Spoločnosť PHOENIX zabezpečuje svoje služby cez štyri logistické centrá s vyše 19 500 rôznorodými výrobkami. Distribučné centrá obslúžia viac ako dvetisíc lekární ročne, a to všetko s 1 350 zamestnancami, ktoré firma na Slovensku má. Viac o jej úspechoch a napredovaní hovorí výkonný riaditeľ spoločnosti PHOENIX Zdravotnícke zásobovanie a BENU Slovensko Tomáš Slechan. 

Ako by ste zhodnotili najväčšie míľniky vašej spoločnosti za tieto dve desaťročia?

PHOENIX je európska rodinná firma, ktorá tento rok oslávila už 30 rokov. Na slovenský trh prišla v roku 2004. Profiluje sa stabilitou pre svojich partnerov, širokou ponukou produktov a dlhodobým strategickým pôsobením v celom odvetví zdravotníctva. Práve vďaka tomu si spoločnosť získala dôveru zákazníkov. Konkrétne v roku 2023 sme dosiahli až 40-percentný podiel na trhu, čo je v číslach niečo vyše 800 miliónov eur v tržbách, tri milióny spracovaných objednávok v celom tom spektre a viac ako dve tisícky lekární, ktoré zásobujeme. Stabilitu spoločnosti udržiavajú jej tri piliere, kde ten prvý slávi v tomto roku 20. výročie. Druhým z pilierov od roku 2016 je aj sieť lekární BENU, ktorých má spoločnosť viac ako 170 a v budúcom roku ich plánuje rozšíriť na 250. Naším cieľom je mať do troch rokov 500 lekární. A pribudol nám aj nový, tretí pilier, o ktorom sa síce hovorí menej, ale je veľmi dôležitý. Prostredníctvom spoločnosti EL Pharma prinášame na slovenský trh nové inovatívne lieky a vakcíny a zvyšujeme ich dostupnosť vrátane kompletného legislatívneho procesu. Napríklad moderné inovatívne lieky na liečbu onkologických ochorení – diagnózu, pri ktorej boli doposiaľ len obmedzené možnosti liečby.

Ako zabezpečujete kvalitu a rýchlosť dodávok v takom komplexnom reťazci?

Koncepcia spoločnosti PHOE-NIX stojí na spomínaných troch pilieroch. Prvým a základným je logistická infraštruktúra. Celkovo má spoločnosť na Slovensku štyri logistické centrá, široký vozový park a nemalú skupinu odborníkov, ktorí sa starajú o to, aby lieky boli dodané včas, na správne miesto a v požadovanej kvalite. Aby sa pacienti dostali k liekom čo najskôr, PHOENIX má aj možnosti na zabezpečenie vstupu liekov priamo na trh. Žiaľ, pre farmaceutické firmy nie je slovenský trh dostatočne atraktívny. Výhodou celej skupiny PHOENIX je, že má exkluzívnu spoluprácu s výrobcami na európskej úrovni. Máme dostatok údajov o tom, v ktorých krajinách sú lieky dostupné a už zaregistrované. Sme tak schopní zabezpečiť celý legislatívny proces a priniesť lieky slovenským pacientom. 

Ako dokáže spoločnosť PHOENIX pomôcť v čase nedostatku bežných liekov?

Výrobné firmy často zápasia s nedostatočnými kapacitami. Pacientom dokážeme pomôcť práve prostredníctvom spomínaných pilierov spoločnosti. Máme prístup do systémov v iných krajinách a na základe dlhodobého spoločného plánovania objemov výroby vieme zlepšiť v budúcnosti ich dostupnosť. 

Vaším poslaním je „Prinášať zdravie po celom Slovensku“. Ako sa vám darí napĺňať túto víziu v kontexte narastajúceho dopytu po zdravotníckych službách a produktoch?

Sme spoločnosť s mnohými odborníkmi, pre ktorých má zmysel pomáhať ľuďom a prinášať im zdravie. Okrem dostupnosti liekov chceme poskytovať starostlivosť a služby. Ak sa pozrieme na čísla, každý druhý lekár na Slovensku je v dôchodkovom veku. Niektorí stále slúžiaci lekári majú viac než 90 rokov. Priemerný vek všeobecných lekárov je pritom okolo 60 rokov. Naša značka smeruje k tomu, aby sme zvýšili dostupnosť zdravotníckych služieb. Najviac dostupnými zariadeniami sú lekárne. Majú obrovský potenciál byť súčasťou primárnej zdravotnej starostlivosti. To je vízia, s ktorou sa spája aj sieť lekární BENU. Verím, že v budúcnosti budú mať lekárne z tohto hľadiska omnoho väčšiu podporu v legislatíve. Dôkazom je napríklad očkovanie proti chrípke v lekárňach, ktoré sa má spustiť už v roku 2025.

Je na Slovensku dostatočný počet farmaceutov, ktorí vedia pokryť narastajúci dopyt po dostupnosti lekární? 

Personálne napĺňať narastajúci dopyt po farmaceutoch je pre nás výzvou. Preto musíme byť aktívni a neustále vyhľadávať nové možnosti. V súčasnosti napríklad spolupracujeme s farmaceutickou fakultou v Bratislave. Tu sa začal vyučovať nový predmet – farmaceutická starostlivosť. Spoločne sme sa zhodli, že je potrebné podporiť študentov v rozvoji komunikácie čoraz s náročnejšími pacientmi a rozširovať ich zručnosti o vykonávaní preventívnych vyšetrení, ktoré sú v lekárňach už dostupné. Každoročne prijmeme do lekární desiatky absolventov, ale nemôžeme tvrdiť, že na Slovensku je dostatok farmaceutov. Na východnom Slovensku situácii pomáha pomerne nová farmaceutická fakulta. V Bratislave je situácia náročnejšia, je pod väčším tlakom fluktuácie či možnosti práce v okolitých krajinách. Dôležitosť postavenia lekárnika si aj spoločnosť uvedomila najmä počas pandémie covidu, keď táto profesia tiež stála v prvej línii.

Kamenné lekárne BENU poskytujú zákazníkom aj preventívne vyšetrenia. Plánujete tento koncept rozširovať? 

V lekárňach v súčasnosti poskytujeme preventívne vyšetrenia ako meranie krvného tlaku, cukru v krvi či cholesterolu. Ako reakciu na narastajúci trend, a to problémy s demenciou, sa zameriavame aj na zložitejšie testovanie pamäti. Včasnou diagnostikou dokážeme pomôcť aj s lekárskou starostlivosťou, ktorá je menej nákladná a prispieva k efektívnejšej liečbe pacienta, čím prispievame ku kvalitnej zdravotnej starostlivosti. Okrem toho sa púšťame aj do pilotného projektu, ktorým je spojenie lekára a lekárnika na jednom mieste. Verím, že sa to osvedčí.

Automatizácia a digitalizácia sa čoraz viac integrujú do vášho veľkoobchodného podnikania. Aké technologické inovácie využívate na zefektívnenie fungovania spoločnosti?

Boli sme prví, ktorí na Slovensko priniesli takzvaný A-frame. Ide o automat, ktorý v našom centrálnom sklade v Bratislave zabezpečil až 30-percentnú automatizáciu expedície liekov do lekární. Z pohľadu zákazníkov to znamená, že lieky sa vďaka tomu dokážu dostať k pacientom rýchlejšie najmä v obdobiach, keď je po nich najvyšší dopyt. To je napríklad v chrípkovej sezóne, keď je rýchlosť dodania tovaru z hľadiska logistiky kľúčová vec. Skvalitnenie nami poskytovaných služieb prinesie aj nový sklad v Košiciach a novinka, možnosť rezervácie liekov na predpis v konkrétnej lekárni. Ak hovoríme o strednodobom výhľade, tak PHOENIX chce nielen na Slovensku, ale v celej Európe vytvoriť najväčší a najkvalitnejší vernostný systém, v ktorom by sme budúci rok chceli mať viac ako 800-tisíc zákazníkov. 

V rámci internetovej lekárne poskytujete širokú škálu produktov a poradenstvo. Ako vnímate rastúci trend online nakupovania zdravotníckych produktov?

Naši zákazníci dnes bežne nakupujú v online prostredí, my sme im tak vytvorili priestor nakupovať týmto spôsobom aj náš sortiment. Online sa navyše sprístupnili informácie i odpovede na otázky, ktoré sú pre nich z pohľadu zdravia dôležité. 

Tento rok pripravujeme aj možnosť urobiť online rezerváciu produktov priamo v lekárňach a v budúcom roku máme ambíciu spustiť mobilnú aplikáciu. Ideme s trendom a potrebami našich pacientov, preto stále rozširujeme ponuku našich služieb. 

PHOENIX je lídrom na trhu distribúcie zdravotníckych potrieb. Čo považujete za kľúčový faktor tohto úspechu v segmente?

Výsledky našej práce sú zrkadlom dennodenného úsilia všetkých zamestnancov, ktorí sú každý deň zameraní na to, aby prinášali zdravie. Kľúčovým faktorom úspechu sú ľudia, expedienti aj odborníci, ktorí každý deň pracujú na skvalitnení služieb pre našich zákazníkov. 

Tomáš Slechan
Vyštudoval Právnickú fakultu Masarykovej univerzity v Brne. Bol pri zakladaní prvých reťazcov lekární v Českej republike. Neskôr stál pri zrode lekární Dr. Max a od roku 2011 pôsobí na Slovensku. Od roku 2019 je vo funkcii výkonného riaditeľa spoločností PHOENIX Zdravotnícke zásobovanie a BENU Slovensko.