Popradské Baliarne obchodu sú lídrom na slovenskom trhu, keď z ich produkcie pochádza vyše tretina skonzumovaných káv i čajov. V súčasnosti si už s čajmi trúfajú aj na západnú Európu. „Posledné dva roky sme to pripravovali. Teraz s tým vstupujeme na nemecký i britský trh. Do piatich až desiatich rokov chceme vybudovať európsku prémiovú značku čajov a časom chceme, aby v našich účtoch prevládal export,“ hovorí marketingový riaditeľ firmy Viliam Matušek, syn rozhodujúceho vlastníka baliarní Viliama seniora.
Nástup novej generácie priniesol do firmy vietor. Obchodným riaditeľom je druhý majiteľov syn Igor. Ťahúňom inovácií je však mladší Viliam. Už pred krízou firma priniesla na domáci trh kvalitnejšie značky – Pigi čaj doplnil Mistral. Za ostatné štyri roky poskočili jej tržby o tretinu na 27 miliónov eur a firma za toto obdobie zarobila vyše desať miliónov eur. Vyššie zisky umožnili spoločnosti pripraviť zahraničnú expanziu. „Nemienime zostať viazaní iba na Slovensko, chceme, aby náš predaj bol pestrejší a bezpečnejší,“ ozrejmuje V. Matušek. Keď prvý raz prišiel s nápadom expandovať do Nemecka, otec i brat to spočiatku nazvali šialenstvom.
Od začiatku si firma prizvala poradcu na brandy Petra Littmanna a ten ju skontaktoval s nemeckým dizajnérom Petrom Schmidtom, ktorý vyvíjal trebárs značky Nivea a Milka. „Takýto poradcovia stoja veľa peňazí, ale odvádzajú dobrú prácu,“ hovorí V. Matušek s tým, že v zahraničí sa stretol aj s úplne iným prístupom. „Na Západe sú ľudia oveľa odvážnejší. Do veľkých projektov idú s nadšením a nie so strachom, že na to nemajú.“
Výsledkom prípravy je nový produkt Popradčanov určený len na západoeurópske trhy. Nová značka Mistral Grand Selection je o bio čajoch z renomovaných záhrad, osobitných chutiach vyvíjaných v Nemecku a kompletne biodegradovateľných obaloch. Výrobné linky si Popradčania kúpili z Japonska. „Ide o čaj, ktorého škatuľka stojí osem eur, ale Západoeurópania vedia takéto produkty oceniť,“ hovorí V. Matušek. Čaje sa aj v západných krajinách budú predávať v špecializovaných predajniach luxusnejších potravín a na internete. V Nemecku i vo Veľkej Británii si už Popradčania objednali tamojšie mediálne agentúry. Príprava Popradčanov doteraz stála dva a pol milióna eur a uvedenie čajov na trhy bude stáť ešte ďalších jeden a pol milióna eur. „Veríme, že sú to dobre investované zdroje a uspejeme,“ uzatvára V. Matušek.