Paradoxne či vlastne príznačne až do vlaku druhého sledu naskočil Jaguar so svojou pozoruhodnou akvizíciou F-Pace. Keď sme hľadali priamych konkurentov k otestovanej verzii 3,0 D AWD, prihliadali sme v prvom rade na identický typ karosérie, potom cenu, ďalej vznetový šesťvalec pod prednou kapotou a porovnateľnú dynamiku. Na site takto nastavených kritérií uviazli BMW X4 3,0 D xDrive, Mercedes-Benz GLC Kupé 350 d 4Matic a Porsche Macan S Diesel.
Dôraz na zadné kolesá
Koncepčne sú si súperi podobní ako vajce vajcu. Vpredu uložený motor a pohon 4 x 4 je v tejto triede takmer normou. Platí pre porovnávané verzie, ale F-Pace so štvorvalcovým motorom môžete mať aj ako zadnokolku. Elektronika distribuuje krútiaci moment na obe nápravy podľa aktuálnych adhéznych podmienok.
Bez ohľadu na režim jazdy najviac krútiaceho momentu na zadnú nápravu posiela porsche, čo prezrádzajú aj širšie zadné pneumatiky. Športovým jazdným prejavom s výrazne potlačenou nedotáčavosťou sa mu z nasledujúcej trojice najviac blíži jaguar.
BMW X4 Zdroj: BMW
Motory, turbá, prevodovky
Na strane pohonných jednotiek tiež panuje pomerne vzácna zhoda – vznetové šesťvalce. Z hľadiska architektúry početnú prevahu majú vidlicové (jaguar, mercedes, porsche) nad radovým (BMW). Kým motor F-Pace prepĺňajú dve turbá, BMW, mercedes a porsche jedno. V porovnávanej vzorke vyniká šesťvalec jaguara, ktorý v danej spoločnosti disponuje bezkonkurenčne vysokým krútiacim momentom.
Samozrejmosťou sú v tejto skupine automatické prevodovky. Kým jaguar, BMW a mercedes využívajú klasické s hydrodynamickým meničom, porsche stavia na dvojspojkovej, ktorá favorizuje rýchlosť radenia na úkor komfortu. Zaslúženú pozornosť púta až deväťstupňová prevodovka mercedesa, ktorá má najväčšiu šancu udržať motor v optimálnom spektre otáčok.
Mercedes-Benz GLC Kupé Zdroj: Daimler
O praktickosti
Možno si poviete, že v súvislosti s porsche hovoriť o praktickosti môže znieť ako urážka. Ale predsa. Hodí sa pre singels alebo pár s dieťaťom. Vzadu je pre priemerne stavaného dospelého málo miesta na nohy aj nad hlavou. O poznanie lepšie sú na tom BMW a mercedes. Cestujúci majú pohodlnú zhruba osemcentimetrovú rezervu v oblasti kolien, ale nad hlavou len tak-tak. Komfortnejší posed však zaujmete v mercedese.
Ak chcete voziť vzadu dobre stavanú svokru a nenaštvať ju, potom najväčšie šance máte s jaguarom. V oblasti kolien hrá jednu ligu s BMW a mercedesom, no nad hlavou ponúka už solídnu šesťcentimetrovú rezervu. Pritom pohodlným sedením drží s mercedesom krok.
Porsche Macan Zdroj: Porsche
Noví a ešte novší
V porovnávanej vzorke majú punc tohtoročných horúcich noviniek F-Pace a GLC Kupé. Kým jaguar absolvoval svoju prvú výstavnú prezentáciu koncom minulého roka na frankfurtskom autosalóne, mercedes sa predstavil začiatkom tohto roka v New Yorku. Zákonite pútajú na seba najväčšiu pozornosť a motoristovi dávajú šancu mať auto, ktoré na ceste zatiaľ vidno len sviatočne. Zato X4 už poznáme od jari 2014 a Macan sa predstavil ešte o rok skôr.
Prvý medzi vyrovnanými
V prípade športovo ladených SUV kupé hrá v očiach motoristu dynamika vážnu rolu. Svojou maximálnou rýchlosťou nad všetkými dominuje Jaguar F-Pace 3,0 D AWD (241 km/h), nasledujú Mercedes-Benz GLC Kupé 3,0 d 4Matic (238), BMW X4 xDrive 3,0d (234) a Porsche Macan S Diesel (230 km/h). Všimnite si pritom závislosť od veľkosti krútiaceho momentu. V disciplíne akcelerácia z 0 na 100 km/h evidujeme iného víťaza – BMW X4 xDrive 3,0d to zvládne za 5,8 sekundy. Plece pri pleci nasledujú Jaguar F-Pace 3,0 D AWD a Mercedes-Benz GLC Kupé 350 d 4Matic (6,2 s). O desatinku sekundy za nimi zaostáva Porsche Macan S Diesel. To by športová značka zo Stuttgartu nemala ponechať dlho bez odpovede.
Normovaná a skutočná spotreba
Schopnosť ušetriť majiteľovi výdavky na pohonné hmoty síce tieto autá nepredáva, ale koho nepoteší. Papierovo je na tom najlepšie BMW X4 xDrive 3,0d, ktoré si v kombinovanom cykle pýta 5,7 litra nafty v priemere na 100 kilometrov. So šiestimi litrami sa uspokoja Jaguar F-Pace 3,0 D AWD a Mercedes--Benz GLC Kupé 3,0 d 4Matic. Až za nimi nasleduje Porsche Macan S Diesel (6,3 l). Na našom testovacom okruhu si súperi vyjazdili nasledovné vysvedčenie – BMW X4 xDrive 3,0d (7,4 l) a Jaguar F-Pace 3,0 D AWD (7,8 l). Nie je to náhoda. Vznetové motory BMW nás v TREND testoch neustále presviedčajú o svojej úspornosti. Modelom Mercedes-Benz GLC Kupé a Porsche Macan sme v danej špecifikácii spotrebu doposiaľ nemerali.
Jaguar F-Pace a konkurenčné modely na slovenskom trhu | ||||
Jaguar F-Pace 3,0 D AWD | BMW X4 xDrive 30d | Mercedes-Benz GLC Kupé 350 d 4Matic | Porsche Macan S Diesel | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 993 | 2 993 | 2 987 | 2 967 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | R6 | V6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 221 (301)/4 000 | 190 (258)/4 000 | 190 (258)/3 400 | 190 (258/)4 000 – 4 2560 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 700/2 000 | 560/1 500 – 2 500 | 620/1 600 – 2 400 | 580/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 9-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,2 | 5,8 | 6,2 | 6,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 241 | 234 | 238 | 230 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,0 | 5,7 | 6,0 | 6,3 |
Rázvor (mm) | 2 874 | 2 810 | 2 873 | 2 807 |
Svetlá výška (mm) | 213 | 204 | 190 | 198 |
Objem batožinového priestoru (l) | 650 | 540 | 550 | 500 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 59 494 | 57 550 | 58 380 | 62 658 |