Výrobcovia spotrebnej elektroniky prijali ako technické východisko pre navrhovanie nových produktov možnosť vyrábať ich kdekoľvek. Ak nie sú vysoko kvalifikovaní robotníci, oplatí sa to nákladovo. Preto, a nie je to nič nové, svetové značky stavajú výrobné továrne v rozvojových, no najmä mzdovo nízkonákladových krajinách.

Európske a americké firmy smerujú čoraz viac k outsourcingu. Čínski výrobcovia sa vybrali inou cestou, snažia sa svoj materiálový tok kontrolovať a vlastniť. Montážne fabriky vyrábajú pre seba takmer všetok materiál, od plastových výliskov cez plošné spoje až po obaly. Kým európske a americké fabriky nakupujú komponenty z Ázie, Ázijčania si ich vyrobia sami a lacno. Potom ich môžu dodávať do montáže – či západným zákazníkom, alebo do vlastnej, západniarmi outsourcovanej – – so zaujímavými maržami. Môžu si to dovoliť vďaka vankúšu nízkych výrobných nákladov. Presne rovnaký prístup začal vo svojej počítačovej divízii uplatňovať Foxconn. Ako po nedávnom stretnutí s topmanažérmi Foxconnu napísali novinári z magazínu Business Week, vysoké marže z výroby a dodávok komponentov umožňujú Foxconnu v obchodne dôležitých prípadoch prijať strategicky aj nízkoziskový či dokonca stratovo vyzerajúci kontrakt na finálnu montáž. Práve tým poráža konkurenciu, ktorá výhodu marže z komponentov zväčša nemá.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa