Hlavné svetové akciové trhy v tomto roku zaznamenávajú výrazné straty. Ekonomické prognózy sa systematicky zhoršujú pri uťahovaní menovopolitických oprát centrálnymi bankami s cieľom skrotenia extrémnych inflačných tlakov. Na finančných trhoch preto cítiť nervozitu, skepsu a pesimizmus. Takúto atmosféru by však mali dlhodobí racionálni investori vítať s otvorenou náručou, tvrdia investičné legendy.
„Je oveľa jednoduchšie zarobiť peniaze, keď je svet v depresii, pretože keď prestane byť v depresii, je to ako stlačená pružina, ktorá sa vráti,“ zdôrazňuje americký investor a spisovateľ Howard Marks.
V tomto duchu priekopník podielových fondov John Templeton konštatoval: „Ľudia sa ma vždy pýtajú, kde sú vyhliadky dobré. Ale to je nesprávna otázka. Správna otázka znie: Kde sú vyhliadky najhoršie?“ a pokračoval: „Býčie trhy sa rodia na pesimizme, rastú na skepse, dozrievajú na optimizme a umierajú na eufórii.“
„Zo všetkých stratových investičných prístupov, ktoré existujú, musí pesimistický postoj investora viesť najistejšie k neuspokojivým výnosom,“ pripomína investičný manažér Nick Train. Holanďan Arnold Van Dem Berg to upresňuje: „Ľudia vždy predpovedajú koniec sveta, ale jediné, čo skončí, sú ľudia. Svet ide ďalej.“
Francoisovi Rochonovi, zakladateľovi Giverny Capital, robil pesimizmus na trhoch radosť, pretože miloval ľudí, ktorí mu predávali akcie z dôvodov, ktoré nesúviseli s vnútornou hodnotou. Dodal, že preferuje optimizmus a vieru, že civilizácia zásadne napreduje, pričom doteraz bol za tento konštruktívny postoj vždy odmenený.
Investičný stratég Barton Biggs prízvukoval výhody trhového pesimizmu tak, že v tvrdej realite investičného života je takmer nemožné mať lacné valuácie aj dobré správy.
Aj preto legendárny Warren Buffett vyhlasoval, že rozšírený strach na trhoch je priateľom investora, pretože slúži na výhodné nákupy, a naopak, osobný strach je jeho nepriateľom.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?