Začiatkom decembra 2012 zažili akcie Applu najhorší burzový deň za viac ako štyri roky, keď v priebehu jedinej seansy stratili vyše šesť percent hodnoty. Jeho trhová kapitalizácia sa prepadla bezmála o 35 miliárd dolárov (27 miliárd eur) a s jablkom padol aj celý technologický index Nasdaq.

Čoskoro sa možno ukáže, že 5. december 2012 bol míľnikom, ktorý oddelil éru „starého dobrého“ Applu Steva Jobsa od nového Applu súčasného šéfa Tima Cooka.

Jablko stráca šťavu

V uplynulom desaťročí fungoval Apple podľa jedinečného obchodného modelu. Vyrábal produkty, ktoré otvárali nové trhové segmenty. V nich sa v určitom období pohyboval bez konkurencie, čomu zodpovedal úspešný predaj aj tučné obchodné marže. Kým ostatní hráči dokázali uviesť na trh prvý konkurenčný produkt, mal Apple podchytenú veľkú časť zákazníkov a uvádzal do obchodov novú generáciu s vyhladeným výrobným procesom a reálnymi skúsenosťami.

Konkurencii trvalo, kým sa dostala na úroveň Applu a začala tlačiť na jeho trhový podiel. Keď sa nakoniec podarilo dohnať iPody, jablčkári na trh uviedli iPhone a potom iPad. Zariadenia otvorili nové príležitosti na neskutočný rast.

Sila na nových trhoch mu dovoľovala tlačiť nielen na dodávateľov súčiastok, ale aj na partnerov. Firma si diktovala podmienky, za akých ponúkala pesničky hudobných vydavateľstiev, a mobilní operátori boli ochotní bezprecedentne dotovať cenu iPhonov len preto, aby sa predávali v ich sieti.

Hrubá marža Applu vzrástla z menej ako 20 percent v roku 1997 na bezmála 50 percent v treťom kvartáli 2012. Hodnota akcií sa z minima v úvode roka 2009 skoro zdesaťnásobila, aby v septembri 2012 na krátko prekonala hranicu 700 dolárov. Apple sa stal najväčšou firmou sveta podľa trhovej kapitalizácie.

Pôrodné bolesti nového Applu

V roku 2012 však Apple neotvoril žiadny nový trh a do jeho zabehaného biznisu so smartfónmi a tabletmi sa agresívne tlačia konkurenti. Dve tretiny všetkých predaných smartfónov boli podľa údajov analytickej firmy IDC za tretí kvartál 2012 postavené na operačnom systéme Android od Googlu.

Podiel Applu na počte predaných tabletov klesol na 50 percent. K obratu došlo aj v tom, koľko zisku si z predaných inteligentných telefónov Apple ukrojí. Ešte vlani si z jedného dolára profitu v biznise bral 75 centov. No v treťom kvartáli 2012 to podľa údajov analytickej spoločnosti Asymco bolo už len 60 centov, zatiaľ čo kórejský Samsung svoj diel viac ako zdvojnásobil na 39 centov.

Minulú jeseň sa zlomil aj ďalší dôležitý ukazovateľ. iPhone po prvýkrát v histórii zaznamenal pokles zákazníckej lojality. Prieskum spoločnosti Strategy Analytics ukázal, že zo súčasných vlastníkov iPhonu v západnej Európe by si ho opäť kúpili tri štvrtiny. Pred rokom by značke zostalo verných 88 percent respondentov. V USA indikátor lojality klesol medziročne z 93 percent na 88 percent.

V neistej situácii

To neznamená, že by sa Applu prestalo dariť. Len za prvý víkend sa predali milióny kusov iPhonu 5. Tržby v treťom štvrťroku 2012 medziročne narástli o viac ako štvrtinu na 36 miliárd dolárov, čo bol historicky najlepší tretí kvartál.

Ale biznis, za ktorý by šéfovia mnohých konkurenčných firiem obetovali podnikový tryskáč (mimochodom spoločnosť Research in Motion, výrobca BlackBerry, firemné lietadlo naozaj predala, keď pre tlak z Cupertina musela zoškrtať v nákladoch jednu miliardu dolárov), Applu nestačí. Firma, a s ňou i očakávania analytikov a burziánov, je nastavená na rasty blížiace sa k 70 percentám, ktoré jej zabezpečovalo otváranie nových segmentov.

Aby Apple ukázal, že stále dokáže zarábať veľké peniaze, do posledného štvrťroka natlačil všetky tromfy. Na trh uviedol iPhone 5 a menšiu verziu iPadu. Nové zariadenia mali odviesť pozornosť od konkurenčných lákadiel z dielne Samsugu či Nokie a vytlačiť tržby bližšie k 50 miliardám dolárov.

Práve s novým iPadom mini sa však Apple dostal do neistej situácie. Vstúpil do kategórie menších tabletov so 7-palcovým displejom, ktorú už stihli zaplniť zariadenia od Googlu či Amazonu. Malým tabletom sa pritom Apple vyhýbal. Podľa S. Jobsa bol „10-palcový displej najmenší možný na vytvorenie dosť dobrých aplikácií pre tablet“. Úspech menších konkurenčných zariadení však zlákal aj Apple, hoci z predaja iPadu mini čaká podpriemernú maržu.

Štruktúra tržieb spoločnosti Apple
(mld. USD, údaje za jednotlivé fiškálne kvartály)

Pôrodné bolesti nového Applu

PRAMEŇ: www.apple.com

Chýbajúci nový segment nateraz supluje inovovanými produktmi zasadenými do čoraz ostrejšieho konkurenčného prostredia. No investori začiatkom decembra jasne ukázali, že im to stačiť nebude. Nervozita je o to väčšia, že Apple sa v uplynulých štyroch rokoch premenil z výrobcu počítačov na producenta iVecí. Biznis s iPhonmi a iPadmi mu generuje viac ako dve tretiny tržieb a akákoľvek známka oslabenia budúceho rastu v týchto segmentoch vyvoláva obavy.

Tým, že Apple aj pod tlakom konkurencie nasúkal všetky novinky do jesenných mesiacov, visí nad jeho budúcoročnými invenciami otáznik. Chýbajú informácie o novej generácii iPhonu i iPadu, ale aj jasnejšie kontúry „novej veľkej veci designed by Apple“.

Spása v televízii?

Všeobecne sa predpokladá, že ďalším veľkým projektom Applu bude rozbitie televízneho trhu. O jeho televízoroch sa intenzívne špekuluje niekoľko mesiacov. Firma už vyrába vlastné set-top boxy AppleTV (prečítajte si, ako obstál v porovnaní s konkurenciou), o ktorých jej predstavitelia dosiaľ hovorili skôr ako o „hobby“.

Wall Street Journal však nedávno informoval, že Apple spolu s výrobcami z Ázie testuje prototypy veľkých obrazoviek pre svoj televízny biznis. A Tim Cook sa nechal počuť, že televízia prerástla do plnohodnotného projektu. V tejto oblasti je pritom už teraz silná konkurencia, napríklad zo strany Microsoftu, ktorý z konzol Xbox usilovne buduje obývačkovú značku.

Ak sa Applu s televíznym biznisom podarí ďalšia nová revolúcia, súčasné obavy sa rýchlo rozplynú a firma sa vráti do starých dobrých čias. No keď sa ukáže, že Apple už na ďalšiu prevratnú novinku nemá, pod vedením T. Cooka sa zmení akurát na špičkového producenta elektroniky a technológií a vtesná sa na lavičku medzi Microsoft a Samsung.

Vybrané hospodárske výsledky spoločnosti Apple Inc.
(údaje v miliónoch dolárov)

Pôrodné bolesti nového Applu

PRAMEŇ: www.apple.com

Foto - Profimedia.cz

Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU 50-51/2012.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.