Žiadna dilema, dvaja sú jasní – Audi Q5 2,0 TDI a BMW X3 2,0d xDrive. Uchádzačov do tretice by mohlo byť viac, my vyberáme systémom, čo zaujímavé sa do ceny Mercedesa ešte zmestí. Vyšlo nám Volvo XC60 D5 AWD. Dozviete sa prečo.

Auto nie je víno

Máloktorá činnosť človeka zaznamenáva taký technologický pokrok ako výroba automobilu. Preto na (služobnom) veku auta tak záleží. GLC ako absolútna novinka je vo výhode. Naopak Q5 sa ocitá na opačnom konci vekovej škály. Premiéru malo v roku 2008 a aj od modernizácie v roku 2012 už ubehlo veľa vody.

Porovnanie: Traja konkurenti proti Mercedesu GLC

Audi Q5 Zdroj: Audi

Rovnaký ročník si píše XC60 s tým rozdielom, že facelift absolvovalo o rok neskôr ako Q5. Lepšie karty drží X3. O trhové preferencie súťaží od roku 2012 a v roku 2014 sa podrobilo ľahšej modernizácii. Najbližšie má ku generačnej výmene Q5. Uskutoční sa ešte v tomto roku.

Ústup od šesťvalcov

GLC vstupuje do súboja (rovnako ako jeho najvážnejší súperi Q5 a X3) so vznetovým štvorvalcom. Na rozdiel od nich má vyšší zdvihový objem a prepĺňanie dvoma turbodúchadlami. Dominuje vysokým krútiacim momentom, pritom vrchol má položený v nižších otáčkach ako konkurencia.

Porovnanie: Traja konkurenti proti Mercedesu GLC

BMW X3 Zdroj: BMW

Pre XC60 je imidž nemeckých es zatiaľ métou nielen preto, ale aj preto sa do ceny GLC zmestí aj so vznetovým päťvalcom, a to ešte s rezervou. V očiach potenciálneho zákazníka, pre ktorého počet valcov nie je len číslom na papieri, tým rating XC60 stúpa.

Istou nevýhodou GLC je skutočnosť, že viacvalcové agregáty v ponuke nemá, kým Q5 a X3 šesťvalce v zostavách svojich pohonných jednotiek držia. Pri súčasnom trende je len otázkou času dokedy. O to sú vzácnejšie.

Tromf prevodovky

Deväťstupňová automatická prevodovka je ďalším tromfom mercedesa. Vysoko cenený je aj osemstupňový automat ZF v BMW a dvojspojková prevodovka S tronic v audi. Volvo sa do súťaže v počte prevodových stupňov nezapája. Pritom viac stupňov principiálne znamená lepšie zhodnotenie vlastností motora aj nižšiu spotrebu.

Porovnanie: Traja konkurenti proti Mercedesu GLC

Volvo XC60 Zdroj: Volvo

Na druhej strane čoraz menšie percento zákazníkov ešte stále aj v tejto triede uprednostňuje manuálnu prevodovku. Nie že by chceli ušetriť, len si radšej radia sami. V Q5, X3 a XC60 takú môžete mať, ak ale GLC, potom „len“ s deväťstupňovým automatom.

Investícia do vzduchu

„Medveďa, audinu, bavoráka aj volváka“ získate s daným motorom len v kombinácii s pohonom štyroch kolies. Ak na pohonnej jednotke nezáleží, potom Q5 a XC60 sa dajú zadovážiť aj ako prednokolky. Naopak, niektoré motory sa v prípade XC60 kombinujú výhradne s predným pohonom.

Ku GLC štandardne patria elektronicky riadené tlmiče pruženia, kým ku Q5 a X3 ich môžete tiež získať, ale za príplatok. Zato v ponuke výbavy k XC60 vôbec nefigurujú.

Porovnanie: Traja konkurenti proti Mercedesu GLC

Mercedes-Benz GLC Zdroj: Daimler

GLC slúži pre zvyšok peletónu ako príklad prvou aplikáciou pneumatického pruženia v triede. Nie je to lacná záležitosť (+1 900 eur), ale pri tej cene... Navyše podvozku dodáva novú kvalitu. Hlavne markatnejší rozdiel je v prejave medzi komfotným a športovým módom. Umožňuje tiež znížiť nakladaciu hranu pri presune ťažkých bremien do kufra. Minimálne v prípade Q5 a X3 sa dá predpokladať, že ich tvorcovia zdvihnú hodenú rukavicu a tiež zainvestujú do pneumatického pruženia.

Dynamika

Porovnávacia tabuľka napovedá, že akceleračnými schopnosťami aj maximálnou rýchlosťou vyniká GLC. Na ďalších miestach sú si v maximálke súperi vyrovnaní, poradie určuje až šprint z 0 na 100 km/h – 2. X3, 3. XC60, 5. Q5.

Spotreba

V priemernej spotrebe udávanej výrobcom vedie X3 (4,9 l) tesne pred GLC (5,0 l), a vyrovnanou dvojicou Q5 – XC90 (5,7 l). Z porovnávaných motorizácií sme skutočnú spotrebu zmerali len pri GLC (6,5 l).

Obratnosť

Autá tohto typu zvyknú svojimi rozmermi budiť rešpekt. Najmä menej skúsení vodiči môžu mať obavy z pohybu v stiesnených priestorových pomeroch trebárs podzemných parkovísk. O obratnosti vypovedá polomer otáčania. V tejto spoločnosti je najobratnejšie Audi Q5 s polomerom otáčania 11,6 m. Nasledujú Volvo XC60 (11,7), Mercedes-Benz GLC (11,8) a BMW X3 (11,9 m).

Ako sa predávajú

Trhové preferencie dávajú autám vlastné vysvedčenie. Aké? Združenie automobilového priemyslu SR už publikovalo výsledky za prvé dva mesiace roku 2016. Z nich vyplýva, že najlepšie sa predával Mercedes-Benz GLC, ktorý na svoje konto získal 77 registrácií. Za ním nasledujú BMW X3 (42), Volvo XC60 (31) a Audi Q5 (23).

Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic a konkurenčné modely na slovenskom trhu
Mercedes-Benz GLC 250 d 4MaticAudi Q5 2,0 TDI QuattroBMW X3 2,0d xDriveVolvo XC 60 D5 AWD
Zdvihový objem motora (ccm)2 1431 9681 9952 400
Usporiadanie spaľovacieho motoraR4R4R4R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]150 (204)/3 800140 (190)/3 800 – 4 200140 (190)/4 000162 (220)/4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)500/1 600 – 1 800400/1 750 – 3 000400/1 750 – 2 500440/1 500 – 3 000
Prevodovka9-st. automatická7-st. automatická8-st. automatická6-st. automatická
Pohon4 x 44 x 44 x 44 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)7,68,48,18,2
Maximálna rýchlosť (km/h)222210210210
Priemerná spotreba EU (l/100 km)5,05,74,95,7
Rázvor (mm)2 8732 8072 8102 774
Objem batožinového priestoru (l)550540540495
Cena základného modelu s DPH (€)46 95045 12046 04044 540
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov