V článku sa dočítate:

  • Čo sú kľúčové faktory fenomenálneho úspechu Pokémon Go
  • Na čom dokáže zarábať milióny dolárov denne hra, ktoré je zadarmo
  • Ako sa dajú využiť pokémoni vo firemnom marketingu

Čo na tom vidia? Kto má obchodného ducha, mal by sa však skôr pýtať, ako sa to tvorcom podarilo a ako sa to dá využiť na podporu podnikania. Pikachu totiž môže zvyšovať tržby nielen Nianticu a Nintendu, tvorcom Pokémon Go, ale aj tej večernej putike.

Niantic, tvorca nového hitu, mal trochu aj šťastie. Na výslnie ho dostala kombinácia viacerých prvkov. Úspech nielen vo svete aplikácií je o správnom načasovaní. Ak by Facebook prišiel o dva roky skôr, možno by sa kvôli menšiemu rozšíreniu internetu až tak neuchytil. Ak by Mark Zuckerberg počkal nejaké dva roky, už by mohol sociálnym sieťam dominovať Google+. Podobne aj Niantic presne načasoval spustenie svojej hry, ktorej základ je chodenie po okolí. Prázdniny a leto sú ideálny čas na takého chytanie virtuálnych potvoriek.

Skok do rozšírenej reality

Rozšírenie smartfónov a mobilného internetu, ktorý je na hranie nevyhnutný, sa tiež dostalo na hranicu, keď má význam spustiť takúto hru. A v neposlednom rade si zvolili vhodnú tému.

Pokémoni zažili svoju slávu už pred dvadsiatimi rokmi, keď sa z herného titulu pre konzoly od Nintenda dostali do televízneho seriálu, celovečerných filmov a do reklamných produktov všetkého druhu. V Japonsku ich popularita neoslabla, vo svete sa na nich pozabudlo. Niantic stavil na nostalgiu. Vtedajšie deti sa teraz ako dvadsiatnici a tridsiatnici pridali medzi hráčov, ktorých veková hranica by bola inak omnoho nižšia.

Správnou prísadou je aj unikátnosť, založená na reálnom svete. Pred štyrmi rokmi Niantic vytvoril hru Ingress, ktorá fungovala na hľadaní pokladov a obsadzovaní portálov na skutočných námestiach a uliciach. Hoci sedem miliónov hráčov je teraz v porovnaní s Pokémon Go len odvar, stále to je veľmi slušný výsledok. Práve z Ingressu sa prebrali všetky dáta a obliekli sa do šiat japonskej hry a animovaného seriálu s chytaním zvláštnych zvierat.

Konečne niečo prinúti naše deti chodiť von

Hráč už musí reálne chodiť po okolí. To je jeden z argumentov, ktoré si osvojili aj skeptici. „Konečne niečo prinúti naše deti chodiť von,“ opakujú. Druhým aspektom je rozšírená realita. Pri chytaní pokémonov sa môžu objaviť na obrazovke, ktorá kamerou sníma reálny svet. Podľa viacerých analytikov je to konečne aplikácia, ktorá túto už niekoľko rokov starú technológiu dostane do povedomia a pochopia ju aj masy laikov.

Po pár hodinách hrania však človek zistí, že ani jeden z týchto aspektov nie je záväzný. Rozšírená realita je tu skôr na ozdobu a nemá reálne využitie. V skutočnosti sa po jej vypnutí chytajú potvorky prehľadnejšie a navyše sa šetrí batéria smartfónu. A keďže je dosah hernej postavičky na mape aj niekoľko desiatok metrov, pokémon sa občas zobrazí, aj keď hráč sedí doma alebo v reštaurácii.

Radšej pokémon ako sex

Pokémon Go sa zapísal do histórie. Nie je to jediný prípad raketového nástupu aplikácie. Nie tak dávno sa z týždňa na týždeň zrazu celý svet hral Candy Crush Saga. Presnejšie necelých sedem miliónov ľudí, ktorí generovali firme King denné tržby okolo 630-tisíc amerických dolárov. V roku 2012 zasa hra Draw Something dosiahla za prvých päť týždňov dvadsať miliónov stiahnutí.

Lenže pokémoni išli ešte ďalej. Podľa prieskumu spoločnosti Sensor Tower sa odhaduje približne 75 miliónov stiahnutí tejto aplikácie na iOS a Android za prvé tri týždne od vydania. Pritom prvý týždeň bola dostupná len v USA a Austrálii a stále sa oficiálne dá stiahnuť len v približne dvadsiatich krajinách. Jednou z nepodporovaných je aj Brazília, na čo sa svetoví športovci už stihli na svojich sociálnych sieťach posťažovať. Počas voľného času medzi súťažami o olympijské medaily žiadneho pokémona nechytia. Rovnako ani návštevníci tejto športovej slávnosti.

Podľa prieskumu by 21 percent opýtaných dalo prednosť chytaniu pokémonov pred sexom

Zašlo to až tak ďaleko, že podľa prieskumu spoločnosti Qualtrics by 21 percent opýtaných dalo prednosť chytaniu pokémonov pred sexuálnym stykom. „Vypovedá to však viac o súkromnom živote tých ľudí než o hre samotnej,“ dodáva šéf globálneho prieskumu Qualtricsu Mike Maughan. Prieskum robili na vzorke 750 hráčov v Spojených štátoch.

Tento trend je však globálny, hoci v trochu inom meradle. Podľa analýzy Google Trends sa za posledné týždne stalo slovo „Pokémon“ o 33 percent vyhľadávanejšie než slovíčko „porn“.

Pokémoni zarábajú milióny dolárov denne, hoci hra je zadarmo

Zdroj: SITA/AP

Nafúknuté akcie a padnuté servery

Je jasné, že Nintento a Niantic narazili na zlatú žilu, keď predbehli základné ľudské pudy. Ukázalo sa to aj na burzách, kde akcie japonského herného gigantu po vydaní hry stúpli za prvé dni o 24 percent. Trhová hodnota firmy sa nafúkla na 43 miliárd dolárov a stala sa hodnotnejšou značkou než Sony. Nie nepodobne stúpli akcie McDonald’s Japonsko – o 23 percent. Odvtedy, čo začala firma ponúkať 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa