Jedným z prvých trhov, na ktorom sa rozhodli otestovať originálny výrobok, bol Irán. Neuspeli. „Bez spoľahlivého miestneho partnera je náročné sa presadiť v exotickej cudzine a na diaľku si jeho kvalitu neviete overiť,“ hovorí riaditeľ firmy Pewas Ján Horváth. Komunikácia s iránskou firmou bola zdĺhavá a ani po mesiacoch slovenskí podnikatelia nevedia, na čom sú a či má rozbeh na iránskom trhu šancu – napríklad pre legislatívne bariéry. „Pomohlo by nám, keby SARIO, Slovak Business Agency alebo ekonomickí diplomati dokázali malým a stredným podnikateľom poskytnúť informácie o relevantných lokálnych partneroch,“ dodáva J. Horváth.

Vládne opatrenia

Štát má proexportnú politiku. Eximbanka ponúka vývozcom záruky a poistenie napríklad pri vstupe do tendrov a zákaziek v krajinách mimo EÚ alebo do rizikovejších transakcií, ktoré nechcú podporiť komerčné subjekty. Tradičné sú tiež podnikateľské misie do zahraničia, keď ústavných činiteľov sprevádzajú vybraní podnikatelia. „Ministerstvo hospodárstva vypracovalo dotazník pre hodnotenie námetov a požiadaviek podnikateľov v oblasti podpory exportu. Z výsledkov je zrejmé, že kladú dôraz na svoju prezentáciu na veľtrhoch a výstavách v zahraničí,“ tvrdí hovorca rezortu Maroš Stano. Agendu aktuálne zastrešuje Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) – od septembra 2017 spustila napríklad eurofondový projekt Podpora internacionalizácie malých a stredných podnikov. Jednou z aktivít projektu je podpora účasti firiem na veľtrhoch a výstavách v cudzine.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa