Európske automobilky po deformujúcom šrotovnom roku čakajú krízové časy. Saturovaný západoeurópsky trh, nadkapacity a potreba presúvať finálnu produkciu na efektívnejšie a rastové trhy k zákazníkom v Číne, Brazílii a Indii prinesú očistné kúry. Konkurenčný boj navyše bude tlačiť na prevádzkové marže a konečné zisky firiem. To pocítia aj majitelia akcií automobiliek na nižších alebo žiadnych dividendách a vyberaní ziskov pri akciách.

Výnimkou nebude ani automobilka Renault, francúzska dvojka a európska trojka, ktorá v minulom roku predala 2,3 milióna vozidiel, medziročne menej o 3,1 percenta. Väčšiemu poklesu predaja zabránili vládne stimuly vo forme šrotovného. Značka Dacia, ktorá jej patrí, bola medzi najpredávanejšími modelmi a jej európsky predaj medziročne vzrástol o viac ako štyri pätiny na 214-tisíc kusov. Európsky trh automobilke generuje až dve tretiny tržieb, čo pri očakávanom poklese predaja prináša hrozby. Podľa odhadov spoločnosti IHS Global Insight sa na starom kontinente predá v roku 2010 približne o 1,4 milióna vozidiel menej. V roku 2009 predaj dosiahol 14,5 milióna kusov. Nadbytočné kapacity automobiliek v krajinách EÚ odhaduje analytik Calum MacRae z PricewaterhouseCoopers na úrovni 6,5 milióna vozidiel. Presúvanie kapacít bude nevyhnutné. Vedenie Renaultu uvažuje o výrobe nového modelu Clio v Turecku. To neprivítala francúzska vláda, ktorá vlastní v automobilke pätnásť percent akcií. Vlani Renaultu poskytla úver 3 miliardy eur s podmienkou, že závody v krajine nezatvorí.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa