Asi takto v kocke by sa dali zhrnúť závery nášho testu. Napriek tomu, a či práve preto, ambiciózny model, ktorý sa svojimi parametrami aj cenou tlačí do triedy superšportiakov, to nebude mať ľahké. Táto liga síce nemá na slovenskom trhu ani zďaleka kompletné zastúpenie, ale tých zopár derivátov má vysoké renomé. Na porovnanie sa totiž núkajú také kusy ako práve reinkarnované Auidi R8 Coupé V10, čerstvo faceliftovaný Nissan GT-R a aj taká ikona, akou je Porsche 911 Carrera S4. Čo majú spoločné? Nátury predátorov.
BMW i8 Zdroj: BMW
Akcelerácia a maximálka
Najsledovanejšími parametrami superšportových modelov sú bezpochyby akcelerácia z 0 na 100 km/h a maximálna rýchlosť. Ako napovedá porovnávacia tabuľka, najvyššiu maximálnu rýchlosť 320 km/h zaznamenáva Audi R8 V10 a dáva za pravdu tým, ktorí tvrdia, že zdvihový objem ničím nenahradíš. Nasledujú Nissan GT-R (315) a Porsche 911 Carrera S (302). BMW i8 ako jediné má maximálku limitovanú obmedzovačom, čím tiež manifestuje svoj bližší vzťah k životnému prostrediu. V disciplíne akcelerácia z 0 na 100 km/h BMW i8 tiež mierne zaostáva. Poradie je nasledovné: Nissan GT-R (2,7 s), Audi R8 (3,5) Porsche 911 Carrera 4S (3,8) a BMW i8 (4,4).
Súboj koncepcií
Sú to všetko štvorkolky, ale už na pohľad sa netvária, akoby ich jedna mater mala. V súboji o priazeň publika sa stretávajú tri 2 + 2-miestne kupé (i8, GT-R a Carrera) s dvojmiestnym (R 8). Koncepčne sa navzájom líšia až diametrálne. i8 je plug-in hybrid s elektromotorom a dvojstupňovou prevodovkou umiestnenou vpredu a tá posiela krútiaci moment na predné kolesá, zadné kolesá zas poháňa spaľovací motor umiestnený spolu so šesťstupňovou prevodovkou vzadu.
R8 ako jediné má ústrojenstvo pohonu zabudované hneď za dvojmiestnym kokpitom, teda v strede. Motor vpredu a prevodovka vzadu, to je recept na úspech v podaní GT-R. Zato Carrera ostáva verná svojej tradícii, ktorá posiela motor aj prevodovku dozadu. Kým i8, R 8 aj GT-R aj deklarujú zhruba rovnomerné rozloženie hmotnosti na obe nápravy, Carrera forsíruje prítlak na zadnú nápravu.
Audi R 8 Zdroj: Audi
Spotreba
Priemerná spotreba nepatrí k prioritám zákazníkov danej krvnej skupiny. Nadol ju tlačí skôr čoraz prísnejšia emisná legislatíva. V kombinovanom cykle je najžravejšie Audi R8 V10 (12,0 l), nasledujú Audi R 8 V10 (11,4) a Porsche 911 Carrera 4S (7,9). Bezkonkurenčne najnižšiu spotrebu dosahuje BMW i8 (2,1). To je aj pre TREND neuveriteľný údaj. Vyskúšali sme ho aj na našom 100 km testovacom okruhu a výsledok je iný, napriek tomu skvelý – 4,6 l/100 km (s plne nabitou batériou).
Prieky downsizingu
Éra downsizingu sa udomácňuje aj medzi superšportiakmi. Tlačí na znižovanie kubatúr pohonných jednotiek, čo kompenzuje prepĺňaním. Do tohto rámca zapadajú pohonné jednotky i8, GT-R aj Carrery. Rolu výnimky potvrdzujúcej pravidlo zohráva atmosféricky plnený agregát R 8. Ten sa na downizing nehrá. Jeho tvorcovia mu naordinovali až hriešny 5,2-litrový objem a ešte poburujúcejších desať valcov do V. Aby im bolo odpustené, v prospech šetrenia pohonných hmôt agregátu implantovali aspoň systém odpájania jednej vetvy valcov a na „šľaktrafenie“ aj systém štart/stop.
Ani 3,8-litrový agregát GT-R na kubatúre nešetrí. V tejto spoločnosti sa však vyníma Carrera hlavne šesťvalcovou architektúrou typu Boxer aj prepĺňanie dvoma turbami si dopraje. Zato 1,5-litrová tisícpäťstovka „vystužená“ jedným turbodúchadlom a implantovaná do i8 akoby mala zbúrať všetky mýty, ktoré fanúšikovia rýchlych kolies vyznávajú.
Z vlastnej skúsenosti môžeme potvrdiť, že „trojvalcová“ informácia pôsobí na motoristov navnadených extravagantným vzhľadom auta ako studená sprcha. Rovnaká skúsenosť nám našepkáva, že nezaslúžene, čo je však aj zásluha spolupracujúceho výkonného elektromotora. Je len otázka, či elektromotor má v lige superšportiakov vyššie renomé ako spaľovací trojvalec.
Nissan GT-R Zdroj: Nissan
Ako sa predávajú
Trhový segment superšportových automobilov je na Slovensku skromný. Podľa Združenia automobilového priemyslu SR za prvých osem mesiacov tohto roka má Porsche 911 Carrera na konte 13 registrácií, nasledujú Nissan GT-R (2) a Audi R8 (1) blatník pri blatníku s BMW i8 (1).
Cena
Po posledných informáciách môže padnúť otázka, či pre BMW i8 nie je porovnávanie s takto ladenými súpermi neadekvátne až kruté. Možno by aj bolo, keby svojou cenou nezapadalo do hornej polovice cenového spektra súperov. Hybridná technológia a celé jej technické pozadie sú však stále drahý špás, ak ho výrobca nemieni dotovať.
Na druhej strane v BMW asi vedia, čo robia, a i8 nemá byť kasový trhák. Ako sme už v teste naznačili, je to laboratórium, ktoré manifestuje, že BMW hybridnú technológiu zvláda aj na najvyššej úrovni, a keď príde spoločenská objednávka, na ktorú bude musieť trh reagovať, bude vymaľované a náskok oproti niektorým relevantným súperom navyše.
Porsche 911 Carrera Zdroj: Porsche
BMW i8a konkurenčné modely | ||||
BMW i8 | Audi R8 Coupé V10 | Nissan GT-R | Porsche 911 Carrera 4S | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 499 | 5 204 | 3 799 | 2 981 |
Usporiadanie a počet valcov | R3 | V10 | V6 | B6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 170 (231)/5 800 | 397 (540/)8 250 | 419 (570)/6 800 | 309 (420)/6 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | – | 540(6 500 | 637/3 300 – 5 800 | 500/1 700 – 5 000 |
Maximálny výkon synchrónneho elektromotora (kW/k) | 96/131 | – | – | – |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 250 | – | – | – |
Celkový maximálny výkon elektromotora (kW/k) | 266/362 | – | – | – |
Celkový krútiaci moment elektromotora (Nm) | 570 | – | – | – |
Prevodovka | 6 + 2 st. automatická | 7-st. automatická | 6-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,4 | 3,5 | 2,7 | 3,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 (el. obmedzená) | 320 | 315 | 302 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 2,1 | 11,4 | 12,0 | 7,9 |
Rázvor (mm) | 2 800 | 2 650 | 2 780 | 2 450 |
Objem batožinového priestoru (l) | 154 | 0 | 315 | 385 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 133 600 | 141 125 | 99 500 | 124 371 |