Núdzový rozpredaj majetku Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s., sa stal nanešťastie jediným politicky priechodným spôsobom, ako umožniť jej ďalšie fungovanie. Ukázalo sa, že spoločné podniky s Čechmi, Poliakmi a Rusmi sa vzhľadom na extrémny dlh Carga nedajú vytvoriť spôsobom prijateľným pre všetky zúčastnené strany. Privatizácia je zasa v rozpore s ideológiou vládnej strany Smer.
Keďže firma akútne potrebuje skresať svoj dlh, nezostáva jej iné, len predať majetok. Model odčlenenia troch dcérskych spoločností, ktorý odsúhlasila vláda, môže dopadnúť úspešne. Ale nemusí. Jednou z najdôležitejších úloh bude rozumne predať akcie tej dcérskej firmy Carga, ktorá má mať na starosti kombinovanú dopravu. Najmä preto, že je to jeden z mála segmentov, ktorý aj na Slovensku rastie – od roku 1993 podľa rezortu dopravy každoročne v priemere o 16 percent.
Očista od dlhov
Najdôležitejším prínosom štiepenia Carga má byť očista od dlhov. Zo súčasných 450 miliónov eur majú záväzky klesnúť na 100 až 150 miliónov. Najvyššie príjmy sa očakávajú z predaja akcií novovytvorenej dcérskej firmy, ktorá má prevziať 13-tisíc vozňov. Aj generálny riaditeľ Carga Vladimír Ľupták priznáva, že snaha znížiť dlh zohráva dôležitú úlohu. „Keby sme nemali dlh, nebolo by správne predať to,“ hovorí.
Pri pohľade na perspektívu ďalšieho rozvoja kľúčovou bude druhá dcérska spoločnosť, ktorá má mať na starosti intermodálnu dopravu. Teda takú, ktorá využíva pri zásielke viac dopravných prostriedkov. „Podľa optimistického variantu je na Slovensku potenciál pre kombinovanú dopravu niekde medzi 10 až 12 miliónmi prepravených hrubých ton ročne, čo je trojnásobok súčasného stavu,“ povedal vedúci oddelenia komodality a nákladnej logistiky ministerstva dopravy Peter Kačala.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?