Na začiatku vzniku každej firmy je nápad. Plán A. Potom príde realita a tvrdá konfrontácia s plánom A. Jeden z autorov (R. Komisar) ojedinelej publikácie položil vedúcim výkonným pracovníkom z viacerých významných firiem na jednom školení otázku: „Ktoré spoločnosti sa vzdali pôvodného podnikateľského plánu a prešli na plán B či ešte ďalej?“ Prihlásili sa dve tretiny podnikateľov. Dokonca vyhlásili, že skoro všetci zmenili svoj plán aj trikrát. Druhý z autorov (J. Mullins), žijúci o tisícky kilometrov ďalej, získal rovnakú skúsenosť. Zapracovala náhoda, títo dvaja sa stretli a výsledkom je pozoruhodné dielo plné príkladov z praxe, ktoré môže mnohým zachrániť firmu. Keby sa totiž zakladatelia spoločností Google, PayPal či Starbucks držali zubami-nechtami svojho pôvodného plánu, asi by sme o nich nikdy nič nepočuli. Oni však dokázali v stretnutí s realitou svoje pôvodné podnikateľské zámery podrobiť radikálnym zmenám, ktoré im potom umožnili dosiahnuť ich dnešný úspech a finančný zisk. Autori knihy tvrdia, že zásadné chyby v podnikaní sa robia ešte pred jeho samotným rozbehnutím, v procese plánovania, keď sa podnikateľské plány zakladajú na neoverených predpokladoch. Ponúkajú preto praktické rady, ako ich preveriť a získané poznatky využiť na zlepšenie pôvodných zámerov. Ušetrí to veľa času a veľmi veľa peňazí.

Autori knihy prichádzajú pritom s novou koncepciou úspešného podnikania, ktoré sa zameriava na päť zložiek určujúcich ekonomickú udržateľnosť akéhokoľvek podnikateľského modelu: príjmy, hrubý zisk, prevádzkový model, prevádzkový kapitál a investičný plán. Zostavenie stratégie podnikania podľa týchto bodov výrazne znižuje riziko neúspechu. Ponúka totiž možnosť porovnávať nové nápady a existujúcimi modelmi, dovoľuje vyhnúť sa chybám a zlepšiť pôvodný nápad. Pomáha tiež pripraviť sa na rýchle rozhodnutia – akési iskierky nádeje, ktoré vyplývajú z ešte nezodpovedaných či neoverených otázok súvisiacich s podnikateľskými zámermi. To umožňuje využívať získané údaje na pohotové strategické zmeny priamo v procese, kým ešte nie je neskoro.

 

Plán B lepší ako plán A

John Mullins, Randy Komisar: Plán B. Vydalo vydavateľstvo Eastone Books Bratislava 2010. Počet strán 260, cena 18,99 €. Publikáciu distribuuje Eastone Group, a.s., Bulharská 70, 821 04 Bratislava. Každý, kto má TREND a Profit predplatený priamo v redakcii, si knihu môže objednať s 10-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov.