O podnikaní sa rozpráva veľa. Najmä pred voľbami. Je to vďačná rétorická téma. Serióznych výskumov o tomto segmente národného hospodárstva je však zúfalý nedostatok. Jednou z mála výnimiek je Globálny monitor podnikania, čo je globálny výskum zameraný na podnikateľov, ich správanie a podnikateľské prostredie, ktorého partnerom za Slovensko je Fakulta managementu Univerzity Komenského v Bratislave. V obsiahlej monografii sa autorský kolektív venuje najrôznejším aspektom, pričom všetky sú podložené reálnymi meraniami z roku 2012 zhrnutými do 74 grafov, 119 tabuliek a ôsmich diagramov. Svoje výsledky a medzinárodné porovnania pracovisko ponúka širokej verejnosti bezplatne.

Keďže nejde o prvý takýto výskum na Slovensku, získané výsledky bolo s čím porovnávať a zistiť trend skúmaných parametrov. Potenciál a zámer začať podnikať v roku 2012 mal napríklad klesajúcu medziročnú tendenciu, miera prežitia podnikateľskej aktivity bola tretia najhoršia medzi krajinami V4 a Rakúskom a z celkovej podnikateľskej aktivity vyplynulo, že na Slovensku viac ľudí začína nové biznisy, než riadi už zrelé, etablované. To krajinu posúva medzi menej rozvinuté krajiny. Nasledujú analýzy profilu hlavných skupín podnikateľov, ich podnikateľské ašpirácie, analýza financovania, analýza vládnej politiky, vládnych programov, vzdelávania a tréningových aktivít, stav transferu vedy a výskumu, komerčných služieb, infraštruktúry, otvorenosti a dynamiky trhu, fyzickej infraštruktúry a kultúrnych a spoločenských noriem, ktoré podnikanie významne ovplyvňujú.

Stručný záver výskumu (a súčasne podtitul monografie) je veľavravný – nadpriemerná podnikateľská aktivita v podpriemernom podnikateľskom prostredí. Potvrdzuje to známu skutočnosť, že na Slovensku sa podniká často nie vďaka podmienkam, ale napriek demotivujúcemu podnikateľskému prostrediu, ktoré ovplyvňuje vláda svojou hospodárskou politikou. Publikácia je relevantným obrazom situácie na Slovensku a mala by sa stať, okrem iného, povinným čítaním pre každého, kto sa chce o podnikaní verejne vyjadrovať.

Podnikanie na Slovensku exaktne

Anna Pilková, Marian Holienka, Zuzana Kovačičová, Ján Rehák, Ivan Pešout: Podnikanie na Slovensku. Vydala Univerzita Komenského v Bratislave v spolupráci s vydavateľstvom Kartprint. Počet strán 336, cena 0 eur. Publikáciu vo formáte pdf je možné stiahnuť si bezplatne na www.gemconsortium.org/docs/3088/gem-slovakia-2012-report, alebo si prezrieť online na www.znalosti.sk/GEM_2012/kniha.html.