Zmena alebo aktualizácia poistenia môže priniesť výhodnejšie podmienky a lepšie benefity. Platí to najmä v čase, keď rast DPH už poistenia predražuje. Dôkladné plánovanie a výber poistky preto môžu ľuďom ušetriť nielen peniaze, ale aj čas. Mnohí však podceňujú kľúčové detaily poistenia a dopúšťajú sa chýb, ktoré ich stoja viac, než si uvedomujú. Ak si klienti neprehodnotili svoje poistné zmluvy, mohli prísť o možnosť lepšieho krytia alebo výhodnejších podmienok.

V oblasti neživotného poistenia, ako je poistenie majetku, zodpovednosti či liečebných nákladov v zahraničí, vyššia DPH od januára 2025 znamenala nárast operačných nákladov poisťovní, ktoré sa premietnu do cien. Zdražovanie ovplyvní aj životné poistenie najmä po zavedení transakčnej dane. Okrem legislatívnych zmien cenu životného poistenia zvyšuje vek klienta. „Zvyšovaním veku klienta rastie cena životného poistenia, pretože klient s vyšším vekom je pre poisťovňu rizikovejší,“ vysvetľuje hovorkyňa Union poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová s tým, že aktualizácia existujúcich zmlúv alebo rozšírenie krytia môže stále priniesť výhodnejšie podmienky. Poisťovne upozorňujú, že náklady na poistné plnenia, najmä pri dlhodobých produktoch, pre vyššiu DPH narastú. Podľa marketingovej manažérky Colonnade Insurance S.A. Viktórie Koósovej nárast cien bude zrejme výraznejší pri produktoch pokrývajúcich vyššie náklady na plnenia.

Drahšie poistenia od tohto roka

Poisťovne reagujú na rast cien zavádzaním nových produktov a benefitov, ktoré dosahy vyšších cien zmiernia. Tieto opatrenia zahŕňajú rozšírenie krytia alebo doplnkové služby, ako sú asistenčné balíky. Poistenie patrí medzi kľúčové nástroje finančnej ochrany. Či už ide o majetok, zdravie, cestovanie, alebo rodinu, správne nastavená poistka môže ušetriť značné finančné prostriedky a priniesť klientovi pocit istoty. Zmena životnej situácie môže byť dôvodom na aktualizáciu poistnej zmluvy. „Zmena poistnej zmluvy sa oplatí, ak poistenie už nezodpovedá aktuálnym potrebám klienta alebo ak nová poistka ponúka lepšie krytie za výhodnejších podmienok,“ vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Kooperativa poisťovňa Silvia Nosková Illášová.

Motiváciou na prehodnotenie poistky môže byť okrem životných zmien ponuka nových produktov a benefitov. Poisťovne sa snažia reflektovať moderné potreby klientov a ponúkajú rozšírené krytie, poistenie kybernetických rizík či výhodné asistenčné služby. „Existujúcu poistnú zmluvu sa oplatí zmeniť vtedy, ak nová poistka obsahuje lepšie krytie nosných rizík klienta za výhodnejšiu cenu,“ dodáva S. Nosková Illášová. Aktualizácia poistenia prináša možnosť získať benefity, ktoré neboli dostupné pri starších produktoch. Ide napríklad o širšie krytie zdravotných rizík, ochranu pred prírodnými katastrofami alebo pripoistenia zamerané na ochranu majetku pri kybernetických útokoch.

Dovolenky a ich riziká

Cestovné poistenie je nevyhnutnosťou pri každej dovolenke. Nezáleží na tom, či ide o zimné športy, rodinné výlety alebo exotické destinácie – náklady na zdravotnú starostlivosť, úrazy, stratu batožiny alebo rušenie zájazdov môžu klientov stáť tisíce eur. „Odporúčame klientom, aby uzavreli poistenie na mieru v závislosti od toho, aké aktivity plánujú a aké riziká im hrozia,“ vysvetľuje S. Nosková Illášová.

Pri zimných športoch by mala poistka pokrývať riziká zranení, poškodenie výstroja, zásahy horskej služby či lavíny. Podľa V. Koósovej je dôležité zohľadniť konkrétny typ rizík, ktoré môžu nastať pri plánovaných aktivitách. „Pri výbere poistenia zimných športov by mali byť kryté všetky riziká. Treba mať kryté aj poistenie zodpovednosti pre prípad škody na majetku či na zdraví spôsobenej iným osobám.“ Cesty do exotických krajín vyžadujú komplexnejšie krytie. Poistenie má zahŕňať nielen náklady na zdravotnú starostlivosť, ale aj evakuáciu, stratu batožiny či zrušenie cesty. Nečakané udalosti, ako sú úrazy v odľahlých oblastiach alebo ochorenia v destináciách s drahou zdravotnou starostlivosťou, môžu klientom spôsobiť vysoké finančné výdavky, ak nemajú správne nastavenú poistku. „Podcenenie poistenia môže viesť k vysokým neočakávaným nákladom, napríklad pri úrazoch na zjazdovke alebo v oblastiach s obmedzenou zdravotnou starostlivosťou,“ varuje V. Koósová.

Vhodné cestovné poistenie

Hoci európsky preukaz zdravotného poistenia (EPZP) zaručuje občanom EÚ prístup k nevyhnutnej zdravotnej starostlivosti v členských štátoch a krajinách ako Nórsko, Lichtenštajnsko, Island a Švajčiarsko, jeho rozsah je obmedzený. Pokrýva len náklady v zariadeniach verejného zdravotného systému, pričom klient musí uhradiť rovnakú spoluúčasť ako domáci pacienti.
EPZP nezahŕňa repatriáciu na Slovensko.

Komerčné cestovné poistenie poskytuje širšie krytie a zabezpečuje úhradu všetkých nákladov súvisiacich s ošetrením, liekmi, hospitalizáciou či prevozom na územie Slovenska. Ak by došlo k úmrtiu, poistenie kryje aj prevoz telesných pozostatkov. Na rozdiel od EPZP komerčné poistenie umožňuje aj ošetrenie u súkrom-ného lekára, čím sa minimalizuje riziko, že klient zostane bez potrebnej zdravotnej starostlivosti. Tento typ poistenia je dôležitý pri cestách mimo Únie, kde EPZP neplatí. „Pri cestách do krajín ako Turecko či Egypt je cestovné poistenie nevyhnutné, pretože akýkoľvek zdravotný problém sa bez neho môže predražiť na stovky až tisíce eur,“ dodáva B. Dupaľová Ksenzsighová. 

Najčastejšie chyby pri poistení
  • Jednou z najčastejších chýb je výber poistky len na základe ceny. „Mnoho klientov chce na poistke ušetriť, no lacnejšie poistenie často neponúka dostatočné krytie. Treba mať na pamäti, že poistenie nie je len o klientovi, ale najmä o ochrane jeho rodiny a blízkych,“ zdôrazňuje S. Nosková Illášová zo spoločnosti Kooperativa poisťovňa.
  • Častým problémom je nepozornosť pri čítaní poistných podmienok. Klienti neraz prehliadajú výluky alebo si dostatočne neoveria, čo poistka kryje. To môže viesť k podpoisteniu majetku alebo k situáciám, keď poistná zmluva náklady nepokryje. „Problémy s uznaním poistných nárokov často vznikajú z nedodržania podmienok alebo nepresností pri uzatváraní zmluvy,“ vysvetľuje V. Koósová z Colonnade Insurance S.A.
  • Preto je dôležité podmienky a zmluvu konzultovať s odborníkom, ktorý vysvetlí detaily, navrhne pripoistenia a asistenčné služby. Zároveň pomôže klientovi prispôsobiť poistenie jeho potrebám. Už nestačí orientovať sa len podľa výšky poistného – kľúčové je dostatočné krytie všetkých rizík, ktoré klientovi hrozia.