Služby ako Spotify, Deezer či Apple Music dorazili aj na Slovensko a rozhýbali trh. Pri slove streaming ožije aj Peter Riava, šéf zastúpenia globálneho vydavateľa Universal Music na Slovensku.

Hudobný priemysel bol dlhodobo v prepade. Ľudia sa odvracali od nosičov a sťahovali si hudbu ilegálne na webe. Slovenské čísla z odvetvia však za minulý rok vykázali po desiatich rokoch výrazný nárast. Chytá biznis druhý dych?

Jednoznačne. Podarilo sa nám prežiť obdobie, keď to naozaj vyzeralo, že hudobný biznis skončil. Fyzické nosiče začali padať už v roku 1999 a kleslo to až na úplne neprijateľnú úroveň. Predajné plochy nosičov v kľúčových predajniach sa aj naďalej zmenšujú a stále neprišlo ustálenie. Zároveň tu neexistovala žiadna iná forma predaja. Teraz sa udialo to, že digitálna platforma sa na Slovensku skutočne naštartovala.

Začalo sa to službou iTunes, ktorá tu začala ponúkať downloady. Tie sú dnes nezanedbateľnou časťou digitálneho biznisu, ale aj táto forma bude ustupovať. Pretože všetko valcuje streaming. S ním prišiel ten moment, keď sa pomery v hudobnom biznise rapídne zmenili. Ak to poviem ľudovo, tak digitál nám zachránil zadok. Nielenže nás vrátil do hry, ale začíname sa približovať k číslam z najlepších rokov.

Čo znamená, že prepad fyzických nosičov sa nezastavil? Myslíte si, že cédečká celkom nevymiznú?

Neviem, čo bude o desať alebo dvadsať rokov. Ale ak hovoríme o výhľade piatich až ôsmich rokov, tak fyzické nosiče jednoznačne nevymiznú. Budú síce absolútnou minoritou v rámci trhu, no existujú žánre, v ktorých digitál vôbec nefunguje. Napríklad vo folklóre alebo produkcii pre staršiu generáciu. Tam nosiče zohrávajú rolu.

Koľko cédečiek sa dnes predá?

Na slovenskom trhu, ktorý je relatívne malý, sa od januára do júna tohto roka predalo zhruba 150-tisíc nosičov. Celkový potenciál je teda stále okolo 300-tisíc nosičov, čo nie je málo. Cédečká tu stále sú, ale digitál sa tlačí do popredia. V Universali už tvorí 60 percent príjmov. Na celkovom trhu je pomer fyzických nosičov a digitálu vyrovnaný. Je otázkou krátkeho času, keď digitálne formáty všeobecne prevezmú vedenie.

Prečo slovenský trh vyskočil práve minulý rok? Na globálnom trhu sa tiež zastavil prepad, ale celkovo skôr stagnoval.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa