Stále tlejúca kríza (v Európe) však drží štátne rozpočty na uzde, a tak sa automobilky pripravujú na budúcnosť aj klasicky – zvyšovaním účinnosti klasických motorov a redukciou hmotnosti áut využitím nových materiálov. Dizajnéri zasa robia, čo vždy robili – snažia sa tovar čo najfotogenickejšie zabaliť.
Drobec a ostro nabité zbrane
Náš prehľad ženevských štúdií zahľadených do budúcnosti začíname celkom krotko pri veľkostne menej nápadnom exponáte. V objektíve sa ocitla Hazumi – predobraz novej Mazdy 2. Takmer verný. Keď sa tento malý hatchback predstaví na jeseň v Paríži, bude už pripravený do sériovej výroby. Zvonku bude mať pravdepodobne len iné hmlovky a vonkajšie zrkadlá. Inak pri pózovaní ukazuje, na rozdiel od ešte stále aktuálnej generácie, nižšiu siluetu, o 150 mm dlhšiu a o 35 mm širšiu karosériu. Pre pomery v interiéri je však ešte dôležitejší rázvor (2 585 mm). Má 100 čísiel navyše. Pod prednú kapotu má namierené aj novo vyvinutý vznetový štvorvalec 1,5 l Skyactiv. Pýta si menej ako štyri litre paliva v kombinovanom cykle.
Mazda Hazumi Zdroj: Ľubomír Hrušovský
Pre priaznivcov hot hatch pripravila Honda návnadu v podobe konceptu Civic Type-R. Už naježený vzhľad naznačuje, že toto bude vážna vec. V budúcom roku, aspoň podľa predstáv svojich autorov, zaroluje do značkových šourúmov ako vôbec najrýchlejšia prednokolka vôbec. Len to ešte musí dokázať rekordným časom na severnej slučke Nürburgringu. Aj preto ono obrovské prítlačné krídlo vzadu. Slovo totiž dostane dvojlitrový štvorvalec V-TEC Turbo s maximálnom výkonom údajne určite vyšším ako 206 kW (280 k). Okrem šesťstupňovej prevodovky mu má asistovať tiež mechanický diferenciál s obmedzenou svornosťou.
Zdroj: Ľubomír Hrušovský
Ďalší potenciálny záujemca o rekord Opel Astra OPC Extreme technicky vychádza z okruhového špeciálu, dokonca si zachoval aj integrovaný bezpečnostný rám a pretekárske sedačky. O jeho budúcnosti sa však ešte len rozhodne podľa ženevskej reakcie náročných motoristov. V porovnaní s konfekčnou trojdverovou Astrou táto ostro nabitá zbraň má zásluhou bohatej aplikácie hliníka a karbónu o celý metrák nižšiu hmotnosť. Pod prednou kapotou na svoju príležitosť čaká tiež dvojlitrový turbomotor zatiaľ vygenerovaný (veľmi orientačne) na nie menej ako 221 kW (300 k). Extrémny opel prekoná stovku v čase pod šesť sekúnd.
Opel Astra OPC Extreme Zdroj: Ľubomír Hrušovský
Originalita v hlavnej role
Dva nasledujúce exponáty nemajú rekordné ambície, no keď príde ich čas, v sériovej podobe by mohli osloviť širší výsek trhu. Budúcnosť dizajnovej štúdie Škoda Vision C tvorenej pod taktovkou Jozefa Kabaňa zatiaľ nie je jasná. Možno sa z nej vykľuje nástupca súčasného Superba. Sprevádza ju skvelá aerodynamika (cx 0,26), na ktorej majú údajne značný podiel originálne negatívne línie zadnej partie (zrejme na úkor využiteľnosti kufra) efektne vyšperkované kubistickými kontúrami koncových svetiel. Záujem budí aj pohonná jednotka 1,4 TSI (81 kW/110 k), schopná alternatívne spaľovať stlačený zemný plyn (CNG) alebo benzín.
Škoda Vision C Zdroj: Ľubomír Hrušovský
Monumentálny shooting brake Volvo Concept Estate vyvoláva napoly nadšenie a napoly rozpaky. Krásne urobené auto patrí k dizajnérskym skvostom Palexpa, nech sa naň pozriete z ktoréhokoľvek zorného uhla. No jeho pozadie skúpe na informácie neprezrádza, či vidíme nástupcu tandemu V60/V70, nevedno ani, či sa vôbec kedy bude vyrábať. Detailne prepracovaný a luxusne zariadený interiér s bohato dimenzovaným infotainmentom by naznačoval, že áno. A keď, či v jeho súčasnej trojdverovej športovejšej alebo praktickejšej päťdverovej, no menej sexi podobe.
Volvo Concept Estate Zdroj: Ľubomír Hrušovský
SUV majú budúcnosť zaručenú
Mladý trhový segment športovo úžitkových automobilov a crossoverov nachádza ohlas a Ženeva naznačuje, kam smeruje. Kórejskú predstavu v európskom vyhotovení sprostredkuje štúdia superľahkého SUV Hyundai Intrado. Veľkostne zhruba na úrovni súčasného modelu ix35 nesie v tomto prípade oblinami presýtený rukopis Petra Schreyera. Konštrukciu robí interesantnou skelet karosérie. Na jednej strane kombinácia plastu a uhlíkových vlákien (CFRP) a živice na strane druhej. V porovnaní s oceľovou konštrukciou má mať dvojnásobnú pevnosť a zároveň je o 70 kg ľahšia. Elektrický pohon čerpá energiu z vodíka stlačeného v nádržiach a transformovaného palivovými článkami.
Hyundai Intrado Zdroj: Ľubomír Hrušovský
V roku 2017 mieni automobilka Volkswagen doplniť mozaiku svojich SUV malým reprezentantom, ktorý by konkuroval Peugeotu 2008, Renaultu Captur či Nissanu Juke... Štúdia VW T-Roc schopná tieto ambície naplniť má (zatiaľ) trojdverovú karosériu, pritom je zaujímavé, že širšiu a zároveň dlhšiu, ako má Tiguan. Originálnou ju robia napríklad aj odnímateľné strešné panely. Tie však netreba ponechať v garáži, majú totiž vyhradené miesto v batožinovom priestore. V závislosti od zvoleného režimu systém pohonu ten posiela krútiaci moment k prednej náprave alebo v pomere 50 : 50 na všetky štyri kolesá.
VW T-Roc Zdroj: Ľubomír Hrušovský
Dvoje dverí stačia
Audi priviezlo do Ženevy nové kupé TT v produkčnej podobe a hneď vedľa neho vystavilo odvodenú štúdiu najostrejšej verzie. Tá sa navonok líši najmä dramatickejšou prednou partiou, rozmernejším krídlom z karbónu, titánovým výfukom, hojným použitím ľahkých materiálov typu CFRP, dvadsaťpalcovým obutím a zníženou svetlou výškou. Len v motorovom priestore starý známy konfekčný štvorvalec 2,0 TSFI. Omyl. Vlk v rúchu baránka produkuje na svoju kubatúru maximálny výkon až 309 kW (420 k). Tak sa nečudujte, že Audi TT Quattro Sport Concept s hmotnosťou 1,3 tony nezrýchľuje, ale sa z nuly na 100 km/h katapultuje za 3,7 sekundy.
Audi TT Quattro Sport Concept Zdroj: Ľubomír Hrušovský
Keď sa oslavuje storočnica, patrí sa inšpirovať vlastnou minulosťou. Tým skôr, ak je taká bohatá ako v prípade značky Maserati. A tak ako ideová predloha jej konceptu poslúžil dizajnérom model GT MC Stradale z roku 1954. Ten na úroveň súčasného poznania pretransformovali do štúdie Maserati Alfieri. Elegancia vystužená tušenou silou. Žiadna prázdna kapotáž, ale na 90 percent hotový model, ktorý sa teoreticky môže vyrábať do dvoch rokov. Či naozaj, o tom šéf Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne zatiaľ taktne mlčí. Tak si len pripomeňme, že pod prednou kapotou luxusného GT má vyárendované miesto 4,7-litrový osemvalec Ferrari (434 kW/463 k). Šesťstupňová prevodovka s ním spriahnutá systémom transaxle vysiela krútiaci moment na zadné kolesá.
Maserati Alfieri Zdroj: Ľubomír Hrušovský
Zatiaľ napoly tajomnú správu o svojom technickom backrounde prinieslo na výstavisko štvormiestne športové kupé s dverami typu gullwing od lichtenštajnskej spoločnosti NanoFlowcell AG. Štúdiu Quant e-Sportlimousine poháňajú štyri elektromotory – každý v jednom kolese. Nič prevratné. Originálny je pôvod dodávanej elektrickej energie. Vzniká riadenou reakciou elektrolytu v palivových článkoch. Športiak s hmotnosťou 2,3 tony tak získa na jedno tankovanie energiu 120 kWh a akčný rádius 600 km. Na stovku vystrelí za 2,8 sekundy a dosahuje maximálnych 380 km/h.
Quant e-Sportlimousine Zdroj: Ľubomír Hrušovský
Záver patrí hotovému autu, ktoré si ako jediné z tejto ženevskej mozaiky môžete objednať už koncom marca a v júni mať v garáži. Našu voľnú kartu dostal Mercedes-Benz S-Coupé ako jeden z najobletovanejších exponátov výstaviska Palexpo. Stačí sa naň pozrieť a viete prečo. Navyše v jeho podaní má svetovú premiéru systém Magic Body Control, ktorý núti auto nakláňať sa v zákrutách. No nie von z oblúka, ale dovnútra ako motocykel. Maximálne 2,5 stupňa možno voľným okom nepostrehnete, ale v praxi dovoľuje zvýšiť rýchlosť a posádku menej obťažujú odstredivé sily.
Mercedes-Benz S-Coupé Zdroj: Ľubomír Hrušovský
V predvečer ženevského autosalónu na ženevskom výstavisku vyhlásili výsledky novinárskej ankety Car of the Year 2014 – európsky titul získal Peugeot 308
Počas dvoch novinárskych dní ženevského autosalónu viac ako 10-tisíc reprezentantov masmédií malo možnosť zúčastniť sa na 65 tlačových konferenciách