Pomocníci s IQ
Zdroj: Mano Strauch [email protected]

Výskum rozhrania človek-počítač posúva robotiku a informatiku výrazne dopredu. Sleduje však špecifický cieľ – nahradiť, opraviť, potenciálne znásobiť schopnosti človeka. Ide o náročný výskum, vyžaduje prebádať, ako funguje mozog a nájsť spôsob, ako elektrickými signálmi riadiť robota. No informatika ako každá iná veda dokáže ponúknuť viac – podstatne prehĺbiť naše poznanie a skvalitniť ľudský život.

Napríklad umelá inteligencia. Ide o trochu nešťastný názov, ktorý zvádza k predstave, že sa snažíme vytvoriť inteligenciu kopírujúcu ľudskú, možno ešte dokonalejšiu. Nie je to tak, chceme zostrojiť inteligentné stroje. Tie vždy slúžili ľuďom – robia prácu, ktorá je nezáživná a otravná, fyzicky nezvládnuteľná alebo náročná na spracovanie množstva dát.

Futbal aj tu ponúka zaujímavý príklad. Vedecké pracoviská na celom svete sa zapojili do výzvy z Japonska, aby do roku 2050 zostrojili humanoidy, ktoré sa postavia proti aktuálnemu majstrovi sveta. Výhra je dotovaná miliónom dolárov, zďaleka však nejde o tieto peniaze, veď nik nevie, akú budú mať v tom čase hodnotu. Vzrušujúci je obsah výzvy a som rád, že na jej naplnení sa podieľa aj naša fakulta.

Pokúšame sa vytvoriť model kolektívneho správania inteligentných strojov. Majú jasne definovaný cieľ – strieľať góly a zabrániť, aby ich dostali. Musia si zvoliť stratégiu a taktiku. Samozrejme, počas zápasu môže súper zmeniť tú svoju, humanoidi to musia rozpoznať a reagovať.

To vyžaduje dokonalú súhru a súčasne vysokú autonómnosť. Ak to dokážeme, môžeme poslať partiu robotov kamkoľvek, trebárs do prostredia zamoreného rádioaktivitou. Nevieme, čo ich v poškodenom reaktore, rovnako ako v púšti na Marse čaká. Dostanú len program, ako konať v neznámom prostredí, kde vznikajú nepredvídateľné situácie – zostavte si plán a spolupracujte ako vysoko organizovaný tím ľudí.

Autor je riaditeľ Ústavu informatiky a softvérového inžinierstva FIIT STU.

Komentár vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU 5/2013.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.