vpredu a zadné kolesá v zábere).

Audi S1 akoby sa pokúšalo spájať prednosti svojich súperov – motoru vpredu sekunduje systém 4 x 4. „Blbuvzdorné“ štvorkolky schopné jazdiť ako po koľajniciach sa tešia čoraz väčšej obľube. Pretáčavá MX-5 je však spomedzi súperov najzábavnejšia. JCW a GTI sa príliš nechce do zákrut, túto nechuť však koriguje elektronika.

Porovnanie: Traja konkurenti proti Mini John Cooper Works

Audi S1 Zdroj: Audi

Ani na počtoch sa nezhodnú

Súperi nepatria medzi plnohodnotné rodinné autá. Za také totiž považujeme minimálne štvor-, päťdverové kompakty s plným počtom piatich sedadiel. Najtesnejšie s nimi koliduje trojdverový päťmiestny GTI. Škoda, že pozíciu v strede zadnej lavice problematizuje hlavová opierka – neochotná vysunúť sa dostatočne vysoko. Nastupovanie k zadným sedadlám uľahčuje systém Easy Entry.

Sportback má síce pätoro dverí, ale len dve miesta vzadu. Počtom miest s ním ladí JCW, disponuje však len trojicou dverí. Systém Easy Entry mu však chýba, preto predné sedadlo sa po nastúpení posádky dozadu nevracia do pôvodnej polohy.

Mazda MX-5 je roadster. To znamená dvojo dverí, dvojmiestny interiér a sklápaciu plátennú strechu. V žiadnom prípade neodporúčame pomýliť si ju s rodinným autom.

K zábavnej jazde výkonný motor nerozlučne patrí. To platí o JCW, S1 aj o GTI. Z výkonu MX-5 síce na zadok asi nespadnete, jeho nedostatok však kompenzuje zábavnosť zadného pohonu.

Porovnanie: Traja konkurenti proti Mini John Cooper Works

Mazda MX-5 Zdroj: Mazda

Štvorvalcové dvojlitre

Vzácna zhoda panuje na štvorvalcovej architektúre pohonných jednotiek aj na dvojlitrovej kubatúre. No kým štvorvalce JCW, S1 a GTI sú prepĺňané turbodúchadlami, agregát MX-5 vyznáva tiež modernú koncepciu atmosférického plnenia. Motor MX-5 je však napriek tomu – či práve preto - menej pružný, to znamená, že dobre ťahá v užšom spektre využiteľných otáčok.

Chýbajúce kilowatty a newtonmetre sa prejavujú v zaostávaní v akcelerácii a maximálnej rýchlosti. V tejto spoločnosti MX-5 nevyniká ani nízkou spotrebou. Na druhej strane ťah motora Skyactiv rastie v závislosti od otáčok lineárne na rozdiel od turbomotorov. Má aj jemnejšie prechody a umožňuje citlivejšie dávkovanie záberu akcelerátorom. To je výhoda najmä na šmykľavej vozovke.

Porovnanie: Traja konkurenti proti Mini John Cooper Works

VW Golf GTI Zdroj: Volkswagen

Športová automatická prevodovka JCW skracuje čas akcelerácie na stovku v porovnaní s manuálnou prevodovkou o 0,2 sekundy. Dvojspojkový automat ako alternatíva k ručne radenej prevodovke pracuje v GTI, tam sú však akceleračné časy vyrovnané. S1 a MX-5 môžete získať len s manuálnou prevodovkou. Jej výhodou je nižšia cena aj plnší zážitok vodiča z ovládania auta.

JCW šetrí palivo

V prípade áut s takto ladeným charakterom spotreba paliva v rebríčku priorít na poprednom mieste nefiguruje. Ak je však zaujímavá, poteší. Najviac radosti v tejto disciplíne prináša Mini John Cooper Works s jasne najmenším apetítom. Medzigeneračne zaznamenal veľký pokrok hoci jeho motor zvýšil kubatúru aj výkon. Nasledujú VW Golf GTI a Mazda MX-5. Najmenšie Audi S1 Sportback si potiahne najviac aj vďaka pohonu štyroch kolies.

Najžiadanejší je Golf

Štatistiky Združenia automobilového priemyslu SR vypovedajú o trhových preferenciách modelových radov. V tomto rebríčku jasne kraľuje VW Golf. Za prvých deväť mesiacov získal na konto 931 registrácií. Nasledujú Audi A1 (86), Mini Cooper (79) a Mazda MX-5 (17).

Audi je najdynamickejšie

Schopnosť okamžite sa odpichnúť z miesta a dramaticky zrýchľovať, sa u tejto sorty obzvlášť cení. Parametrom akcelerácie z 0 na 100 km/h s pevným štartom pozíciu lídra ukoristilo Audi S1 Sportback (5,9 s) hlavne preto, že jeho prepĺňaný štvorvalec 2,0 TFSI zjavne prekonáva motory súperov v špičke krútiaceho momentu. Pri meraní akcelerácie je výhodou aj lepšia trakcia štvorkolky počas štartu. V tesnom závese nasledujú Mini John Cooper Works (6,1 s) a VW Golf GTI (6,5 s). Mazda MX-5 (7,1 s) peletón uzatvára s trochu väčším odstupom. V maximálnej rýchlosti sú medzi prvým – Audi S1 Sportback (250 km/h) a posledným – Mazda MX5 (214 km/h) ešte väčšie rozdiely.

Mini John Cooper Works a porovnateľné modely na slovenskom trhu
Mini John Cooper WorksAudi S1 SportbackMazda MX-5 Skyactiv-G160VW Golf GTI
Zdvihový objem motora (ccm)1 9981 9841 9981 984
Usporiadanie spaľovacieho motoraR4R4R4R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]170 (231)/5 200 – 6 000170 (231)6 000118 (160)/6 000162/ (220)/4 500 – 6 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)320/1 250 – 4 800370/1 600 – 3 000200/4 600350//1 500 – 4 400
Prevodovka6-st. automatická6-st. manuálna6-st. manuálna6-st. automatická
Pohonpredný4 x 4zadnýpredný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)6,15,97,36,5
Maximálna rýchlosť (km/h)246250214244
Priemerná spotreba EU (l/100 km)5,77,16,76,4
Počet miest na sedenie4425
Počet dverí2523
Rázvor (mm)2 5002 4692 3102 637
Objem batožinového priestoru (l)211210130380
Cena základného modelu s DPH (€)33 38931 35029 59030 160