Kovod Recycling bol výkladnou skriňou toho, čo Recyklačný fond (RF) vybudoval za verejné peniaze. Tie sa do fondu dostávajú od firiem, ktoré platia poplatky za uvádzanie na trh budúceho odpadu. Preto je fond rozdelený na viaceré sektory – podľa komodít, za ktoré zbiera peniaze. Najviac, až dve tretiny jeho príjmov pochádzajú zo sektora automobilov. Sú to povinné recyklačné poplatky, ktoré platí každý majiteľ nového auta. Tie sa použijú pri spracovaní starých vozov. Keďže sa na Slovensku predá – aspoň podľa štatistík za minulý rok – okolo sedemdesiattisíc áut, ale zrecykluje iba necelých 40-tisíc, logicky vzniká balík peňazí, na ktorom sedí Recyklačný fond, aj keď štvrtina všetkých príjmov ide automaticky na podporu zberu a separácie obciam.

Momentálne je na účtoch fondu takmer 40 miliónov eur. Aj keď výročná správa neuvádza, koľko je zo sektora vozidiel, určite ide o väčšinu. Ak by Kovod v roku 2009 padol a zatvoril svoje prevádzky, Združenie automobilového priemyslu SR (ZAP) by určite oživilo myšlienku vytvoriť vlastný systém financovania zberu a recyklácie autovrakov. Prezident ZAP Jozef Uhrík hovorí, že zatiaľ to zákon neumožňuje, ale určite chcú v budúcnosti vytvoriť vlastnú organizáciu, ktorá by tieto poplatky spravovala. RF by podporil Kovod hocijakou pomocou, inak by si ohrozil najväčšiu časť príjmov a v konečnom dôsledku aj vlastnú existenciu.

Vizitka Kovodu Recycling
(mil. €)

Pomoc a motivácia

PRAMEŇ: TREND Analyses, Reštrukturalizačný plán Kovodu Recycling