S nápadom posudzovať kvalitu finančných produktov sme sa pohrávali už dlhšie, no rozhodli sme sa až teraz, a to na popud nášho odborného partnera, ktorého hlavným biznisom je práve porovnávanie finančných produktov. Vieme, že vstupujeme na veľmi tenký ľad, pretože kvalitu je pomerne ťažké kvantifikovať. Dokážeme spočítať poplatky, určiť cenu a upozorniť na nedostatky, no matematika nie vždy stačí na to, aby sme posúdili prínos pre spotrebiteľa. Preto sme sa rozhodli kombinovať objektívne definované kritériá a subjektívny pohľad odborníkov, ktorí majú odhaliť situácie, keď čísla nehovoria celú pravdu.
Podarilo sa nám osloviť prakticky zmýšľajúceho akademika, nezávislých odborníkov zameraných na porovnávanie a predaj finančných produktov, ale aj reprezentantov tretieho sektora, ktorí sa venujú finančnému vzdelávaniu a poznajú potreby bežných spotrebiteľov. Keďže nám záleží na transparentnosti, zloženie poroty sme nastavili tak, aby sme v nej ako organizátori nemali väčšinu a aby si verejnosť mohla odkontrolovať, ako sa rodil výsledok. Nechceme len tak položiť na stôl poradie produktov, ale cítime potrebu ukázať našim čitateľom, ako a prečo sme sa k nemu dopracovali. Zároveň však treba brať do úvahy, že každý spotrebiteľ je iný a rozdielne sú aj jeho potreby. A tak pri špecifických požiadavkách klientov môžu byť najvhodnejším riešením produkty, ktoré sa na stupne víťazov ani nedostali.
V prvom ročníku sme plánovali udeliť aj dve špeciálne ceny, ktoré by oceňovali prekonávanie bariér. S tými fyzickými na ceste do banky zápasia ľudia s telesným postihnutím. Často doslova jeden schodík pred vchodom do pobočky alebo pri bankomate rozhoduje o tom, či sa vôbec dostanú k vlastným peniazom. Preto som rád, že v spolupráci so Slovenským zväzom telesne postihnutých oceníme banku bez bariér a k produktovému oceňovaniu tak pridávame aj dôležitý sociálny rozmer.
Ako týždenník zameraný aj na firemný sektor sme tiež chceli oceniť hypotéku priateľskú k podnikateľom. Sami totiž najlepšie vieme, že skupiny živnostníkov, slobodných povolaní či spoločníkov v eseročkách bojujú s iným typom bariér na ceste k vlastnému bývaniu financovanému cez hypotéku. Občas akoby si banky neuvedomovali, aký dôležitý segment v nich majú. Po starostlivom posúdení možností v jednotlivých bankách sme sa rozhodli v prvom ročníku napokon túto cenu neudeliť. Ostentatívnym ponechaním voľného miesta na zozname víťazov chceme upozorniť bankový sektor na novú výzvu – prestať diskriminovať ľudí s pravidelným stabilným príjmom len preto, že nepochádza z klasického zamestnaneckého pomeru.