Koniec roka totiž poznačilo silné zemetrasenie v mocenských štruktúrach filmového biznisu súvisiace so sexuálnymi škandálmi producentov aj hercov, ktoré vyvrcholilo vznikom hnutia Me Too.
Politika však vo svojom širšom ponímaní mala na udeľovanie ešte stále najprestížnejších filmových cien vždy veľmi silný vplyv. Pravidelne sa opakujúcimi témami na Oscaroch boli a sú minority a diverzita.
Pri pohľade na víťazov v kategórii Najlepší film neunikne, že za posledných desať rokov vyhrávali najmä tri druhy snímok: politicky ladené (Smrť čaká všade, Argo, Spotlight), s problematikou občianskych práv a života černochov (12 rokov otrokom, Moonlight) alebo pohľady do zákulisia divadla a filmu (Birdman, The Artist), keďže egocentrický Hollywood sa rád opája aj svojou vlastnou výnimočnosťou.
Vo filme Spotlight odhalili novinári masové zneužívanie detí kňazmi. Zdroj: Profimedia.cz
Vlani sa do poslednej kategórie takmer pridal aj muzikál La La Land, ktorý si však stupienok víťazov, v dôsledku omylu s obálkami, užil naozaj len pár minút.
Neprehliadnuteľný Irán
Z pohľadu politiky v pravom zmysle slova je dobrým príkladom politicky ladeného víťazstva napríklad rok 2012, keď v čase napätých vzťahov medzi Spojenými štátmi a Iránom vyhrala Oscara za najlepší film roku dráma Argo (réžia Ben Affleck).
Víťazstvo drámy Argo pobúrilo tak trochu aj Irán. Zdroj: Profimedia.cz
Tento film sa odohráva v Teheráne počas iránskej revolúcie z roku 1979. Hovorí o skupine agentov CIA, ktorým sa v prestrojení za filmárov podarí ilegálne dostať z krajiny šiestich zamestnancov americkej ambasády. Ostatných šesťdesiatich zadržala iránska strana ako rukojemníkov potom, čo vtedajší americký prezident Jimmy Carter udelil azyl zvrhnutému šachovi Mohammadovi Rezá Pahlavímu.
Meno víťaza Oscara v roku 2012 cez telemost prečítala prvá dáma Michelle Obamová, čo iránski predstavitelia, samozrejme, vnímali ako cielenú provokáciu. Film Argo získal dohromady troch Oscarov, okrem ceny za najlepší film ešte aj za najlepší adaptovaný scenár a strih.
V Iráne ešte chvíľu ostaňme. Minulý rok si titul najlepší neanglicky hovorený film v konkurencii oveľa silnejšieho kandidáta z Nemecka (Toni Erdmann) odniesla konvenčne natočená iránska snímka Klient. K víťazstvu jej dopomohlo zrejme aj to, že novozvolený prezident Donald Trump, ktorého väčšina hollywoodskej filmárskej komunity neuznáva, v tom čase zakázal občanom siedmich prevažne moslimských štátov vstup do krajiny, čo zabezpečilo snímke Klient veľmi dobré mediálne pokrytie.
Keďže režisér filmu Asghar Farhadi do Spojených štátov na ceremoniál nepricestoval, cenu namiesto neho prevzala iránska podnikateľka žijúca v USA Anousheh Ansari, ktorá sa v roku 2006 stala zároveň prvým Iráncom v kozme a prvou vesmírnou turistkou.
Prečo deväť?
Počet filmov nominovaných v kategórii najlepší film sa od roku 2009 môže pohybovať od päť do desať. Do finále sa dostanú tie, ktorý sa nachádzajú na prvom mieste aspoň na piatich percentách hlasovacích lístkov zo všetkých približne sedemtisíc členov akadémie. Väčší počet nominácií zaviedla filmová akadémia preto, aby zvýšila záujem televíznych divákov o slávnostný ceremoniál. Predpokladala totiž, že do nominácií sa vďaka tomu dostanú aj komerčné hity, čo zvýši záujem verejnosti o ceny.
Úplne to však nevyšlo. Vlaňajší oscarový rok bol s 32 miliónmi divákov druhým najslabším v 43-ročnej histórii sledovania televíznych štatistík. Hoci, paradoxne, finančný objem predanej reklamy počas priameho prenosu bol v minulom roku druhý najvyšší. Predstavoval zhruba 1,9 milióna USD.
Život Afroameričanov
Za prejav politického názoru môžu byť považované aj víťazstvá inak veľmi dobrých filmov 12 rokov otrokom a Moonlight v kategórii Najlepší film v rokoch 2014 a 2017.
V oboch prípadoch ide o snímky natočené Afroameričanmi a postavené práve na bolestivých témach súvisiacich s príslušníkmi tejto komunity. Film 12 rokov otrokom sa odohráva v polovici devätnásteho storočia a jeho hlavným hrdinom je slobodný americký občan čiernej pleti, ktorého unesú a predajú do otroctva. Na plantáži v Louisiane v ňom strávi celých dvanásť rokov.
12 rokov otrokom sa stal najlepším filmom roku, cenu za réžiu však nezískal. Zdroj: Profimedia.cz
Na druhej strane, minuloročný víťaz Moonlight je príbehom detstva, dospievania a dospelosti homosexuálne orientovaného černocha z nižšej sociálnej vrstvy, čo dostáva postavu hneď do trojnásobného spoločenského znevýhodnenia. Moonlight vlani triumfoval aj v kategóriách najlepší adaptovaný scenár a herec vo vedľajšej úlohe.
Otázka nedostatočného zastúpenia tvorcov čiernej pleti medzi oscarovými kandidátmi rezonuje vo filmovom priemysle už dlhšie. Kým jedna strana hovorí, že na to, aby bol akýkoľvek tvorca nominovaný, musí niečo pozoruhodné v danom roku vytvoriť, protistrana argumentuje tým, že filmári čiernej farby pleti šancu byť do prestížnych filmov zaangažovaní od producentov často ani nedostanú.
Markantným príkladom toho, ako dokázal mediálny tlak ovplyvniť výsledky hlasovania, bola kategória Najlepší herec v hlavnej úlohe v roku 2002. Oscara dostal Afroameričan Denzel Washington za rolu detektíva v štandardnom krimi filme Training day, hoci jeho protikandidátom bol napríklad Russell Crowe za náročnú úlohu psychicky chorého matematika, držiteľa Nobelovej ceny Johna Forbesa Nasha Jr., vo filme Čistá duša, ako aj Sean Penn, excelujúci ako mentálne zaostalý hrdina v snímke Volám sa Sam.
Prehliadaní režiséri
Napriek tomu, že 12 rokov otrokom aj Moonlight sú skvelé filmové počiny, z ktorých minimálne druhý menovaný odolá aj zubu času, ťažko sa zbaviť dojmu, že ich ocenenie bolo urobené tak trochu aj na efekt. Dôvod? Tvorcovia oboch filmov Steve McQueen aj Barry Jenkins boli nominovaní aj ako najlepší režiséri, zlatú sošku si však namiesto nich odniesli režiséri bielej pleti, hoci od roku 1950 sa víťaz kategórie Najlepší film a Najlepší režisér nezhodovali len 15-krát, naopak, až 53-krát išlo o tímy toho istého filmového diela.
V celej doterajšej histórii Oscarov sa navyše ešte ani raz nestalo, aby si cenu pre najlepšieho režiséra odniesol černoch. A nominovaných ich za deväťdesiat rokov bolo len päť – prvý John Singleton v roku 1991, druhý Lee Daniels až v roku 2009. Šancu prelomiť toto zakliatie, hoci len minimálnu, má tento rok Jordan Peele, režisér politicky veľmi nekorektnej čiernej komédie s prvkami hororu Uteč.
Čierna komédia Uteč, v ktorej ide hlavnému hrdinovi o život. Zdroj: CinemaArt.cz
Za kratší koniec lana ťahali pri Oscaroch často aj ženy. Ako najlepšia režisérka nebola nominovaná ešte ani jedna Afroameričanka. Najbližšie k tomu mala v roku 2015 Ava Duvernay. Jej film Selma, ktorý sa dostal do osmičky najlepších filmov roka, bol okrem iného aj príbehom bojovníka za práva černochov Martina Luthera Kinga.