Najlacnejší uchádzač sa podľa informácií TRENDU svojim konkurentom najviac vzdialil zložkou ceny, ktorá zahŕňa prevádzku. Ide o typ kontraktu, pri ktorom víťaz súťaže diaľnicu nielen postaví, ale sa o ňu bude aj 30 rokov starať. Štát mu v tomto horizonte všetky náklady postupne spláca.
Ostatné ponuky sú v porovnaní s odhadom ministerstva dopravy tiež lacnejšie. Spájajú ich výrazne nižšie úrokové aj stavebné náklady. V týchto dňoch ministerstvo ráta, či je v najlacnejšej ponuke nacenené všetko, ako má byť. Potom sa rozhodne, či ponuku prijme alebo vylúči. Aj od toho bude závisieť, či sa podpis zmluvy stihne do volieb.
Z drahého je lacný
Ponuky v súťaži o bratislavský obchvat prezentoval minulý týždeň minister dopravy Ján Počiatek. Veľká časť médií tieto čísla poplietla, zlým prepočtom sa dopracovala až k štvornásobnému poklesu ceny. Keď to zjednodušíme, pokles ceny mohol byť približne dvojnásobný. K podrobnostiam sa vrátime neskôr.
Najnižšiu cenu predložilo združenie španielskej Cintry, rakúskeho Porru a austrálskeho Macquarie. Ak s ním štát podpíše zmluvu, celkovo mu vyplatí za 30 rokov v nominálnom vyjadrení zhruba 1,7 miliardy eur. Časť sumy sa bude zvyšovať o infláciu, ale tú v tomto čase ešte presne nepoznáme. Celkový účet sa prispôsobí skutočnej inflácii. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík odhadol vplyv inflácie na ďalších 0,2 miliardy eur. Celkovo by mal teda štát zaplatiť za 30 rokov spolu zhruba 1,9 miliardy eur.
Rezort túto sumu prepočítal na čistú súčasnú hodnotu, ktorá mu vyšla na úrovni jednej miliardy eur. Štúdia uskutočniteľnosti pritom počítala so sumou 2,5 miliardy eur. Dôležitejšie sú však dnes rozdiely oproti ostatným súťažiacim. Medzi združením Cintra a druhým najlacnejším uchádzačom je rozdiel zhruba 20 percent, čiže 200 miliónov eur.
Cintra sa od ostatných firiem odlišuje najmä nízkymi nákladmi na 30-ročnú prevádzku a nízkymi nákladmi životného cyklu, v ktorých musí dvakrát vymeniť povrch diaľnice. Na toto špecifikum sa rezort teraz sústredil, aby zistil, či je ponuka Cintry realistická.
Ak by ju vylúčilo, Cintra môže súťaž napadnúť na Úrade pre verejné obstarávanie. Ak ministerstvo ponuku prijme, namietať môže druhý najlacnejší konkurent – združenie francúzskej skupiny Vinci. Zatiaľ nevieme, či firmy chcú ísť v súťaži do takýchto sporov. Žiadny zo štyroch uchádzačov sa vzhľadom na prebiehajúce verejné obstarávanie nechcel vyjadriť.
Pre vládu Smeru-SD je to paradoxná situácia. Jednak doteraz čelila opozičnej kritike za predraženú výstavbu diaľnic a jednak kritizovala opozičné strany za nízke ceny diaľnic, ktoré prispeli k problémom stavebných firiem. Ministerstvo sa zatiaľ tvári, že sa vylučovať nechystá. Jeho štátny tajomník Viktor Stromček si v televízii TA3 nižšie ponuky na obchvat zastal. „Každá jedna ponuka, ktorá nám prišla, vrátane tej najlacnejšej, ale aj najdrahšej, musela mať už pripravené financovanie, čiže máte to overené bankami,“ povedal V. Stromček.
Podľa neho štát má pri tomto type zmluvy tvrdé nástroje vynútiť si jej plnenie. „Pri tomto type obstarávania neprichádza do úvahy žiadny dodatok,“ povedal. Koncesionár navyše dostáva zaplatené až po otvorení prvých úsekov. Preto neprichádza do úvahy ani scenár, pri ktorom štát leje svoje peniaze do výstavby a dodávateľ napokon skrachuje a nechá stavbu nedokončenú. Štát znáša menej rizík, a preto nie je vylúčené, že rezort podpíše zmluvu, aj keď bude cenu považovať za nereálne nízku.
Menej pruhov
Oproti odhadom sú výrazne lacnejšie všetky ponuky. Či už berieme do úvahy súčasnú alebo budúcu hodnotu projektu, rozdiel je podobný. Najnižšia cena sa od odhadovanej líši zhruba dvaapolnásobne. A priemer všetkých štyroch ponúk je približne na polovici ministerstvom odhadovaných nákladov.
Jedným z dôvodov je to, že
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?