Plačky proti autám

Slováci vo všeobecnosti nie sú príliš optimistický národ. Miera, s akou kadekto dokáže hľadať nové a nové negatíva na najdôležitejšej sile v našej ekonomike – automobilovom priemysle, je však už dosť otravná. Vzdychy nad industriálnou monokultúrou či stony nad cyklickým vývojom automotive síce už trochu oslabli, no aspoň vydržala možnosť, že všetky tri automobilky nahádžu tunajšie fabriky na kamión a zdupkajú smerom na juhovýchod. Prečo iné by napríklad Volkswagen každé tri-štyri roky investoval v Bratislave do modernizácie sumu, za akú sa inde stavajú celé nové fabriky?

Ale pozor, je tu novinka. V roku, ako bol 2012, keď pre väčšinu európskych automobiliek ostala nenaplneným snom aj výrobná stagnácia, vykázala tunajšia výroba áut rast o 40 percent. „To nemôžu zopakovať,“ vzlykajú plačky prekvapivo nielen spod politických dáždnikov, ale aj z radov tých, ktorých médiá oslovujú ako analytikov či expertov.

Jasné. O 40 percent viac áut sa v roku 2013 nevyrobí. Ak vyjde predpoveď automobilovej stavovskej organizácie, bude to stagnácia. Na úrovni, v akej Slovensko vo výrobe áut na tisíc obyvateľov čnie na svete o hlavu a pol, je to však viac než prijateľný výsledok.

A čo budú robiť plačky, ak náhodou pri rovnakom počte vyrobených áut nové investície, napríklad taká karosáreň Volkswagenu, zvýšia podiel hodnoty vytvorenej na Slovensku? Čo tak konečne prestať dávať politikom lacné tromfy, ktorými si môžu z priemyslu, čo živí krajinu, robiť terč a tváriť sa spasiteľsky? Nebolo by lepšie na nich zatlačiť, aby museli pomôcť napríklad tomu, že zo slovenských vysokých škôl začnú vychádzať odborníci pre automobilový vývoj – na Slovensku?

Komentár vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU 2/2013.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.