Minulý týždeň Francúzi predstavili modernizovanú verziu SUV 3008. Na omladenom vozidle je na dnešnú dobu jedna vec veľmi netradičná. Peugeot pri facelifte vôbec nemení ponuku motorov. Automobilka s levom v znaku má v súčasnosti také vyspelé motorizácie, že ich nateraz nemusí výraznejšie meniť. Dôkazom silnej stránky Peugeotu je aj plug-in hybridný pohon, ktorý sme v ostatných týždňoch mali možnosť preveriť. Technológia plug-in hybridov začína nenápadne prenikať čoraz hlbšie do automobilového sveta. Ide o typ pohonu, keď sa elektromotor dopĺňa so štandardným spaľovacím motorom, na rozdiel od bežného hybridu môžete plug-in hybrid (PHEV) dobíjať aj z elektrickej siete. Má totiž väčší akumulátor, ktorý mu umožňuje prejsť pár desiatok kilometrov v čistom bezemisnom režime.
Pokryje bežný deň
Podľa našich meraní Peugeot 3008 Hybrid4 na jedno nabitie v bežnej premávke a bez väčšej snahy zdolá vzdialenosť približne 40 kilometrov. To, samozrejme, pri zachovaní všetkého komfortu, ktorý toto vozidlo ponúka, čiže napríklad s využívaním dvojzónovej klimatizácie, respektíve vyhrievania sedadiel. V našom prípade táto vzdialenosť stačila na pokrytie bežného denného nájazdu. V praxi to teda znamená, že jazdíte s veľmi nízkymi nákladmi. Nabíjanie akumulátora s kapacitou 13,2 kWh nie je nákladné, účet za jedno takéto dobíjanie sa v závislosti od tarify pohybuje maximálne v jednotkách eur.
Ak je však vašou prioritou jazdiť lacno a s finančnou úsporou, 3008 Hybrid4 nie je úplne pre vás – jeho cena na úrovni 51 330 eur je poriadne vysoká a je jednou z dvoch najväčších slabín tohto technologicky pokročilého modelu. Isteže, auto nabité technológiami až po strop nemôže byť lacné a my jeho hodnotu plne akceptujeme. Platí však, že aspoň nateraz plug-in hybrid nie je pre každého. Ak však hľadáte automobil, ktorý 40 kilometrov prejde ako elektromobil, teda v dokonalej tichosti a bez produkcie lokálnych emisií, a zároveň nemáte hlboko do vrecka, PHEV môže byť pre vás správnou voľbou.
- Peugeot 3008 Hybrid4 GT
- Motor: R4 + elektro
- Pohon: všetky kolesá
- Prevodovka: osemstupňová automatická
- Max. výkon: 221 kW (300 k)
- Max. rýchlosť: 240 km/h
- Zrýchlenie na 100 km/h: 5,9 s
- Pohotovostná hmotnosť: 2 000 kg
- Objem batožinového priestoru: 520 l
- Dojazd na jedno nabitie v teste: asi 40 km
- Cena testovaného vozidla: 51 330 eur
Čo sa stane, keď sa elektrický akumulátor vybije? Nič vážne. Peugeot 3008 Hybrid4 je naďalej schopný fungovať ako hybrid, elektrinu do akumulátorov totiž ukladá aj rekuperovaním prebytočnej energie uvoľňovanej pri brzdení automobilu. Môžete sa teda spoľahnúť, že vozidlo sa bude za pomoci elektromotora rozbiehať, občas v bezemisnom režime prejde aj pár desiatok metrov, a tak bude stále šetriť palivo. V prípade jazdy s úplne vybitou batériou počítajte s tým, že spotreba spaľovacieho motora sa bude zvyčajne pohybovať pod úrovňou sedem litrov benzínu na sto kilometrov, pri pokojnej jazde aj výrazne nižšie.
Ach, to nabíjanie...
V prípade plug-in hybridu by sa človek mal snažiť minimalizovať jazdu s úplne prázdnou batériou. Význam má totiž vtedy, keď je akumulátor nabitý. A nabíjanie je druhá jasná slabina, ktorú nemožno nespomenúť. Podobne ako v prípade takmer všetkých PHEV, ktoré sú v súčasnosti na slovenskom trhu, aj tu chýba možnosť rýchlonabíjania vysokým výkonom. Predstavte si, že by palubná nabíjačka bola schopná pracovať s 50 kWh konektorom na verejnej stanici. To by ste malú batériu doplna natlačili aj s časovou rezervou v priebehu 20 minút.
V praxi si však model 3008 PHEV poradí s maximálnym výkonom nabíjačky 7,4 kW, čo znamená minimálny čas dopĺňania kapacity batérie na úrovni dvoch hodín. A to v tom lepšom prípade, ak doma máte wallbox. V tom horšom – ak sa 3008 Hybrid4 pokúsite nabíjať iba z bežnej zásuvky, treba rátať s tým, že plný stav akumulátor dosiahne za dlhšie než 7,5 hodiny, čiže v reálnom živote cez noc. Krátke zastávky na doplnenie energie cez deň vám zvyčajne príliš nepomôžu, no pár hodín v obchodnom centre môže. Tak či onak, vďaka 43-litrovej nádrži a úspornému chodu na jedno tankovanie s benzínovým motorom bez problémov prejdete vzdialenosť okolo 600 kilometrov.
Devízou 3008 Hybrid4 rozhodne nie je iba fakt, že jazdí bezemisne. Je to aj jeho výkon a schopný pohon všetkých kolies, ktorý sa nestratí ani v mierne náročnejších podmienkach. Na asfalte určite oceníte výkonnostnú špičku hybridného pohonného systému, ktorá dosahuje 221 kW (300 k) a 520 Nm. To je solídne číslo, ktoré sa prejaví aj na dynamike 3008. Ak dupnete na plyn, nebudete veriť, že naozaj sedíte v SUV. Zrýchlenie a flexibilita aj pri vyšších rýchlostiach sú ozdobou plug-in hybridného systému, ktorý je vynikajúci, no má aj svoje muchy. Mať v rezerve tých 50-tisíc eur, neváhali by sme. Toto je budúcnosť zhmotnená v prítomnosti.
- Krátke správy
Kráľ je späť
Mercedes-Benz triedy S býva často označovaný ako najlepšie auto sveta a tento titul sa mu pravdepodobne nevyhne ani tentoraz. Generácia W223 napríklad ponúka predné reflektory Digital Light, každý z nich obsahuje 1,3 milióna mikrozrkadiel, vďaka čomu cestu nádherne osvetľujú za každých okolností. S-Klasse je špičkou napríklad aj koeficientom aerodynamického odporu s hodnotou iba 0,22, čo je fenomenálne číslo. Nové S kompletne zmenilo interiér, ktorý má jeden vertikálny a jeden horizontálny displej, a celkovo prešlo na nové pokročilejšie technológie.
Vynovený Francúz
Model Peugeot 3008 prešiel polčasovou modernizáciou. Tá sa prejavila najmä na jeho dizajne – predná časť sa zmenila na nepoznanie. V interiéri či pod kapotou je všetko viac-menej po starom, no kabínu zdobí väčší centrálny displej a virtuálna prístrojovka s vylepšeným grafickým rozhraním.
Ghost v novom šate
Druhá generácia Rolls-Royce Ghost dostala mierne dizajnové osvieženie, veď jej predok dokonca zdobí niekoľko ostrých hrán! Novinka okrem toho prináša plejádu nových technológií, no čo sa týka pohonu, stále sa spolieha na 6,75-litrový vidlicový dvanásťvalec ladený na 420 kW (571 k).