Na Slovensku minuli zadávatelia reklamy podľa cenníkových cien minulý rok viac ako 820 miliónov eur, čo predstavuje medziročný pokles takmer o dvadsaťpäť percent. Vyplynulo to z monitoringu reklamných výdavkov spoločnosti TNS Slovakia, ktorý nezohľadňuje skutočné ceny, bartre a rôzne iné zľavy. Reálne výdavky sú niekoľkonásobne nižšie. Podľa odhadov mediálnych agentúr dosiahli 230 miliónov eur. Nižší bol aj odhadovaný pokles – okolo päť percent.
Ako vyplýva z monitoringu, najväčšie inzertné výdavky naďalej smerovali do televízie, nasledujú print, rádio a outdoor. Online prostredie nie je úplne zmapované v monitoringu. Z čísiel agentúry TNS vyplýva, že iba v televíziách minulý rok klesol podiel inzercie, kým vo všetkých ostatných monitorovaných mediatypoch rástol. To však úplne nevystihuje reálny stav. Ako vysvetľuje šéfka skupiny OmnicomMediaGroup na Slovensku Marcela Podoláková, vývoj výdavkov podľa monitoringu TNS v roku 2010 neodráža spoľahlivo vývoj rozpočtov jednotlivých zadávateľov. „Vlani došlo opätovne k výraznému medziročnému poklesu cenníkových cien televíznych staníc, pričom čisté nákupné ceny klesali oveľa pomalšie. Zároveň u viacerých našich klientov sme v roku 2010 zaznamenali zmenu mediálnych mixov oproti roku 2009, zaradenie iných mediálnych vlastníkov, nových mediálnych formátov a partnerstiev, pričom nie všetky sú monitorované,“ uviedla.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?