Pre klientov sa nemalo nič zmeniť, dokonca mohli mierne ušetriť. Kým odvod je súčasťou poistného a zvyšuje jeho cenu a tým aj napríklad zaistné či provízie pre predajcov, daň sa mala vyberať osobitne a nespôsobovať tak tieto ďalšie cenové skreslenia. Na ilustráciu, osempercentný odvod zvýšil cenu niektorých neživotných poistiek o desať a viac percent práve pre dodatočné náklady. Daň bola pre poisťovne čistejším riešením: pri výbere poistného by jednoducho zároveň pre štát zinkasovali aj daň. Klient by dostal informáciu, koľko peňazí komu ide. Všetko by bolo transparentné.
Bez kompromisu
Taká bola aspoň predstava sektora po poslednej diskusii s rezortom financií. Preto, keď na začiatku januára ministerstvo financií predstavilo návrh, ktorý mal problémy s odvodom vyriešiť, „bol to pre poisťovne šok“, komentuje šéfka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková.
Návrh vyzeral úplne inak: daň bola naďalej súčasťou ceny poistenia a spôsobovala teda rovnaké aplikačné problémy ako odvod. Mala rôzne sadzby pre rôzne typy poistení. A aby štát vyrovnal fiškálny vplyv rozličných sadzieb, zaviedol dvojpercentnú daň ešte aj na životné poistenie.
Podľa ministra financií Petra Kažimíra sa daň nemá dotknúť klienta, pretože len nahrádza už existujúci odvod. Okrem toho, že toto tvrdenie neplatí pre životné poistenie (ktoré sa v minulosti nezdaňovalo), nie je presné ani v prípadoch iných poistení.
Začiatkom vlaňajška, keď poisťovne narýchlo upravovali ceny kvôli novému odvodu, stále nebolo jasné, na ktoré zmluvy sa bude odvod vzťahovať. Definitívne usmernenie, že sa odvod platí len z novouzavretých zmlúv, prišlo až vlani na jeseň. Aj preto, aby sa predišlo prípadnej protiústavnej retroaktivite. S daňou, ktorá sa má vzťahovať na všetky zmluvy, treba produkty prepočítať nanovo.
Menej možností
Časť majetkových poistiek naozaj dostane nižšiu sadzbu, než je osem percent, takže by zlacnieť mohli. A pri tých ostatných ministerstvo dúfa, že sa o nižšie ceny postará konkurenčný boj. Akurát pri podobných výrokoch zabúda na to, že poisťovníctvo nie je to isté ako predaj pečiva, kde
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?