Sedeli sme s Lechom Walesom v jeho kancelárii, ktorú mal vtedy ako už bývalá hlava štátu nad hlavným námestím v Gdansku a hovorili sme o páde komunizmu. „Ten, kto zhodil komunizmus, som nebol ja. Bol to Ján Pavol II.,“ hovoril mi vtedy Walesa a bola to od trochu sebavedomého nositeľa Nobelovej ceny za mier a vodcu legendárnej Solidarity pozoruhodná sebareflexia. Na chlopni saka nemal žiadne vyznamenania, ale odznak s čenstochovskou Madonou. Ikonou, ktorá je najsvätejším obrazom Poľska, ochrankyňou krajiny.
Denník Stredoeurópana: Rok zázrakov. Rok prízrakov
Poľsko je nepochybne silne katolícka krajina. Katolícka cirkev bola v čase, keď od konca osemnásteho storočia až do roku 1918 Poľsko fakticky neexistovalo, hlavnou oporou národa rozdeleného na tri štáty. Tou oporou zostala aj v čase nacistickej okupácie, aj za komunizmu. Vieru sa v komunistickom Poľsku nikdy úplne nepodarilo potlačiť a áno, zvolenie Poliaka v roku 1978 za pápeža znamenalo pre odpor proti komunizmu zásadný zlom a ťažko predstaviteľnú oporu. Mnohé postoje a pohľady veľkej časti poľskej katolíckej cirkvi sa však dnes nezhodujú s prevládajúcim trendom v Európskej únii, najmä v kľúčových štátoch západnej Európy.
Slovenským hrdinom 17. novembra bol Marek Frauwirth
Podľa Petra Janyšku, bývalého českého veľvyslanca vo Francúzsku, ktorý viedol aj České centrum vo Varšave, dnes vzniká v Poľsku čosi ako obdoba náboženského štátu. Absolútny zákaz potratov, výrazný vplyv cirkvi v médiách a školstve, veľká ekonomická moc, ovplyvňovanie politických preferencií veriacich, to všetko je podľa Janyšku zlé. Poľsko vraj smeruje k akejsi európskej verzii iránskej teokracie. A EÚ by s tým podľa neho mala niečo robiť.
Denník Stredoeurópana: Bitka na Bielej hore a fiľakovský sandžak
Hlavným problémom Európskej únie s Poľskom však nie je silný vplyv katolíckej cirkvi, ale súčasná vláda strany Právo a spravodlivosť, demontovaná demokracia a otázka právneho štátu. Je smutné, že poľská katolícka cirkev túto novú „nedemokraciu“ väčšinou nekritizuje a nestavia sa jej na odpor. Ale ani cirkev, ani viera, ani katolícke etické postoje nie sú ničím, čo by malo Európsku úniu stavať proti Poľsku a Poľsko proti EÚ. Verím, že sa v špičkách poľskej katolíckej cirkvi nájde niekto formátu Jána Pavla II. Niekto, kto za poľských katolíkov povie, že to, čo sa teraz deje s tamojšou demokraciou, je aj podľa Božieho zlé a hriešne.