Všetkým je jasné, že Google je success story. Ale iba málokto vníma, že Sergey Brin a Larry Page hodili prvé dva biznis modely do koša.

Oproti existujúcim vyhľadávačom prišli s google.com, ktorý vedel výsledky vyhľadávania zoradiť podľa relevantnosti. No prvé roky zarobili dvaja nadšenci zo Stanfordskej univerzity presne nula dolárov, aj keď mali milióny používateľov. Keď prišli investori, zakladatelia vymysleli, že ponúknu svoje vyhľadávanie internetovým podnikateľom za poplatok. V roku 1999 tak mali tržby 220-tisíc dolárov. A spravili sekeru 6,1 milióna dolárov. Plán A nefungoval. Rozhodli sa pre plán B: spoplatniť reklamu, ktorá sa na stránke zobrazí pri hľadanom slove. Hoci už boli v pluse, aj tento plán hodili do koša a začali sa zameriavať na reklamu, pri ktorej sa platí za kliknutia.

Prémia pre tvrdohlavých

Príklad Googlu nie je výnimka. V skutočnosti väčšina firiem podľa prieskumov zahodí pôvodný biznis model a zažije úspech až pri ďalších „plánoch“.

Plán A majú podnikatelia často premyslený do najmenšieho detailu. Jediné, čo ich delí od jeho uskutočnenia, je – realita. Lebo testovanie realitou väčšina plánov A neprežije. Podľa štatistík, ktoré spomínajú John Mullins a Randy Komisar v knihe Plán B, pripadá na jeden produkt, čo na trhu uspeje, 58 „omylov“. Programátor Max Levchin dostal v roku 1998 nápad, že rozbehne firmu na výrobu bezpečnostného softvéru pre prenosné zariadenia. Ale keď začal zisťovať, aký by bol dopyt, hodil podnikateľský plán do koša. No napadlo mu niečo iné. Plán B bol kryptografický softvér. Opäť ho nikto nechcel. Ani Levchinove plány C, D, E, F nefungovali. Až v roku 2000 sa v hlave tohto muža objavil softvér na bezpečný transfer peňazí pri internetových nákupoch. Tak vznikol PayPal, ktorý o necelé dva roky kúpila firma eBay za 1,5 miliardy dolárov. Slušný výnos z plánu

G. Bláznovstvo podľa Einsteina

Ako ukazuje prax, zostaviť plán A nie je umenie. Umením je schopnosť transformovať ho do plánu B, C... Z. Až kým biznis model nebude fungovať. Neznamená to mať v trezore niekoľko zložiek so záložnými riešeniami na horšie časy, ale byť odvážny pružne meniť svoj pôvodný plán.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa