Dojmotvornejší Renault

Stávka na prvý dojem – jeden zo spôsobov ako zákazníka prilákať do autopredajní. V prípade modelov, ktoré by rady o sebe prezradili, že sú nielen onakvejšie ale aj fotogenickejšie ako konkurencia, to platí dvojnásobne. Renault aj Peugeot ukazujú na svoje relatívne skromné rozmery pozoruhodne svalnaté proporcie na zvýšenom podvozku. Podobne si plastom chránia spodné lemy karosérie.

S najvyššou možno úrovňou štandardnej výbavy sa vzájomne pretekajú, ktorý svojim chrómovým dizajnom vyšle viac efektných odleskov smerom k pozorovateľovi. Spoločne tiež rolujú na atraktívnych diskoch kolies z ľahkých zliatin. Kým Peugeot si vystačí aj vo verzii Allure so šestnásťpalcovými a sedemnástky si necháva doplatiť, Renault ich má v rámci výbavy Dynamique už zakalkulované. Rozmerovo sa konkurenti len podobajú. Na jednej strane má P 2008 dlhšiu karosériu, Captur je zas vyšší, širší, má vyššiu svetlú výšku aj väčší rázvor. A ten dojem? Čisto subjektívne Peugeot pôsobí uhladenejšie, kým Renault je v tom dobrom slova zmysle dojmotvornejší. Nuž prvé zoznámenie vyznieva pre Captura.

Peugeot 2008 1,6 Vti verzus Renault Captur 1,2 TCe

Renault Captur 1,2 TCe Zdroj: Foto - Renault

Peugeot 2008 1,6 Vti verzus Renault Captur 1,2 TCe

Peugeot 2008 1,6 Vti Zdroj: Foto - Peugeot

Ergonomickejší Peugeot

Poďme za volant. Práve tu sa môže odohrať prvý z rozhodujúcich súbojov. Už preto, že názor vodiča nad predstavami ostatných členov posádky zvyčajne preváži. Porovnanie bude o to zaujímavejšie, že kokpity P 2008 a Captura sú diametrálne odlišné.

Renault stavia síce na klasike ale v modernom poňatí. Pritom opäť prezentuje až závideniahodný ťah na bránu. Tak sa nám javí nápadná oranžovo čierna farebná kombinácia aj robustná palubná doska. Hlavne jej zásluhou nadobudnete presvedčenie, že sedíte vo väčšom aute. Ba aj ten volant a predné sedadlá akoby si Captur požičal od okázalejších súrodencov. Fakt výborné sedenie s nadpriemernou bočnou oporou. Pritom praktický prezliekateľný poťah vybavený na tento účel zipsami boduje nielen praktickosťou ale aj vzdušnosťou. Všetka česť. Ale zaujať optimálnu vodičskú polohu, to dá už zabrať. Výsledok – kompromis. Vysoko a šikmo k smeru jazdy situovaný volant núti k vzpriamenejšej pozícii ako by bolo milé.

Nasledujú aj ďalšie výhrady. V prístrojovom štíte chýba teplomer chladiaceho média a teplotná úroveň v interiéri sa dá regulovať len po celých stupňoch. Zásuvka Easy Life pred spolujazdcom vyzerá síce originálne, ale nie bezproblémová. Ak ju mienite otvoriť dokorán, vlastné kolená sú proti. Zato diaľkové ovládanie audia prostredníctvom páčky pod volantom si už síce niečo pamätá, ale stále je najlepšie.

Za volantom Peugeota zažijete športovejšiu atmosféru. Kokpit telo vodiča tesnejšie obklopuje, aj keď nič neprekáža. Subtílnejšiu a členitejšiu palubnú dosku (na rozdiel od palubovky Captura) aspoň vpredu pokrýva pás mäkšieho materiálu. A pozícia za volantom – diametrálne odlišná. Maličký sexi volant dole kdesi na úrovni hrudníka a ničím nehatený výhľad na prístrojový štít ponad jeho hrubý veniec. Zaujať šoférsky čítankovú polohu, žiadny problém. Len pri ovládaní spínača parkovacieho systému vľavo od volantu sa treba predkloniť. Ešteže sme ho používali len sviatočne.

Predné sedadlá – kapitola sama o sebe. Športovo tvarované, efektne prešívané, pritom pohodlné s odstupňovanou pevnosťou čalúnenia, rozumným sklonom sedáka a výraznými bočnicami. Ak tie v Renaulte dostali jednotku, tieto ukoristili hviezdičku navyše. Z pozície vodiča vidieť tesnejšie pred prednú kapotu, ako na objednávku začiatočníkov. Šikmo vpred už podobne ako v Capture sa o neprehľadnosť starajú predsunuté stĺpiky karosérie. Smerom dozadu je to tiež fifti-fifti. Teda nič moc.

Multimediálne systémy s dotykovou obrazovkou a minimom separátnych spínačov sú v oboch duelantoch doma so všetkými výhodami aj hendikepmi takéhoto riešenia. V oboch prípadoch platí, že na systém pohybu v menu si treba nájsť čas na zoznámenie. Pokiaľ možno v stojacom aute. Kým Captur na CD mechaniku úplne rezignoval, P 2008 ju vykázal do priečinka pred spolujazdcom. Teda vodičovi od ruky.

Zrátané a podčiarknuté – zóna vodiča Peugeota obstála v súboji lepšie vo viacerých kritériách no predovšetkým kvôli pohodlnejšej pozícii za volantom.

Peugeot 2008 1,6 Vti verzus Renault Captur 1,2 TCe

Peugeot 2008 1,6 Vti Zdroj: Foto - Peugeot

Peugeot 2008 1,6 Vti verzus Renault Captur 1,2 TCe

Renault Captur 1,2 TCe Zdroj: Foto - Renault

Praktickejší Captur

K slovu prichádza posádka, ktorej osud pririekol miesto na zadnom sedadle. Presadáme a presadáme. V oboch autách sa priemerne vysoký pasažier (180 cm) odvezie celkom pohodovo. Bez toho aby sa kolenami zapieral o predné operadlá a hlavou o strop. Presnejšie – zvláda to s bezpečnou rezervou. Jedna z výhod crossoverov. Rozdiel však evidujeme a to v prospech Captura. Kolenám dopraje predsa len viac priestoru. Aaby sme sa vyhli subjektivizmu, meriame vzdialenosť zadného operadla od predného. Výsledok – Peugeot 70 centimetrov a Renault 77 centimetrov. Jasný a vlastne očakávaný výsledok v prospech Captura predurčuje jeho väčší rázvor. Voz so znakom kosoštvorca ponúka aj ďalší benefit – pozdĺžne posuvnú lavicu.

Keď hodnotíme batožinový priestor, suché čísla hovoria jasnou rečou – 355 : 377 litrov opäť v prospech Renaulta. Využiteľných litrov môže byť aj viac, lebo zadná lavica Captura sa dá odsunúť dopredu (aj zo strany kufra). Peugeot kontruje nižšou nakladacou hranou a minirezervou v dvojitej podlahe. Zato Captur si zakladá na vyberateľnom a polohovateľnom hornom podlaží kufra, a malú dojazdovku si ukrýva spolu s pohonnou jednotkou pod prednou kapotou.

Nech to hodnotíme z ktoréhokoľvek zorného uhla, Renault je praktickejší.

Peugeot 2008 1,6 Vti verzus Renault Captur 1,2 TCe

Peugeot 2008 1,6 Vti Zdroj: Foto - Peugeot

Peugeot 2008 1,6 Vti verzus Renault Captur 1,2 TCe

Renault Captur 1,2 TCe Zdroj: Foto - Renault

Úspornejší Peugeot

Pod oboma prednými kapotami pracujú prepĺňané benzínové štvorvalce identického maximálneho výkonu. Štartujeme Peugeota. Motor pradie celkom kultivovane, na voľnobeh ho takmer nepočuť a aj v stredných otáčkach jeho akustika ostáva príjemným spoločníkom. Pod plným plynom sa nebráni pretáčaniu až na 6 500 otáčok, to však už v sprievode jadrnejšieho echa. Stovka pod 10 sekúnd je pekné vysvedčenie. Celkom živé autíčko, ktoré, ak treba, dokáže ofenzívne predbiehať. Vychádzame na diaľnicu. Rýchlomer ukazuje 130 km/h, otáčkomer 3 750. Dosť vysoké otáčky, aj motor sa necháva počuť. Chcelo by to dlhšiu päťku, alebo ešte radšej šesťstupňovú prevodovku. Pokiaľ by to bolo možné s nie až tak rozvoľnenou radiacou pákou.

Už prvé kilometre za volantom Captura naznačujú, že 1,2 litrový motorček je v celom spektre otáčok ešte tichší ako objemnejší Peugeot. Priame porovnanie ostatných parametrov trochu komplikuje šesťstupňová dvojspojková prevodovka EDC. Síce odbremeňuje vodiča, ale podľa nás je to len jedna z jej dvoch výhod. Tá druhá, že má aj šestku. Inak občas pri rozbiehaní potrháva, inokedy po ostrejšej akcelerácii zas drží zaradený vysoký prevodový pomer zbytočne dlho, aj keď tlak na pedál plynu už dávnejšie poľavil. Aj pri rovnomernom tempe napríklad šesťdesiatkou občas drží otáčky v rozmedzí 2 000 až 2 500. Načo tak vysoko? V manuálnom režime radí dosť ospalo a podraďuje rovnako akčne. Aspoň, že počas jazdy na diaľnici šetrí. Rýchlosti 130 km/h zodpovedá 3 000 otáčok. Zrýchlenie na stovku za 11 sekúnd je na danú kubatúru  slušné, ale akceleračnými schopnosťami za porovnávaným Peugeotom zaostáva.

Na záver duelu pohonných jednotiek meriame spotrebu – tradične na testovacom okruhu. Renault zaznamenal 7,2 l/100 km, Peugeot kontruje výsledkom 6,7 l/100 km. Prekvapenie? Ak by sme rezultát porovnali s oficiálnymi hodnotami výrobcov pre kombinovaný cyklus, potom určite. Po skúsenostiach s prevodovkou Renaulta, sme ho však podvedome očakávali. A tak zdvihnutý palec vidí Peugeot.

Peugeot 2008 1,6 Vti verzus Renault Captur 1,2 TCe

Renault Captur 1,2 TCe Zdroj: Foto - Renault

Peugeot 2008 1,6 Vti verzus Renault Captur 1,2 TCe

Peugeot 2008 1,6 Vti Zdroj: Foto - Peugeot

Ovládateľnejší Peugeot

Porovnávané drobce využívajú pohon prednej nápravy. Štvorkolky z nich nebudú ani za príplatok. Oba na prípadnú jazdu po lesných a poľných cestách kvalifikuje zvýšený podvozok. Na 165 mm v prípade Peugeota, kým podlaha Renault sa posunula až 200 mm nad vozovku. Captur s výbavou Dynamique obúva zimné pneumatiky 205/55 R17, kým jeho konkurent má na diskoch natiahnutý celoročný vzor 195/60 R16, ktorý patrí do príplatkového balíka spolu s terénnym systémom Grip Control.

Vodiča aj zvyšok posádky si však dvojica nakloní mäkkým pérovaním. Pritom Peugeot je z oboch predsa len komfortnejší a lepšie utlmí aj hluk od závesov kolies. Máme podozrenie hraničiace s istotou, že za ten rozdiel vo svoj prospech ďakuje hlavne vyšším a mäkším pneumatikám. Jazda na suchých aj rozbahnených úsekoch poľných ciest nemá jasného víťaza. Výhoda vyššej svetlej výšky Renaulta sa ukázala len ako relatívna kvôli dosť veľkému prednému previsu. A systém Grip Control, ktorý prispôsobuje záberové vlastnosti Peugeota pieskovému podkladu, bahnu alebo snehu určite pomôže, ak vodičovi chýba skúsenosť a cit v pravačke. Inak rozdiel neregistrujeme. Jazda ostrým tempom na asfaltke spestrenej zákrutami rôznych polomerov dopadlo takmer nerozhodne. Obe autá sa viac nakláňajú a vo výjazdoch pod plynom sa správajú nedotáčavo. Že nakoniec Peugeot urobil predsa len lepší dojem, k tomu mu pomohol dravší motor a lepšie riadenie, ktoré prispieva k jeho lepšej ovládateľnosti.

Peugeot 2008 1,6 Vti verzus Renault Captur 1,2 TCe

Peugeot 2008 1,6 Vti Zdroj: Foto - Peugeot

Peugeot 2008 1,6 Vti verzus Renault Captur 1,2 TCe

Renault Captur 1,2 TCe Zdroj: Foto - Renault

Záver

Motory chladnú, výfukové potrubia praskajú a blato na podbehoch kolies zasychá. Nadchádza čas zúčtovania. Obaja súperi absolvovali päť disciplín a každá mala svojho víťaza. Renault zabodoval svojím zjavom a potom praktickosťou. Má totiž objemnejší kufor a ponúka aj viac miesta na zadnej lavici, ktorá je navyše pozdĺžne posuvná. Peugeot si nás získal architektúrou pracoviska vodiča, z čoho pramenil lepší pocit za jeho volantom. Vyššie hodnotíme aj pohonné ústrojenstvo za ofenzívnejší prejav a nižšiu spotrebu. Renaultu uškodila automatická prevodovka, ktorá nám jednoducho nesadla. Podvozky konkurentov hodnotíme ako veľmi vyrovnané. Ak nakoniec v tejto disciplíne zvíťazil Peugeot, potom hlavne kvôli lepšiemu riadeniu. Taký je náš názor.

Ale stačí zmeniť uhol pohľadu a výsledok môže byť opačný. Ak napríklad potenciálny zákazník vysoko favorizuje posuvnú zadnú lavicu Captura, zásadne uprednostňuje automatickú prevodovku pred manuálnou a architektúra zóny vodiča Peugeota mu nesadne (stáva sa to najmä nižším vodičom), Renault má zrazu prevahu. K tomu nižšia obstarávacia cena a levíča stratí šancu.

Peugeot 2008 1,6 Vti Allure

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, AFU, REF, ESP, šesť airbagov, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, Bluetooth, multifunkčný dotykový farebný displej, tempomat a obmedzovač rýchlosti, elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, kožený volant, denné svetlá LED, predné hmlovky s prisvecovaním do zákruty, zadný stierač, zadné parkovacie senzory, dažďový senzor, chrómová maska chladiča, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, tónované zadné okná,  dojazdové rezervné koleso, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Alarm, hi-fi audiosystém, navigačný systém s farebnou dotykovou obrazovkou, asistencia parkovania, presklená panoramatická strecha, voľba jazdných režimov Grip Control, kožené poťahy sedadiel, vyhrievané predné sedadlá, metalická farba, perleťová farba, personalizácia exteriéru, personalizácia interiéru, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin, špeciálne upravené pneumatiky...

Renault Captur 1,2 TCe Dymamique

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BA, EBD, CSV, ASR, ESP, šesť airbagov, asistencia rozjazdu do kopca, elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, systém Eco mode, palubný počítač, automatická klimatizácia, rádio s prehrávačom MP3, multimediálny a navigačný systém, denné svetlá LED, predné hmlovky, dažďový a svetelný senzor, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, tónované sklá, posuvné zadné sedadlo, dvojitá podlaha v batožinovom priestore, súprava na opravu pneumatík, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Multimediálny a navigačný systém R-link, audiosystém Arkamys, nemetalický lak slonová kosť, metalíza, rezervné koleso, parkovacia kamera so zadným senzorom, vyhrievané predné sedadlá, polepy, strechy kapoty a dverí, personalizácia exteriéru, personalizácia interiéru, farebne tónované 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...


Peugeot 2008 1,6 Vti Allure (hodnotenie)

ovládateľnejší

strmšie riadenie

úspornejší pohon

ergonomickejšie pracovisko vodiča

komfortnejšie pruženie

tichší podvozok

Renault Captur 1,2 TCe Dymamique (hodnotenie)

+

expresívnejší zjav

viac miesta vzadu v oblasti kolien

posuvná zadná lavavica

objemnejší batožinový priestor

Peugeot 2008 1,6 Vti/Renault Captur 1,2 TCe a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Peugeot 2008 1,6l Vti Allure Renault Captur 1,2 TCe Dynamique Chevrolet Trax 1,4 Turbo LT Nissan Juke 1,6 2WD N-Tec Opel Mokka 1,4 16V Turbo Enjoy
Zdvihový objem motora (ccm) 1 598 1 197 1 364 1 461 1 364
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 88 (120)/6 000 88 (120)/4 900 103 (140)/4 900 86 (117)/6 000 103 (140)/4 900 – 6 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 160/4 200 190/2 000 200/4 900 158/4 000 200/4 900
Prevodovka 5-st. manuálna 6-st. automatická 6-st. automatická 5-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,50 10.9 10 11 9.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 196 192 191 178 193
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5,90 5,40 6.8 6 5.9
Rázvor (mm) 2 537 2606 2 555 2 530 2 555
Objem batožinového priestoru (l) 350 377 355 251 355
Cena základného modelu s DPH (€) 16 490 14 390 18 190 18 450 17 390
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov