Peter Zálešák Zdroj: Maňo Štrauch
Čo bolo v začiatkoch podnikania najťažšie?
Nájsť správnych ľudí. Mal som šťastie na partnerov a nemal som problém rozbiehať biznis po finančnej stránke. Pretože sme mali spoločníkov z Nemecka, ktorí ho financovali. Možno najťažšie bolo riadenie cash flow a odhad, do čoho sa pustiť. S Janom Tomášom sme šli do všetkého možného, až sme skoro narazili.
Po rozdelení Česko-Slovenska sme museli výrazne redukovať aktivity. Spoločníci nechceli zostať vo firme, lebo situácia na Slovensku bola pre nich riziková. Museli sme ich vyplatiť a vtedy sme si povedali, že buď budeme robiť jedno poriadne a všetko ostatné zastavíme, alebo môžeme havarovať.
V roku 2005 ste do biznisu pribrali finančného investora Enterprise Investors. Dôvod?
Mali sme sieť predajní a na trh sa chystali vstúpiť ďalší veľkí hráči. Hlavným dôvodom bolo, aby mohla byť naša expanzia rýchlejšia a aby sme sa ako firma štandardizovali. Aby sme sa od nových partnerov naučili veci, ktoré sme dovtedy nevedeli.
Predvlani ste od nich podiel kúpili späť. Prečo?
Finanční investori vstupujú do biznisu na limitovaný čas. Enerprise Investors chceli odísť, pričom možností veľa nebolo. Išlo o to, že buď ich vyplatíme a zoberieme si späť podiely, alebo nájdeme strategického investora z brandže, ktorý kúpi celú firmu.
Kupovali ste za menej, ako ste predávali?
Dohodli sme sa, že to nebudeme zverejňovať. Ale keď zoberieme do úvahy všetko, čo finančný investor dostal vrátane dividend, tak nedopadol až tak zle.
Dostali ste niekedy ponuku na prevzatie firmy? Ako ste reagovali?
Bolo ich niekoľko. Na tie, ktoré boli o väčšinovom podiele alebo celej firme, sme odpovedali nie. Videl som vo firme potenciál, že môže byť ešte podstatne väčšia, rásť rýchlejšie. Za mnohých ľudí som cítil zodpovednosť – aby sme ich nenechali niekomu „cudziemu“, kto sa ich možno bude chcieť zbaviť. Keď sa darí, je škoda predávať. Keď sa nedarí a máte horšie výsledky, tak tiež je zlé predávať. Asi treba predať vtedy, keď už to nechcete robiť, a nie podľa toho, aký je trh.
Vlani ste akvizíciou siete Electro World po druhýkrát vstúpili na český trh. Aké máte na ňom ciele?
Electro World je dobre fungujúca firma s dobrými predajňami, zákazníckou základňou a slušným sortimentom. Ani postavenie v Česku nie je zlé, je to aj celkom silná značka. Mnoho vecí tam však nefungovalo tak, ako by malo. Od IT systému až po kultúru ľudí. Aby nám fungovala logistika, marketing a hlavne prístup k zákazníkom, je tam ešte dosť práce. Zďaleka nie som zatiaľ spokojný.
Uvažujete o ďalších akvizíciách?
Ak áno, tak len aby sme si zlepšili pozíciu v Česku. Na iné trhy asi najbližšie dva roky nepôjdeme. Najprv chceme, aby fungovalo to, čo máme, a potom môžeme expandovať ďalej.
Ako sa podľa vás bude ďalej vyvíjať biznis, v ktorom podnikáte?
Retail bude čoraz viac využívať iné kanály predaja. Nielen internetové, aj cez mobilné aplikácie, sociálne siete. Ale v princípe vždy zostane tým, čo zákazníci od maloobchodu očakávajú. Miesto, kde si prídu tovar pozrieť, vyskúšajú si ho a poradia sa. Nemyslím si, že klasický maloobchod zanikne a nahradia ho internetoví hráči. Naopak, oni sa budú musieť prispôsobovať a postupne sa meniť na firmy podobné klasickému retailu.
Ako zmenil internetový obchod podnikanie Nay?
Máte už predplatné?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň