Podľa odhadu TRENDU kontrolujú dohromady zhruba deväťdesiat percent pivovarníckeho trhu. Zvyšok obsluhujú menšie nezávislé pivovary Steiger a Urpiner spoločne s desiatkami čoraz populárnejších menších reštauračných pivovarov. Medzi nimi ťažko nájsť akvizičný cieľ, po ktorom by siahlo veľké meno z brandže. Zrejme ojedinelým prípadom sú ponuky, ktoré dostal majiteľ banskoštiavnického rodinného pivovaru Erb.
Ustálené vody slovenského pivovarníctva však predsa len rozčerí nová krv. Na trh má vstúpiť rovno suverénna svetová jednotka, koncern Anheuser-Busch (AB) InBev. Malé Slovensko nie je preň natoľko atraktívne, aby si ho vyhliadol ako sólo cieľ na expanziu.
Na päťmiliónový trh prenikne prostredníctvom pivnej megaakvizície. Chystá sa totiž prevziať najväčšieho rivala SABMiller, ktorý na slovenskom trhu reprezentujú Pivovary Topvar. Obe strany transakcie sa už dohodli na cene a predbežne si tľapli.
Nový obor
O pohltení svetovej pivovarníckej dvojky lídrom globálneho trhu sa špekuluje už roky. AB InBev v septembri oficiálne oslovil SABMiller s návrhom na prevzatie. Aj keď vedenie sprvu ohŕňalo nos nad postupne dvíhanými cenovými ponukami, nakoniec privolilo. Líder trhu by mal za prevzatie konkurenta zaplatiť zhruba 92 miliárd eur, čo by bola štvrtá najväčšia svetová akvizícia v histórii. Nový kolos bude mať tretinu globálneho trhu s pivom.
„Ak niekto ovláda tretinu svetového trhu, môže si variť pivo, ako chce, samozrejme, čo najlacnejšie. Už to nebude europivo, ale globalbier –nápoj, ktorý má od klasického ležiaka veľmi ďaleko,“ myslí si majiteľ pivovaru Erb Eduard Rada.
AB InBev si pohltením firmy SABMiller otvorí dvere na
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?