Poistné produkty sa nekupujú, ale predávajú. Ľudí treba presviedčať, aké dôležité je byť chránený pred nečakanými udalosťami. Aj preto výsledky poisťovní závisia od aktivity predajných kanálov. Vlani sa výsledky v poistnom sektore zásadne menili, no nie až tak vďaka obchodníkom. Sektor prešiel na nové účtovné štandardy IFRS 17. Zmeny sú natoľko významné, že výsledky poisťovní nie je možné priamo porovnávať s predchádzajúcimi obdobiami. Výnimkou je rok 2022, ktorý poisťovne nanovo prepočítali. Nové pravidlá ovplyvnili aj ziskovosť, hoci do veľkej miery ide o „papierový“ nárast.
Cieľom nových štandardov je vyššia transparentnosť, paradoxne však potrvá, kým sa poisťovne zosúladia. Za minulý rok vidieť nejednotný pohľad na to, ako jednotliví hráči svoje výdavky rozdelili na takzvané náklady za poistné služby a na ostatné náklady. Aj preto môže mať napríklad čiastkový ukazovateľ „výsledok za poistné služby“ nižšiu výpovednú hodnotu pri ich porovnávaní. Zmeny sú výrazné. „Z účtovných výkazov zmizli položky, bez ktorých sme si dlhé roky výkazy poisťovní nevedeli predstaviť, napríklad predpísané poistné a technické rezervy,“ hovorí výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO) Martin Kaňa a dodáva, že sa vo výkazoch objavili nové položky, napríklad výnosy z poistných služieb či servisná marža.
Práve ukazovateľa výnosu z poistných zmlúv netvorí poistné, ale kombinácia niekoľkých iných zložiek, napríklad očakávané poistné plnenie alebo náklady, dodáva Tomáš Strašák zo spoločnosti Deloitte Česká republika. „Najmä pri viacročných poistných zmluvách je výnos lepšie rozložený v čase a dochádza k inému priebehu zasluhovania ziskov. To priamo ovplyvňuje hospodársky výsledok poisťovní,“ spresňuje riaditeľ oddelenia Actuarial & Insurance Solutions, Consulting spoločnosti Deloitte. Dodáva, že už nedochádza k počiatočnej účtovnej strate pri predaji životného poistenia typicky spôsobenej províziou.
Výnosy verzus predpis
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?