Na začiatku leta najviac rozvíril politické vody momentálne najpopulárnejší stranícky politik a bývalý premiér Peter Pellegrini. Domovskú stranu Smer-SD bez boja prenechal svojmu rivalovi Robertovi Ficovi, ktorého stále bezmedzne podporuje rozhodujúca časť straníkov. Na hodnotenie budúcej strany P. Pellegriniho bude ešte dosť príležitostí, rovnako zaujímavá je teraz otázka, čo sa stane so Smerom.

Preferencie strán

P. Pellegriniho možno v jeho ambíciách posmelil prieskum agentúry Focus pre TV Markíza. Jeho teoretická strana v ňom získala 21,4 percenta hlasov, čo bolo zhruba toľko ako prvé OĽaNO. Smer skončil až tretí s 9,6 percenta. Pritom v inom prieskume, ktorý nepočítal so stranou P. Pellegriniho, mal Smer takmer 22 percent voličov.

Prieskumy, do ktorých anketári umelo vkladajú imaginárne subjekty, treba brať s rezervou. Už len tým, že do ponuky vsunú neexistujúcu stranu, upriamia na ňu viac pozornosti, čo môže viesť k nenápadnej sugescii. Voliči dnes pritom nevedia o novej strane nič. Nevedia, kto všetko v nej bude, aký bude jej názov alebo politická orientácia. Nevedia ani, kto ju bude financovať. Všetky tieto otázky budú formovať ich rozhodnutie, či strane naozaj svoj hlas odovzdajú.

Napriek tomu možno z hypotetického prieskumu vydedukovať aspoň dve veci. Peter Pellegrini môže zobrať Smeru až polovicu z jeho preferencií a pre nový subjekt môže získavať staronových voličov, ktorí sa v minulosti od Smeru odklonili. Práve pri nich sa končí potenciál Roberta Fica ako lídra strany, keďže on sám je zrejme dôvodom, prečo títo voliči v minulosti od Smeru odišli. Nakoniec pomalší rozbeh strany, než ukázal prieskum, predpokladá aj riaditeľ agentúry AKO Václav Hřích. Podľa neho bude Pellegriniho strana najskôr preferenčne len dobiehať Smer, aby neskôr získala prevahu. Dôvodom je, že ľuďom bude chvíľu trvať, kým si spoja meno P. Pellegriniho s názvom novej strany. Zmeniť by to mala intenzívna kampaň novej strany zameraná predovšetkým na skupinu starších voličov, ktorí nepoužívajú online médiá a informácie získavajú cez tradičnejšie kanály.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa