Sedeli sme s Lechom Walesom v jeho kancelárii, ktorú mal vtedy ako už bývalá hlava štátu nad hlavným námestím v Gdansku a hovorili sme o páde komunizmu. „Ten, kto zhodil komunizmus, som nebol ja. Bol to Ján Pavol II.,“ hovoril mi vtedy Walesa a bola to od trochu sebavedomého nositeľa Nobelovej ceny za mier a vodcu legendárnej Solidarity pozoruhodná sebareflexia. Na chlopni saka nemal žiadne vyznamenania, ale odznak s čenstochovskou Madonou. Ikonou, ktorá je najsvätejším obrazom Poľska, ochrankyňou krajiny.

Tisíce ľudí stáli na námestiach, štrngali kľúčmi a žiadali zmenu režimu! Tak to vyzeralo v pohnutom novembri 1989.
Neprehliadnite

Denník Stredoeurópana: Rok zázrakov. Rok prízrakov

Poľsko je nepochybne silne katolícka krajina. Katolícka cirkev bola v čase, keď od konca osemnásteho storočia až do roku 1918 Poľsko fakticky neexistovalo, hlavnou oporou národa rozdeleného na tri štáty. Tou oporou zostala aj v čase nacistickej okupácie, aj za komunizmu. Vieru sa v komunistickom Poľsku nikdy úplne nepodarilo potlačiť a áno, zvolenie Poliaka v roku 1978 za pápeža znamenalo pre odpor proti komunizmu zásadný zlom a ťažko predstaviteľnú oporu. Mnohé postoje a pohľady veľkej časti poľskej katolíckej cirkvi sa však dnes nezhodujú s prevládajúcim trendom v Európskej únii, najmä v kľúčových štátoch západnej Európy.

Sviečka (ilustračná snímka)
Neprehliadnite

Slovenským hrdinom 17. novembra bol Marek Frauwirth

Podľa Petra Janyšku, bývalého českého veľvyslanca vo Francúzsku, ktorý viedol aj České centrum vo Varšave, dnes vzniká v Poľsku čosi ako obdoba náboženského štátu. Absolútny zákaz potratov, výrazný vplyv cirkvi v médiách a školstve, veľká ekonomická moc, ovplyvňovanie politických preferencií veriacich, to všetko je podľa Janyšku zlé. Poľsko vraj smeruje k akejsi európskej verzii iránskej teokracie. A EÚ by s tým podľa neho mala niečo robiť.

Bitka na Bielej hore
Neprehliadnite

Denník Stredoeurópana: Bitka na Bielej hore a fiľakovský sandžak

Hlavným problémom Európskej únie s Poľskom však nie je silný vplyv katolíckej cirkvi, ale súčasná vláda strany Právo a spravodlivosť, demontovaná demokracia a otázka právneho štátu. Je smutné, že poľská katolícka cirkev túto novú „nedemokraciu“ väčšinou nekritizuje a nestavia sa jej na odpor. Ale ani cirkev, ani viera, ani katolícke etické postoje nie sú ničím, čo by malo Európsku úniu stavať proti Poľsku a Poľsko proti EÚ. Verím, že sa v špičkách poľskej katolíckej cirkvi nájde niekto formátu Jána Pavla II. Niekto, kto za poľských katolíkov povie, že to, čo sa teraz deje s tamojšou demokraciou, je aj podľa Božieho zlé a hriešne.