Ak vám tento bavorák nedá pokoj, pritom zvažujete aj iné možnosti, filter nastavujem na prémiový sedan strednej triedy so vznetovým štvorvalcom podobnej kubatúry, automatickou prevodovkou a porovnateľnou cenou. Ak súhlasíte, potom konkurenčné ťažké váhy núkajú do pozornosti Audi A4 2,0 TDI (140 kW/190 k), Mercedes-Benz C220 4Matic (120 kW/170 k) a Alfu Romeo Giulia 2,2 Diesel 180.
Rýchly podvozok
Opis, ktorý podľa mňa najvýstižnejšie charakterizuje testované BMW, znie asi takto: Ekologický sedan športového strihu. Špeciálne v tomto konkrétnom prípade, keď výkon ustúpil ekonomike prevádzky, platí dvojnásobne to, čo platí pre všetky limuzíny BMW – podvozok má rýchlejší ako motor. Navyše pocit určitého nepohodlia na zadnej lavici sa s výbavou Sport line vytratil.
BMW r. 3 Zdroj: BMW
Cuore Sportivo
Svojím výrazným charakterom sa k testovanému bavoráku najviac blíži Giulia. Tiež má športové gény, dokonca z nej sálajú možno ešte viac. S BMW ju spája aj klasická základná koncepcia – motor vpredu a pohon zadných kolies. Nie náhodou sa v odborných kruhoch hovorí, že práve Giulia ide trojkovému BMW z potenciálnych súperov vari najviac po krku, že práve mníchovská akvizícia stála vývojárom Alfy Romeo za vzor.
Cuore Sportivo (športové srdce) je slogan značky Alfa Romeo a Giulia sa k nemu hlási všetkými desiatimi. Rezervy, ktoré má v disciplíne úžitková hodnota, akoby jej tvorcovia „spáchali“ zámerne. Jednoducho preto, aby ju trh omylom nepasoval do roly, v ktorej nemieni účinkovať ani náhodou.
Alfa Romeo Giulia Zdroj: Alfa Romeo
Posunuté ťažisko
Audi má podobné športové ambície ako spomenutí dvaja konkurenti, ale koncepčne je niekde inde. Motor vpredu a pohon predných kolies mu vtláča neutrálnejší jazdný prejav. Tí motoristi, ktorým v žilách koluje horúca krv, sa zákonite držia axiómy – ak Audi, tak Quattro. A tak športovosť Audi A4 s predným pohonom sa viac ako v charaktere prejavuje vo výkone motora a v agilite sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky.
Nové Audi A4 získalo modulárnu platformu, ktorá zľahka posunula ťažisko viac dozadu a spolu s hojnou aplikáciou hliníka prináša aj prekvapujúcu až 120-kilogramovú úsporu hmotnosti. Keď k tomu prirátame skvostnú aerodynamiku, správne naladenú prevodovku, máme pred sebou auto, ktoré prináša pôžitok z jazdy aj estetický zážitok.
Audi A4 Zdroj: Audi
Zábavnosť strieda dôstojnosť
Mercedes sa do tohto výberu prebojoval preto, lebo každý, kto si kupuje BMW alebo audi, po očku sleduje, čo v danej triede ponúka trojcípa hviezda, ktorá si napriek čoraz tvrdšej konkurencii drží punc etalónu. Tiež je to od základu klasik s motorom vpredu a zadným pohonom, no k tomuto motoru v kombinácii s automatickou prevodovkou (deväťstupňovou) sa predáva len ako štvorkolka.
Napriek tomu, že céčko sme zaradili do tejto spoločnosti, nemieni sa podobať ani sa charakterom nepodobá svojim trom rivalom. Je to sedan, ktorý má v opise práce posádku zahrnúť maximálnym komfortom. Aj preto vyzerá ako kópia limuzíny luxusnej triedy. Aj dynamika mu bola daná do vienka, ale zábavnosť v jeho prípade strieda dôstojnosť. Zhrnuté a hrubo podčiarknuté – trieda C prináša do prémiového segmentu strednej triedy kus aristokratickej veľkoleposti, ktorá značku Mercedes-Benz doposiaľ reprezentovala len vo vyšších trhových segmentoch.
Mercedes-Benz tr. C Zdroj: Daimler
Spektrum výkonov
Motorizácie porovnávaných modelov z hľadiska dosahovaného maximálneho výkonu možno považovať za zlatý stred. Najširšou zostavou pohonných jednotiek disponuje Mercedes-Benz tr. C. Tá obsahuje 15 motorov, pričom spektrum ich maximálnych výkonov sa začína na úrovni 85 kW (116 k) a vrcholí na hodnote 375 kW (510 k). BMW r. 3 disponuje jedenástimi motormi s rozsahom maximálneho výkonu od 85 kW (116 k) až po 317 kW (431 k). V prípade Audi A4 evidujeme deväť motorov s výkonovými hladinami od 110 kW(150 k) až po 260 kW (354 k). Alfa Romeo Giulia sprevádza sedem pohonných jednotiek od 100 kW (136 k) až po 375 kW (510 k).
Kým štvorvalce a šesťvalce sú v prémiovom segmente strednej triedy norma, trojvalcami disponuje len BMW r. 3. Naopak, osemvalce sa montujú len do vozidiel Mercedes-Benz tr. C.
Podviazaná dynamika
BMW 320d je také obľúbené aj preto, že svojím ofenzívnym charakterom patrí na vrchol medzi porovnateľnými modelmi. Dynamika testovaného BMW 320d EfficientDynamic Edition však dopláca na znížený maximálny výkon, hoci vrchol krútiaceho momentu ostal zachovaný.
Kým bavorák s neupraveným motorom akceleruje z pokoja na stovku za 7,2 sekundy, čo je zhruba na úrovni najlepšieho šprintéra v tejto spoločnosti – Alfy Romeo Giulia, po ekologickej kúre sa radí až na koniec peletónu za Audi A 4 aj Mercedes-Benz C. Hodnotou maximálnej rýchlosti 230 km/h však práve kvôli vysokému krútiacemu momentu so súpermi (s výnimkou Audi A4) drží krok. Aj tak je otázne, či ušetrené desatiny litra stoja za to.
Trh vydal vysvedčenia. O tom, ako sa porovnávané prémiové sedany strednej triedy všetkých motorizácií dokopy aktuálne predávajú, vypovedá štatistika Združenia automobilového priemyslu SR. Zatiaľ posledné výsledky zverejnilo za november 2016. Podľa nich si najvyšší počet registrácií – 16 na konto pripísalo BMW r. 3. Nasledujú Audi A4 (8), Mercedes-Benz tr. C (7) a Alfa Romeo Giulia (6). Aby však bolo jasné, nie všetky na Slovensku zaregistrované autá aj na Slovensku ostanú. Nielen trh s liekmi, ale aj automobilový trh deformujú reexporty.
Spotreba a spotreba. O ekonomike prevádzky štyroch súperov čiastočne vypovedajú oficiálne údaje o priemernej spotrebe. Rozdiely sú malé. Najnižší údaj zdobí BMW 320d EDE (3,8 l/100 km). Nasledujú Audi A4 2,0 TDI (4,1 l/100 km) a potom spoločne Alfa Romeo Giulia 2,2 180 a Mercedes-Benz S 220 d 4Matic (4,2 l/100 km). V praxi na našom testovacom okruhu zaznamenalo BMW 320d EDE 5,6 l/100 km, no Alfa Romeo Giulia 2,2 180 Diesel dosiahla ešte lepší rezultát (5,4 l/100 km). Avšak s dôvetkom, že jeho ekonomický režim tak znížil výkon, že motor Alfy skoro zaškrtil. Mercedes-Benz C absolvoval test ešte pod označením C 220 BlueTec BE Edition – to znamená s rovnakým motorom, ale len so sedemstupňovým automatom a zadným pohonom. Dosiahol rovnaký výsledok ako Giulia – teda 5,4 l/100. Táto hodnota nebola doposiaľ v TREND testoch strednej triedy prekonaná (Audi A4 2,0 TDI sme v danej motorizácii netestovali). Je zrejmé, že spotreba pri voľbe spomedzi štyroch konkurentov nebude tým rozhodujúcim kritériom.
BMW 320d ED Edition a konkurenčné modely | ||||
BMW 320d ED Edition | Alfa Romeo Giulia 2,2 diesel 180 | Audi A4 2,0 TDI | Mercedes-Benz C 220 d 4Matic | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 995 | 2 143 | 1 968 | 2 143 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 120 (163)/4 000 | 132 (180)/3 750 | 140 (190)/3 800 – 4 200 | 125 (170)3 000 – 4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 400/1 750 – 2 250 | 450/1 750 | 400/1 750 – 3 000 | 400/1 400 – 2 800 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 9-st. automatická |
Pohon | zadný | zadný | predný | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,9 | 7,1 | 7,7 | 7,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 230 | 237 | 228 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 3,8 | 4,2 | 4,1 | 4,2 |
Rázvor (mm) | 2 810 | 2 820 | 2 808 | 2 840 |
Objem batožinového priestoru (l) | 420 | 480 | 480 | 480 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 40 590 | 38 800 | 41 450 | 44 250 |