To znamená veľkú úsporu paliva a nižšie emisie pri rovnakom výkone. Ak do rovnice pripojíte požiadavky Európskej komisie na znižovanie výfukových splodín, z použitia kompozitov v sériovej výrobe automobilov začína „voňať“ veľký biznis. „Trh vníma karbón ako budúcnosť áut,“ hovorí Patrick Hessel z nemecko-slovenskej podnikateľskej rodiny.
Vďaka výrobe autodielcov z tohto materiálu za desať rokov vybudoval v Dunajskej Strede firmu so štyristo zamestnancami a obratom 16,5 milióna eur, čo mu okrem iného vynieslo víťazstvo v súťaži EY Podnikateľ roka 2015, ktorú na Slovensku spolu s globálnou poradenskou spoločnosťou EY spoluorganizuje TREND.
Boom kompozitov
Dopyt po materiáloch z uhlíkových vlákien prudko rastie a do roku 2020 by sa mala jeho spotreba zvýšiť z aktuálnych 50-tisíc ton na dvojnásobok. „Materiál je známy už roky, no dlho bol využívaný len pri luxusných, hi-tech výrobkoch, pretože bol drahý. Jeho cena však výrazne klesá, pretože výrobcovia sa s ním naučili pracovať a využívajú ho čoraz viac v automobiloch, lietadlách, lodiach, športových pomôckach, kde vďaka svojej ľahkosti vytláča tradičné materiály,“ hovorí odborníčka na materiály Soňa Rusnáková z Univerzity Tomáša Baťu v českom Zlíne.
P. Hesselovi učaroval kompozit na vysokej škole v Londýne, kde študoval „strojárinu“ a na stáž si vybral firmu, ktorá patrila medzi špičku vo vývoji komponentov pre F1. Podieľal sa tu na vývoji uhlíkových dielov pre formuly Mercedes McLaren. „Materiály z uhlíkových vlákien sú inšpirované konštrukčnými riešeniami, ktoré používa príroda, napríklad kmene stromov či stonky kvetov. Majú vynikajúcu pevnosť v smere vlákien a keď s nimi viete inteligentne pracovať, dosiahnete lepšie výsledky ako s kovmi,“ vysvetľuje.
Cesta k podnikaniu však nebola priamočiara. Kariéra vyštudovaného strojára a manažéra s titulmi z Cambridge, Londýna a New Yorku mala pôvodne viesť hierarchiou konzultantskej firmy. „Počas štúdia som dostal ponuku od nemeckého McKinsey a to bola práca, po ktorej som veľmi túžil,“ hovorí P. Hessel. Neprešiel však ani mesiac a čerstvý absolvent pochopil, že nič iné ako tvorba a napĺňanie vlastných vízií a projektov ho neuspokojí. Vrátil sa k študentskému projektu – biznis plánu na výrobu dielcov z kompozitu pre pretekárske špeciály, s ktorým strávil stovky hodín a uspel v univerzitných súťažiach.
Vlastnou cestou
Zámer sa P. Hessel rozhodol zrealizovať na Slovensku, odkiaľ pochádza jeho mama. Otec Reinhard Hessel pod Tatry preniesol tradičný biznis z Nemecka a už vyše dvadsať rokov vo Vrábľoch prevádzkuje továreň na káblové zväzky. Namiesto zabehnutej výrobnej haly s kompletnou infraštruktúrou, certifikátmi pre automotive priemysel a profesionálnym manažmentom dal Hessel junior prednosť vlastnej ceste a otca požiadal o nevyužívaný areál firmy v Dunajskej Strede. „Zo školy som si pamätal, že deti, ktoré preberú rodinný biznis, sa málokedy zbavia pochybností, či by uspeli aj bez pomoci rodičov. Často si vyberám ťažšiu cestu, lebo verím, že človeku dá viac. Chcel som uspieť vlastnými silami,“ vysvetľuje.
Rodičia mu pomohli so základnou technológiou, ktorá umožnila kusovú výrobu. „Kompozit je jednoduchý, dielňu môžete vybaviť starými strojmi za 10-tisíc eur, ale viete produkovať len obmedzenú kvalitu napríklad pre autotuningové účely,“ hovorí P. Hessel. Prvá významná zákazka prišla zhruba rok po otvorení firmy na dielec nasávania vzduchu do motora pre pretekársky špeciál. c2i prišlo ako jediné s ponukou vyrobiť diel z jedného kusa, kým ostatní výrobcovia ho lepili z troch častí. „Nemali sme metódu nafukovania odskúšanú, pretože moji technici predtým trvali na inom postupe, ale mal som to dobre premyslené a veril som si. Hneď prvý dielec krásne vyšiel,“ spomína na risk P. Hessel.
Robili sme Pavúka
Firma v tom čase fungovala skôr ako startup, mladý podnikateľ zisky reinvestoval a plat mal nastavený na úroveň radového zamestnanca. Lepšie vybavenie kúpil P. Hessel po piatich rokoch od skrachovanej talianskej firmy. Vďaka nemu mohla firma ponúknuť širšie portfólio produktov, napríklad sa jej podarilo dodávať diely pre automobilku BMW ako subdodávateľ Tier1 výrobcov. „O dva roky prišla priama zákazka od Bentley. To sme boli stále len väčšia garážová firma, no vedeli sme poskytnúť lacné riešenie na komplikovaný tvar spätného zrkadla pre Continental GT. Museli sme ho vyrobiť z jedného kusa a vymysleli sme technológiu, ktorou sa ten komponent nafukoval zvnútra. Tým sme si opäť vylepšili meno,“ hovorí P. Hessel.
Krátko na to – šesť rokov po založení firmy – prišla kľúčová zákazka na supervýkonný športiak
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?