Hoci Heineken má z iných častí sveta aj oveľa známejšie pivá a iné nápoje, tak na Slovensku zásadne stavia práve na tých tunajších značkách. Lebo podľa Holanďana bude obľúbenosť vlastných produktov u Slovákov, najmä tých mladších, ďalej stúpať. Zároveň osvetľuje aj to, prečo jeho firma pochovala menšie regionálne pivo Gemer.
Po nástupe na čelo slovenského Heinekenu pred dva a pol rokmi ste vyhlásili, že na dlhodobo klesajúcom slovenskom trhu s pivom urobíte všetko pre to, aby ste nemuseli vo firme robiť žiadne rezy. Podarilo sa to?
Neustálu optimalizáciu nákladov musíme robiť ako každá iná firma. Inak by sme si neudržali konkurencieschopnosť. Nejaké zásadné rezy sme však nemuseli robiť. Stále máme šesťsto zamestnancov. I keď tunajší trh s pivom je náročný, nám sa na ňom darí rásť.
Ako?
Počas môjho pôsobenia na Slovensku stúpol náš celkový objem predaných pív o šesť percent. Náš tunajší trhový podiel vzrástol zo štyridsať na vyše 45 percent. Sme tak ešte výraznejším lídrom ako donedávna. Náš pivovar v Hurbanove s kapacitou dva milióny hektolitrov piva ročne ide na plný výkon. Je využitý naplno. A čo je ešte cennejšie, v predajoch nám rastie podiel prémiových značiek, čo podporuje našu profitabilitu. Darí sa najmä našej top domácej značke Zlatý Bažant. Už štvrtina všetkých výdavkov Slovákov na pivo ide práve na nákup tejto značky. Vzrastá najmä vďaka čoraz väčšej obľúbenosti ovocných radlerov, ktoré ňou tiež brandujeme. Radlery dnes kryjú už takmer pätnásť percent našich predajov piva. Najvýraznejšie to sem posunuli hlavne nealkoholické radlery.
Ukončením výroby piva Gemer spred dvoch rokov, ktoré prebehlo pomerne potichu, sa zúžilo portfólio vašich slovenských značiek na Zlatý Bažant, Corgoň, Martiner a Kelt. Prečo Gemer skončil?
Lebo na to, aby firma mohla pracovať so všetkými značkami naozaj svedomite, ich môže byť len určitý počet. Nemôže ich byť priveľa, inak sú niektoré ochudobňované. O tom, či pokračovať s Gemerom, sa vo firme diskutovalo už roky predtým, ako sme ho reálne stopli. Lebo značka išla s predajmi už dlhšie dole.
Nezanevrel na vaše pivá región Gemera potom, ako ste zrušili jeho značku?
Nie. V regióne Gemera sme dali po stiahnutí tohto brandu širší priestor iným našim značkám. K už dlhšie silnému Corgoňu na Gemeri sme pridali viac Zlatého Bažanta a nijako sme tam s predajmi neklesli.
Nečaká podobný osud aj Martiner? Podobne ako Gemer je to skôr regionálna značka a na rozdiel od ostatných vašich brandov nemá celoslovenský dosah.
Určite nie. Naopak, pracujeme s ňou. V regióne Turca má silný potenciál a aj tam rastie. Tento región je na svoje pivo dosť naviazaný. Teraz preň robíme aj predvianočný svätomartinský špeciál.
Slovensko je krajina radlerov a ciderov
Slovensko nie je veľká krajina, ale svojím objemom vypitých radlerov je na piatom mieste spomedzi všetkých 25 európskych krajín, v ktorých koncern Heineken pôsobí. Firma to síce nemá oficiálne prepočítané, Slováci sú však možno v radleroch aj svetoví rekordéri v konzumácii na hlavu. Radlery kryjú v súčasnosti tunajšiemu trhovému lídrovi Heineken Slovensko až takmer 15 percent predajov piva.
Po anglosaských štátoch, ktoré sú domovinou cideru, je práve Slovensko ďalšou krajinou, kde sa vypije na hlavu najviac tohto jablčného nápoja.
Sú Martinčania k svojmu pivu väčší lokálpatrioti ako ľudia z Gemera?
Môže to tak byť. Asi je to aj tým, že Martiner je staršia značka ako Gemer.
Ako sa darí v posledných dvoch-troch rokoch slovenskému biznisu s pivom? Podarilo sa už stabilizovať jeho celkovú spotrebu alebo naďalej klesá?
Celkový trh s pivom sa už aspoň stabilizoval. V posledných rokoch síce nerastie, no ani neklesá. Zabezpečuje to hlavne zvyšovanie obľúbenosti radlerov. Klasické pivo naďalej mierne klesá. Najmä preto, že sa stále znižuje predaj piva v gastro prevádzkach – v pohostinstvách a reštauráciách. Osobitne vo veľkých supermarketoch a hypermarketoch odbyt piva síce stúpa, ale pre pivovary profitabilnejší predaj čapovaného piva, bohužiaľ, ďalej klesá.
Predaje v pohostinstvách a reštauráciách idú hore len vtedy, keď sa investuje do zvýšenia kvality ich služieb
Vaším hlavným cieľom po nástupe na čelo firmy bolo pritom práve zvýšiť predaje do gastra. Prečo sa to nepodarilo?
Gastro nie je len v moci pivovarov. Predaje v pohostinstvách a reštauráciách idú hore len vtedy, keď
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?