Jeden z najstarších výrobcov leteckej techniky na svete sídli neďaleko Prahy. Napriek slávnej minulosti a stovkám vyrobených lietadiel L-39 Albatros, z ktorých mnohé sú dodnes v prevádzke, bol podnik posledné roky skôr servisnou firmou a subdodávateľom. Dnes má však vo výkladnej skrini vojenské lietadlo novej generácie, ktoré ambiciózne tlačí na trh oboma geopolitickými smermi – na západ aj na východ.

Dlhoročný vývoj lietadla bol misiou, na ktorú si fabrika nedokázala sama zarobiť. Posledné roky hospodárila so stratou a súčasný akcionár sa ju aj preto rozhodol predať. Na cenu podniku mal vplyv aj rastúci záujem o jeho stroje, hoci aj po viac ako roku od úspešnej certifikácie lietadla je viac obchodov vo fáze potenciálneho záujmu než podpísanej zmluvy. Niet divu, že v hľadáčiku českej firmy je aj Slovensko a jeho armáda. Nákup moderných cvičných stíhačiek zapadá do potrieb aj strategických plánov rezortu obrany. Potenciálnych záujemcov o lukratívny kontrakt je viacero a ozdôb na ponukách preto začína pribúdať.

Jakub Hoda, viceprezident a člen predstavenstva Aero Vodochody
Neprehliadnite

České Aero chce vyrábať aj v Trenčíne, na ťahu je štát

Od Penty k Orbánovi

Firmu Aero Vodochody na prelome milénia zamestnávali najmä subdodávky pre spoločnosť Boeing, ktorá v nej držala tretinový podiel. Fabriku však priviedla na pokraj krachu, čo českú vládu v roku 2004 viedlo k opätovnému odkúpeniu podielu a hľadaniu nového strategického partnera.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa